Trend og Miriam,
Du må ikke arbejde på hviledagen (dvs. om søndagen) og du må ikke have andre guder end Gud (Gud bliver sur, hvis du ikke tror på ham ... og kun ham). Straffen for at bryde disse bud er døden, så simpelt er det. Til alt held dukker Jesus op (Jesus er både Gud og Guds søn på samme tid) og afskaffer reelt dødsstraffen. Jesus indfører i stedet Helvede og Skærsilden hvor du vil brænde i pinsel i al evighed, hvis du ikke makker ret. Sådan er det, fordi Gud elsker jer. |
Misundelse.
Jeg misunder dig, at...
Jeg under dig det altså ikke.
Hvis du slår ordet op i etymologisk ordbog (ords oprindelse og historie), vil du sikkert kunne finde ordet misundelses nøjagtige opståen og betydning.
Betydninger kan dog ændre sig med tiden, og i dag har vi såkaldte pendulord, der 'svinger' mellem originalbetydningen og nutidens brugsbetydning. Eksempelvis ordet 'bjørnetjeneste', der oprindeligt er negativt ladet, men i dag også bruges om en stor tjeneste - altså positivt. (I mine øjne er det dog noget inkonsekvent rod;-)
Nå, men tilbage til misundelse. Det er negativt og kun negativt. Der er tale om noget, den ene part ikke kan unde modparten.
Hvis du ønsker at udtrykke din agtelse og et eventuelt ønske om at være ligesom en bestemt person, bør du i stedet udtrykke din følelse med ordet 'beundring'. Du misunder altså ikke modparten, men mener i stedet at vedkommende er beundringsværdig.