Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Misundelse...

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Trend og Miriam,

Miriam Frank:
Misundelse i den oprindelige forstand er negativ. Et af de bud lyder også: "Du må ikke begære din næstes hus. Du må ikke begære din næstes hustru, hans træl eller trælkvinde, hans okse eller æsel eller noget som helst af din næstes ejendom."

Du må ikke arbejde på hviledagen (dvs. om søndagen) og du må ikke have andre guder end Gud (Gud bliver sur, hvis du ikke tror på ham ... og kun ham). Straffen for at bryde disse bud er døden, så simpelt er det. Til alt held dukker Jesus op (Jesus er både Gud og Guds søn på samme tid) og afskaffer reelt dødsstraffen. Jesus indfører i stedet Helvede og Skærsilden hvor du vil brænde i pinsel i al evighed, hvis du ikke makker ret.

Sådan er det, fordi Gud elsker jer.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Silkeborg
Tilmeldt 11. Aug 06
Indlæg ialt: 743
Fra  Kommunikationspartiet Renegade Leadership Skrevet kl. 13:47

Misundelse.

Jeg misunder dig, at...

Jeg under dig det altså ikke.

Hvis du slår ordet op i etymologisk ordbog (ords oprindelse og historie), vil du sikkert kunne finde ordet misundelses nøjagtige opståen og betydning.

Betydninger kan dog ændre sig med tiden, og i dag har vi såkaldte pendulord, der 'svinger' mellem originalbetydningen og nutidens brugsbetydning. Eksempelvis ordet 'bjørnetjeneste', der oprindeligt er negativt ladet, men i dag også bruges om en stor tjeneste - altså positivt. (I mine øjne er det dog noget inkonsekvent rod;-)

Nå, men tilbage til misundelse. Det er negativt og kun negativt. Der er tale om noget, den ene part ikke kan unde modparten.

Hvis du ønsker at udtrykke din agtelse og et eventuelt ønske om at være ligesom en bestemt person, bør du i stedet udtrykke din følelse med ordet 'beundring'. Du misunder altså ikke modparten, men mener i stedet at vedkommende er beundringsværdig.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:53

Jesper G:

Trend og Miriam,

Du må ikke arbejde på hviledagen (dvs. om søndagen) og du må ikke have andre guder end Gud (Gud bliver sur, hvis du ikke tror på ham ... og kun ham). Straffen for at bryde disse bud er døden, så simpelt er det. Til alt held dukker Jesus op (Jesus er både Gud og Guds søn på samme tid) og afskaffer reelt dødsstraffen. Jesus indfører i stedet Helvede og Skærsilden hvor du vil brænde i pinsel i al evighed, hvis du ikke makker ret.

Sådan er det, fordi Gud elsker jer.

Jeg tror nok at Fanden er ræve stolt af din fortolkning af Biblen, Trend og Mirian. Jesus er symbolet på den ubetingede kærlighed. Han har aldrig været Gud. Skærsilden og helvede var noget kirken opfandt for at få folk ind i folden og penge i kassen. Skærsilden (der hvor de gode sorteres fra de onde) kunne man betale sig fra (læs korruption). Det eksisterer vist stadig i den Katolske kirke.

Mon ikke mange virksomheder spiller på misundelsen? Tror der bliver solgt ret mange biler, vaskemaskiner og Tv på den bekostning. Den er altså med til at sælge flere produkter, det er vel positivt?

Flemming

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 17:02

Forfatter:

Mon ikke mange virksomheder spiller på misundelsen? Tror der bliver solgt ret mange biler, vaskemaskiner og Tv på den bekostning. Den er altså med til at sælge flere produkter, det er vel positivt?

Der har vi så en grund til at du er millionær, - og jeg ikke. Det er jo så rigtigt set, at det er afsenderen der lægger værdi i følelsen.

/Michael

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 17:44

Hej Flemming

Forfatter:
Jeg tror nok at Fanden er ræve stolt af din fortolkning af Biblen, Trend og Mirian. Jesus er symbolet på den ubetingede kærlighed. Han har aldrig været Gud. Skærsilden og helvede var noget kirken opfandt for at få folk ind i folden og penge i kassen. Skærsilden (der hvor de gode sorteres fra de onde) kunne man betale sig fra (læs korruption). Det eksisterer vist stadig i den Katolske kirke.

Du kan have en personlig privat fortokning som er fornuftig nok, men der blev talt om dødssynder og deres oprindelse. De 10 bud var nogle Gud gav til Moses og straffen for at bryde dem var i mange år døden.

Jesus og Gud og Helligånden er den samme. (Treenigheden)

Man kunne ganske rigtigt købe aflad fra Skærsilden og du har ret i, at kirken opfandt konceptet for at få penge i kassen. Imidlertid er der ingen straf efter man er død i det gamle testamente. Helvede introduceres i det nye testamente hvor man brænder for evigt. Kun ved hjælp af kristendommen kan man undgå den skæbne. 

// Jesper

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15067
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:56

Jesper G:

Du kan have en personlig privat fortokning som er fornuftig nok, men der blev talt om dødssynder og deres oprindelse. De 10 bud var nogle Gud gav til Moses og straffen for at bryde dem var i mange år døden.

Ifølge katolikkerne er det en af "de 10 dødssynder"... Der er da intet forkert i at skrive det?

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 17:57

Nej, naturligvis er der intet forkert i at skrive dét.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15067
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:59

Jesper G:

Nej, naturligvis er der intet forkert i at skrive dét.

Så er vi enige, det var jo blot som dokumentation på, at ordet er negativt ladet...

Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 18:12

Det er jo lidt det samme med religion......for mig er det et enormt negativt ladet ord: I min verden er det lig med alt ondt i verden........men for nogle er det jo blot så positivt ;-)  men bare der er plads til alle så går det *SS*

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Nov 08
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 18:31

Jeg takker for de mange input, mon ikke det er tid til at lukke denne tråd ned!

Tak til alle der har bidraget. Smile

Mvh Brian

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)