Hej Alle Aminoer Jeg har startet eget firma op i år og har indtil nu ført regnskab i Excel, men har nu valgt at prøve Summa. Egentlig går mit spørgsmål på min initielle investering og bogføring af denne. Situation fra start ser sådan ud: I forbindelse med opstart har jeg købt en bærbar computer til brug i firmaet. Denne har jeg betalt af min private formue, men har fået faktureret denne i firmaets navn. Købsbeløb: 13.000 ex. moms. Jeg har besluttet mig for at bruge 70% i firma og 30% privat Spørgsmål 1: Hvordan skal jeg bogføre at jeg har valgt denne opdeling samt hvordan skal jeg bogføre at jeg har "indskudt" disse penge i firmaet? Spørgsmål 2: Hvordan med momsen? jeg har indberettet 70% moms som køb, er det korrekt? Spørgsmål 3: Jeg kan forstå at på en investering af denne størrelse i IT skal afskrives over en årrække. Hvordan bogfører jeg dette og hvor meget skal afskrives pr. år? Jeg håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig :) |
Hej!
Jeg synes ikke, at man skal skyde gråspurve med kanoner.

Idet du kun bruger 70% i virksomheden= kr. 9100 kr vil jeg afskrive det hele straks.
Dit indskud skal du bogføre via mellemregningskontoen med firmaet.
Hilsen
Peter