> Demokrati betyder jo bare folkestyre.
> Alle har en stemme
For at tage det sidste først, så har alle rigtig nok en stemme - men ikke alle stemmer tæller ens. Det gælder både til Folketingsvalg og EU valg. Det er netop en del af demokratiets natur, at det ikke bare skal være "lige" (alle har én stemme) - men også "retfærdigt" (der skal være plads til alle og alle skal høres - også minoriteterne).
Og på samme måde forventes det også, at dem der har et flertal til en hvis grad tilgodeser, de andre. Derfor er det jo heller ikke usædvanligt, at vi ser brede forlig i Folketinget. Det har så også den fordel, at selvom magten i folketinget skifter, så holder disse forlig - og det giver stabilitet.
Jeg kan huske dengang Sydafrika indførte demokrati - noget der jo var helt nyt for alle folk i landet. Så sendte staten, klogt nok, nogle folk rundt - ude i landsbyerne osv, og fortalte om hvad demokrati er. Det var "sjovt" at se nogle af stammefolkenes spørgsmål ... Hvis VI nu vinder valget må vi så slå de andre ihjæl? Æhh, ja, i virkeligheden kan flertallet jo godt vedtage en lov, der giver dødsstraf til alle dem der tabte valget - eller de rødhårede, muslimerne, eller fede mænd fra fyn. Men det GØR vi ikke i et demokrati. Vi skyder ikke modstanderne. Vi lytter på dem, og forsøger at nærme os hinanden, finde acceptable kompromisser osv.
Jeg ved ikke helt om og hvor den slags står nedskrevet, men det er ER jo en del af ånden i det jeg tror de fleste af os opfatter som demokrati. Det er ikke bare et "flertalsdiktatur".
At der så kan være forskellige måder disse normer administreres på er jeg helt enig i. Og det er også tydeligt at den siddende regering i højere grad end tidligere regeringer har presset MEGET store ændringer i samfundet igennem med MEGET snævre flertal. Det bryder jeg mig ikke om. Jeg synes det er bedst, hvis de meget store ændringer i vores samfund har den bredest mulige opbakning.
Det er bl.a. også derfor jeg er stærkt skeptisk overfor EU - og særligt det tempo dette samarbejde udvikles i. For det er ganske enkelt ikke lykkedes at sælge projektet til ret meget mere end (måske) lige godt 50% af Europæerne - og danskerne. Og det synes jeg er et for spinkelt grundlag at lave så ekstreme ændringer på. Uanset om EU er godt eller skidt, så bør et projekt der i den grad ændrer alle de Europæiske lande altså have mere end et spinkelt flertal.