Jeg håber at I vil være behjælpelige med et par spørgsmål omkring min kommende oprettelse af Holdingselskab med et underligende aps driftsselskab.
Det vedrører 3 franchise butikker som alle overtages samtidig, med forventningen om udvidelse af antal af butikker på et senere tidspunkt i nærmeste fremtid. Det er planen med Holdingselskaber at der evt. på et senere tidspunkt skal bruges penge til invistering i andre brancher, og derfor måske lukke dette 1 aps til fordel for de nye aktiviter og ny aps selskaber i andre brancher.
1. Indskudet kan det skattefrit trækkes ud af mit aps, når der er indtjent tilsvarende i selskabet ?
2. Hvis jeg opretter Direktør kontrakt til mig selv og aps adresse/kontor på min hjemmeadresse, kan jeg så udbetale skattefrie kørepenge til mig selv for kørsel i privatbil til de 3 adresser som butikkerne har ?
3. Er der andre ting jeg skal være opmærksom på vedr. oprettelse af Holdingselskab og aps, som kan være smart at få på plads inden oprettelse ?
Altså de penge som jeg har betalt skat af da jeg personligt tjente dem !. Når de indskydes i aps så skal jeg igen betale skat hvis jeg vil trække dem ud til mig selv personligt igen !
Hvordan kan man så smartest/billigst indskyde pengene evt lånebevis til sig selv ?
Så jeg kan tilbagebetale lånet til mig selv undtagen indskudskapitalen på 125,000. fx indskyder jeg 200.000 kr til driften, så kan jeg tilbage betale 75.000 til mig selv uden at skulle betale skat !
Så jeg kan tilbagebetale lånet til mig selv undtagen indskudskapitalen på 125,000. fx indskyder jeg 200.000 kr til driften, så kan jeg tilbage betale 75.000 til mig selv uden at skulle betale skat !
søren
Helt rigtigt
75.000 + renter for den periode dit aps har lånt pengene af dig. Jeg forrenter altid mellemregningen/lån med diskontoen + 4%.
En mulighed kunne være at lave Holding som SMBA - (og fordele den ansvarlige kapital som lille indskud og resten som lånekapital). med et SmbA som moderselskab dribler du dig uden om revisionspligten....
At bruge et SmbA kræver lige nogle overvejelser om fremtidig brug af dit holdingselskab, men kan være en attraktiv pengetank med større frihedsgrader end i et aps.
Hvis jeg opretter Direktør kontrakt til mig selv og aps adresse/kontor på min hjemmeadresse, kan jeg så udbetale skattefrie kørepenge til mig selv for kørsel i privatbil til de 3 adresser som butikkerne har ?
NEJ Peter - Ikke i særlig lang tid I og med at han vil blive fanget på den såkaldte 60 dages regel, hvis han kører fra sit hjem og ud til de enkelte forretninger mere end 1 gang om ugen.
Modsat Henrik må jeg kraftigt fraråde SMBA løsningen her. Fordelen ved at etablere et holdingselskab er jo netop at man kan etablere nye datterselskaber i takt med at der opstartes ny forretninger, og man kunne oså overveje at placere de 3 forretninger i hvert deres datterselskab.
Disse forretninger/datterselskaber kan så sælges løbende via holdingselskabet uden nogen her og nu beskatning ligesom at de kan sambeskattes hvorved underskud i nogle af forretningerne kan modregnes i overskud i andre forretninger. Det kan man altså ikke gøre i et SMBA.