Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af forening

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Birkerød
Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg søger en der kender til kravende for oprettelse af forening, og foreningens obligatoriske vedtægter, da et par af mine kammerater og jeg, går og fifler lidt med opstart af en musikforening eller eget I/S.

Foreningens/virksomhedens formål er at fremme den rytmiske musike udfoldelse og aktiviteter til gavn for kulturen. Foreningens/virksomhedens primære formål er at arrangere musikarrangementer. Foreningens/virksomhedens formål er endvidere at varetage medlemmernes interesser.

Det mest væsenlige spørgsmål er, om der er nogen mulighed for at man kan sikre sin stilling i bestyrelsen, eller om man istedet bør vælge I/S?

Mvh Patrick Prahl

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:25

Hos Ageras kan du lige her helt gratis og uforpligtende få 3 tilbud fra revisorer, der kan hjælpe dig med registrering af CVR-nummer, momsregistrering m.m.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:58

Hej Patrick

Jeg arbejder i en kommune med Folkeoplysning og dermed oprettelse af frivillige foreninger.
Herunder har jeg skitseret de væsentligste krav til oprettelse af en forening. I dit tilfælde er det væsentligt at sige, at man ikke kan oprette en forening - søge tilskud til denne ved kommunen - og samtidig tjene penge på musikarrangementer. Foreninger under Folkeoplysningsloven bygger på frivilligt arbejde.

I Danmark kan enhver oprette en forening. Det kan være fordi man har samme holdning til et emne, eller har samme interesse for en sag som f.eks. idræt, spejder, hobbyvirksomhed osv. Man skal ikke være officielt registreret eller godkendt for at være en forening. Men hvis foreningen ønsker støtte fra kommunen til lokaler eller til aktiviteter med børn og unge under 25 år, skal foreningen opfylde forskellige krav for at blive godkendt som en frivillig folkeoplysende forening under folkeoplysningsloven.

Kravene er at:

- Foreningen har faste og kontinuerlige folkeoplysende aktiviteter.
- Foreningen har vedtægter med et formål, som er godkendt på dens generalforsamling.
- Foreningen som udgangspunkt er åben for alle, som tilslutter sig dens formål.
- Foreningens aktiviteter primært finder sted i den kommune, de søger støtte i.
- Foreningen bygger på aktivt medlemskab og har mindst 5 betalende medlemmer.
- Foreningen er demokratisk opbygget med en bestyrelse valgt af medlemmerne.
- Foreningen har en form for medlemsbetaling bl.a. kontingent.
- Foreningen ikke oprettes eller drives i kommercielt øjemed, og at et evt. overskud tilfalder foreningen.
- Foreningens formue tilfalder almennyttige formål ved dens opløsning.

Med venlig hilsen

Anders

Fra Birkerød
Tilmeldt 7. Sep 09
Skrevet kl. 10:19

Hej,

tak for svaret, er der nogen specifikke krav til vedtægterne?

Fx. om der skal stemmes om hvem der skal sidde i bestyrrelsen. Eller må bestyrrelsen selv vælge hvem der skal sidde i denne?

Vores idé er, at det skal være gratis at være medlem af foreningen, og der for tage et beskedent beløb til arrangementerne. Overskudet går til foreningen, og dens videre drift altså dens kommende arrangementer.

Mvh Patrick Prahl

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:25

Hej Patrick

Ja, der er nogle generelle krav som skal overholdes.
Jeg sender dig en pb med et link til vejledene vedtægter.

/Anders

Fra København
Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 436
Skrevet kl. 10:29

Anders:

Hej Patrick

Ja, der er nogle generelle krav som skal overholdes.
Jeg sender dig en pb med et link til vejledene vedtægter.

/Anders

Kan vi få det link her i tråden?

Fra Birkerød
Tilmeldt 7. Sep 09
Skrevet kl. 10:47
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:49

Faldt lige over denne tråd gamle tråd. 

Patrick Prahl Mølholm:
Det mest væsenlige spørgsmål er, om der er nogen mulighed for at man kan sikre sin stilling i bestyrelsen, eller om man istedet bør vælge I/S?

Jeg har samme spørgsmål? Skal bestyrelsen vælges på demokratisk vis af medlemmerne til en generalforsamling? Kan bestyrelsen ikke bestå af dem som har oprettet foreningen, og deres pladser er sikret indtil de selv træder fra?

Vh
LuckyCharm 

Fra Højbjerg
Tilmeldt 21. Aug 11
Indlæg ialt: 163
Fra  YouMe Shopping Skrevet kl. 17:15

Hej :-) Jeg har erfaring indenfor området og hjælper dig gerne uden beregning. Hvis du skriver dine spørgsmål i en privat mail herinde eller kontakter mig på jl (@) vhmidtjylland (.)dk, så skal jeg prøve at svare på dine spørgsmål efter bedste evne!

Bedste hilsner fra Jonathan Løw
Team-Leader hos Kaospiloterne.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 8. Jun 12
Indlæg ialt: 21
Fra  BESTRONG Skrevet kl. 12:15

I forlængelse af ovenstående vil jeg gerne høre om der er forskel på et forbund og en forening og hvad den består i. Vi skal ha etableret et Naturligt Fitness Forbund, som skal afholde fitness konkurrencer hvor deltagerne bliver testet for doping og hvor de også skal passerer løgnedetektor for overhovedet at komme på scenen. Her er kravet at man har været clean min 7 år. De etablerede forbund er netop forbund, feks. har vi DBFF. (dansk bodybuilding og fitness federation) 

Hvad skalv vi stifte, forening, forbund og hvad er de reelle fordele ved det?

Venlig hilsen Henning

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)