Hej Amino.dk Først og fremmest må jeg lige understrege min uvidenhed vedr. erhvervsdrivelse i al almindelighed. I forlængelse af den kendsgerning, har jeg nu valgt at søge hjælp hos de oplyste brugere her på Amino. I det sandsynlige tilfælde, at jeg i løbet af indlægget kommer til at stille decideret uvidende spørgsmål, vil jeg gerne beklage på forhånd - bær' over med mig. Men lad os komme til det, det drejer sig om: Jeg er en 18-årig studerende, der på fritids- og freelancebasis har arbejdet som webdesigner for hvem som helst, der kunne have brug for min service. Der er altså tale om en relativt ustrukteret arbejdsfordeling samt et meget varierende klientel. Det er blandt andet sidstnævnte jeg håber at ændre lidt på. Da kombinationen af arbejde, skole og semi-seriøs sportsudøvelse optager en del af min tid, er det projekt, som jeg om lidt vil introducere, i første omgang ikke ment til at være et fuldtidsforetagende, hvilket også betyder, at jeg har tålmodigheden på min side. Jeg har stor tiltro til mine egne kompetencer, såvel som designer som selvstændigt og viljestærkt individ. Hvis det er med til at sætte foretagendet i perspektiv, kan et udpluk af mine referencer findes her: http://ejsing.deviantart.com
Om selve projektet: Som sagt har jeg arbejdet lidt på må og få de seneste år, og nu kunne jeg godt tænke mig at tage foretagendet til et mere seriøst niveau. Jeg har gennem længere tid leget med tanken om at starte en webdesign-virksomhed. I begyndelsen forestiller jeg mig udelukkende at tilbyde design - altså ingen programmering - da det vil gøre mig i stand til at køre virksomheden på enmandshånd indtil, der kommer gang i hjulene. Min plan er at købe et domæne samt et webhotel, lave et design og så få en af mine kammerater - der skylder mig en tjeneste - til at sætte sitet op. Mit mål er at få sitet til at fremstå så professionelt som muligt, så det uden direkte at bedrage, antyder at der ligger en større organisation bag, end det egentligt er tilfældet. Med tiden, såfremt at projektet vinder marked, kunne jeg godt tænke mig at udvide virksomheden ved at ansætte yderligere designere samt programmører. Nu kommer mine spørgsmål så... Hvad skal man især være opmærksom på, når man begynder sådan et foretagende? Jeg er indforstået med, at det i starten vil være trægt med udbytte, og jeg er samtidig indstillet på at skyde de penge i projektet, det kræves, i forb. med markedsføring, vedligeholdelse af site etc... Og i den forbindelse er jeg også på dybt vand. Hvor mange penge er realistiskt at sætte af til at skyde projektet i gang?
Det som jeg i sidste ende søger svar på er også, om dette foretagende i det hele taget virker realistiskt? Har jeg et godt udgangspunkt for at starte dette, og hvordan får jeg det bedste afsæt? Inden mit indlæg bliver alt for omfangsrigt, må jeg hellere slutte af. Jeg håber, at der er nogle hjælpsomme sjæle derude, der kan være med til at give mig noget afklaring omkring projektet - forhåbentligt i positiv retning. I hvert fald skal alle, der vælger at sætte tid af til at svare have et stort TAK. Hvis nogle af informationerne i indlægget er utilstrækkelige, eller hvis I har spørgsmål i anden retning, så er I meget velkomne til at rette henvendelse enten i denne tråd eller via mail/privatbesked.
På Forhånd tak! Mvh,
*Med fare for at have fejlplacere indlægget. har jeg valgt at skrive under generelt - i det tilfælde, at jeg skulle være galt på den, vil jeg gerne bede en moderator/administrator om at flytte emnet til en mere passende kategori. Tak |
Hvad skal man især være opmærksom på, når man begynder sådan et foretagende?
Som jeg kan se siger du, at du har arbejdet med Photoshop i mange år, så jeg vil da råde dig til at have licenser i orden. Hvis du ikke har råd til en CS suite pakke, så kan dine kunder ikke se om du bruger Gimp, Paint shop pro osv.
Du skal have dine forsikringer i orden.
Hvordan sondres der mellem virksomhed og blot fritidsarbejde, som jeg har lavet hidtil? Er det jeg omtaler overhovedet en virksomhed?
Der er ikke forskel på fritidsarbejde og erhvervsarbejde, når du arbejder med design / grafisk arbejde. Erhvervslivet er ikke en legeplads, så laver du ged i den, så betales der ved kasse ET.
Derfor skal du have de nødvendige Licenser / forsikringer i orden.
Er der love eller restriktioner, jeg bør være særligt opmærksomme på?
Jeps, du arbejder jo med områder hvor der er ophavsretbeskyttelse / Copyright.
Der findes ikke nogen ”hovsa det vidste jeg ikke” §, så laver du noget som giver tab for din kunde, eller din kundes konkurrent, så er du den eneste som står tilbage med erstatningspligt.
Eks. Du laver et logo, ud fra dine egne tanker / kommunikation, men senere viser det sig, at du har lagt dig tæt op af et (mønster beskyttet varemærke), dog uden at være bevidst om det.
Du har ansvaret og skal udrede denne case.
Husk igen, nu er der penge i projekterne og det betyder professionalisme. Derfor vil det være en god idé, at undersøge medlemskab af en organisation som har juridisk opbakning for sine medlemmer.
Hvor mange penge er realistiskt at sætte af til at skyde projektet i gang?
Jeg har opstillet nogle poster som er vigtige at have på plads. Derudover vil der være udgifter til kontorhold, hosting, markedsføring tiltag, osv.
Håber det også giver et lille overblik over, hvad der er nødvendige udgifter, sammenholdt med en pris en designer / grafiker tager for sit arbejde.
Jeg ser mange unge mennesker her på Amino og det er dejligt at se mange aktive unge på vej ud i erhvervslivet, men samtidig ser jeg også, at nogen ikke helt er klar over det ansvar, der ligge i at arbejde med Design / grafisk arbejde.
Mvh
Juul