Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har vi demokrati i Danmark?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved at stemme på et parti er der nok ikke ret mange af os som får alle vore synspunkter dækket, men må jo vælge det som ligner bedst, og det er jo ogå valget for partierne - det er forhandlinger, og der må gives og tages for at på den overordnede politik igennem. Der hvor jeg nogle gange undrer mig er den dømmende magts tilbageholdenhed med at praktisere lovgivernes - og i særdelsehed befolkningens ønsker. F.eks i spg. om langt hårdere straf for vold/voldtægt, hvor dommerne tenderer til den milde ende af scalaen, og hvor flertallet af befolkningen ønsker den hårde ende.

mvh

Jesper

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 12:01

Miloz:
Man kan ikke tælle Ny alliance med, da de ikke bestemmer noget som helst.

Det er lige her jeg mener du skal kikke de har 3 mandater og faktisk dem som udgør de 90 mandater som kræves .

/allan

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 12:02

Mads:
Undskyld flueknepperiet.

Det er helt fint ret skal være ret Smile

Allan

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 12:13

Jacob Haugaard er en af min stor idoler når det kommer til humor men må sige i politik ikke lige min kop te Smile

Da jeg så udsendelsen forleden om ham opdagede jeg han flere gang var tungen på vægt skålen 1 mand Geeked

/allan

Fra Esbjerg
Tilmeldt 19. Jan 08
Indlæg ialt: 324
Fra  esbjerglive.dk Skrevet kl. 14:05

Allan Hansen:
Jo ser din point så må vi da håbe alle konservative + venstres vælgere også deler mening med DF eller ?

Det er jo sådan politik er. I og med at regeringen ikke har et parlemantarisk grundlag alene, er de nødsaget til at tage DF med på sidelinien. Det kan jo så diskuteres om det er godt eller skidt

Tilmeldt 13. Aug 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 00:27

Hej

Spændende diskussion, som kan føre vidt omkring.

Du stiller spørgsmålet ud fra, hvordan beslutninger træffes i Folketinget, hvor det afgørende er, at kunne tælle til 90. (Og hvis du kan det, så kan du beslutte at hvid er sort, og sort er hvid, men det gør det ikke mere rigtigt, som Uffe Ellemann-Jensen tidligere har gjort opmærksom på.)

Demokrati betyder jo bare folkestyre. I Danmark har vi ligesom de fleste andre lande et repræsentativt demokrati, hvor borgerne vælger et mindre antal folk til at repræsentere sig, og disse repræsentanter tager så beslutningerne på borgernes vegne.

Demokratiet i Danmark er altså den frie og lige stemmeret. (Alle har en stemme, og ingen må se, hvad andre stemmer.) Reglerne er fastlagte, og magthaverne bliver skiftet ud ved nye valg.

Du kan også læse mere om demokrati på Wikipedia, hvor de blandt andet gennemgår, hvordan Hal Koch ser et demokratisk livssyn, som måske er det, som du spørger efter.

http://da.wikipedia.org/wiki/Demokrati

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:47

> Demokrati betyder jo bare folkestyre.
> Alle har en stemme

For at tage det sidste først, så har alle rigtig nok en stemme - men ikke alle stemmer tæller ens. Det gælder både til Folketingsvalg og EU valg. Det er netop en del af demokratiets natur, at det ikke bare skal være "lige" (alle har én stemme) - men også "retfærdigt" (der skal være plads til alle og alle skal høres - også minoriteterne).

Og på samme måde forventes det også, at dem der har et flertal til en hvis grad tilgodeser, de andre. Derfor er det jo heller ikke usædvanligt, at vi ser brede forlig i Folketinget. Det har så også den fordel, at selvom magten i folketinget skifter, så holder disse forlig - og det giver stabilitet.

Jeg kan huske dengang Sydafrika indførte demokrati - noget der jo var helt nyt for alle folk i landet. Så sendte staten, klogt nok, nogle folk rundt - ude i landsbyerne osv, og fortalte om hvad demokrati er. Det var "sjovt" at se nogle af stammefolkenes spørgsmål ... Hvis VI nu vinder valget må vi så slå de andre ihjæl? Æhh, ja, i virkeligheden kan flertallet jo godt vedtage en lov, der giver dødsstraf til alle dem der tabte valget - eller de rødhårede, muslimerne, eller fede mænd fra fyn. Men det GØR vi ikke i et demokrati. Vi skyder ikke modstanderne. Vi lytter på dem, og forsøger at nærme os hinanden, finde acceptable kompromisser osv.

Jeg ved ikke helt om og hvor den slags står nedskrevet, men det er ER jo en del af ånden i det jeg tror de fleste af os opfatter som demokrati. Det er ikke bare et "flertalsdiktatur".

At der så kan være forskellige måder disse normer administreres på er jeg helt enig i. Og det er også tydeligt at den siddende regering i højere grad end tidligere regeringer har presset MEGET store ændringer i samfundet igennem med MEGET snævre flertal. Det bryder jeg mig ikke om. Jeg synes det er bedst, hvis de meget store ændringer i vores samfund har den bredest mulige opbakning.

Det er bl.a. også derfor jeg er stærkt skeptisk overfor EU - og særligt det tempo dette samarbejde udvikles i. For det er ganske enkelt ikke lykkedes at sælge projektet til ret meget mere end (måske) lige godt 50% af Europæerne - og danskerne. Og det synes jeg er et for spinkelt grundlag at lave så ekstreme ændringer på. Uanset om EU er godt eller skidt, så bør et projekt der i den grad ændrer alle de Europæiske lande altså have mere end et spinkelt flertal.

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)