Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

God eller dårlig ide? Ansæt udviklere på dansk kontor i Ukraine

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er IT udvikler og projektleder med små 10 års erfaring og er for nyligt flyttet til Kiev i Ukraine. Jeg har snakket med et par bekendte som har vist interesse for at ansætte ukrainske IT folk og have dem siddende på mit kontor, med mig som en form for dansk opsynsmand.

Jeg håber at jer læsere kan gøre mig klogere på om det er en god forretning at gå i gang med.

Hos de etablerede (danske) outsourcingfirmaer i Kiev koster en fast dedikeret seniorudvikler omkring 24-28.000 kr pr måned. Heraf får udvikleren 10-15.000 kr i løn og resten går til husleje, udstyr, videreuddannelse, firmaets fortjeneste osv. Man handler med et dansk firma, som alt efter prisen påtager sig et større eller mindre ansvar for udviklerens resultater.

Min ide er at lade danske firmaer ansætte udviklere i Ukraine direkte. Jeg hjælper med at finde og screene kandidater, udvikleren fakturerer direkte til kunden (evt gennem mit ukrainske eller danske firma), og jeg tager et månedligt gebyr for at stille infrastrukturen til rådighed (kontor, skrivebord, internet osv), sørge for folk dukker op om morgenen og fungere som dansk kontakt i Ukraine.

Til gengæld tager jeg ikke del i selve arbejdet og kan derfor gøre det hele billigere. De tal jeg har regnet med er 8.000 kr for den første mand, 6.000 for den næste og 4.000 pr mand for resten, plus udviklernes løn og hardware/software (jeg har ikke tænkt hardware/software-delen helt til ende endnu).
Dvs. hvor et team hos et almindeligt outsourcingfirma vil koste 3 x 26.000 = 78.000 kr vil det hos mig koste 3 x 12.500 (løn) + 8.000 + 6.000 + 4.000 = 55.500 kr. (beløbene er gennemsnit af tallene ovenfor)

Har jeg overset noget? Har du erfaring med noget lignende? Ville du selv være interesseret i at ansætte? Så håber jeg du gider komme med input.

mvh Jacob

jj at bumpkey dot dk

Tilmeldt 3. Sep 07
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Det er ikke for at være negativ, for det kan da SAGTENS være, at der er en fidus i det for andre. Men jeg ville ikke benytte mig af den service, dertil er det ALT for dyrt.

8000 + 15000 = 28000 for en udvikler er alt for dyrt, når det er uden dansk projektleder og garanti og alt det andet, der følger med hvis man burger et dansk outsourcing-hus. Jeg ville vælge enten at bruge sådan et firma eller langt mere sandsynligt: Selv at prøve at finde kandidaterne og få dem til at arbejde hjemmefra, fra et billigt kontorfællesskab eller andet..

Det var bare mit input, nu da du har spurgt direkte pr. email om det. Ellers er jeg normalt ikke meget for at komme med negativt input... Håber der er andre, der kan se mere fidus i det..

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)