Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Misundelse...

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Nov 08
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder lige her i en mindre diskussion omkring misundelse..

Kunne godt tænke mig at høre jeres mening, er misundelse et rent negativt ladet fenomen, eller kan det faktisk godt opfattes positiv eller måske neutralt?

Hvad mener i?

Ved ikke om dette er den rette kategori at stille dette spørgsmål, men jeg synes måske at det er mest passende.

Mvh Brian

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15064
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:27

Ordet misundelse er negativt, fordi det medføre negative følelser... Et eksempel er at du er misundelig over naboens bil. Så er du jo hverken glad på hans vegne eller positiv på nogen måde, men lidt irriteret over at han har en større.

Og sådan er det med alt der vedrøre misundelse. Er det ik for katolikker en synd?

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Nov 08
Skrevet kl. 16:38

Men hvad med bare ønske at være som ham eller ønske hans ejendom/rigdom, kan det ikke bare være et mål uden negative tanker?

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:40

Brian:

Men hvad med bare ønske at være som ham eller ønske hans ejendom/rigdom, kan det ikke bare være et mål uden negative tanker?

Så skal du nok ik bruge ordet misundelse... Og tjekkede lige misundelse er en af "de syv dødssynder"...

http://da.wikipedia.org/wiki/Misundelse

Fra Helsingør
Tilmeldt 19. Sep 08
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 16:41

Misundelse er en menneskelig side - hverken mere eller mindre.
Hvis du tænker på det som sådan, kan du få et positivt afsæt i misundelsen, eller opmærksomheden på at du opfatter du mangler noget. Nogen har noget du gerne vil have.

Hvis du i stedet ser at et andet mennesker trigger et ønske hos dig selv om at få eller opnå noget, i stedet for at slå dig selv oveni hovedet med at være misundelig vil det være naturligt i stedet at spørge, hvad er det jeg ønsker og hvordan får jeg det?

I så fald kunne man vel nærmest være taknemmelig over at nogen har mere og at man reagerede på det. For det var måske det der skulle til at man fik øje på sit eget potentiale.

Er det ikke positivt?

kh.
Sophie

MAGMENTOR.COM - Udgiv dit Online Magasin på AppStore

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 16:46

Misundelse i den oprindelige forstand er negativ. Et af de bud lyder også: "Du må ikke begære din næstes hus. Du må ikke begære din næstes hustru, hans træl eller trælkvinde, hans okse eller æsel eller noget som helst af din næstes ejendom."

Jeg mener dog godt, at kunne være bare lidt misundelig uden, at det betyder, at noget ondt skal ske for andre eller at jeg ikke ønsker det bedste for os begge ;-)

Men ligefrem positivt mener jeg ikke det kan være. Man ærgre sig jo lidt over, at en bestemt god ting ikke er sket for en selv ikke?

Miriam

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Nov 08
Skrevet kl. 18:36

Ja det er vel ligesom så meget andet, hvad man gør det til. Personerne bag og deres tanker kan vende vende noget skidt til noget godt! Smile

Jeg tror på det gode, lige indtil det modsatte er bevidst!

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:40

Det er lidt ligesom lugte vs dufte... Mange siger her lugter godt, men ordet lugte er jo altid negativt ladet, og derfor fejlbrugt i den sætning, da modtager opfatter det negativt. Det kan godt være tanken var noget andet, men hvis modtagers opfattelse ik er den samme som din, så bliver det opfattet forkert.

Så hvis du mener noget positivt og vil udtrykke det overfor andre, så skal du nok ik vælge ordet misundelse. Det er ik kun et spørgsmål om egen mening om ordet, men os om hvordan andre opfatter ordet. Og der vil du nok mere eller mindre altid komme galt afsted, os selvom tanken var god...

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Nov 08
Skrevet kl. 18:57

Du har ganske ret!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:14

Betragt misundelse som en slags ros.
Når du er ved at lykkes og på vej frem, må du regne med at
mange misunder dig. Den danske mentalitet er typisk IKKE
at beundre initiativtagere og vindere. Vær forberedt på at
mange i din familie og i din vennekreds bliver misundelige
på dig. Det er noget du må lære at leve med. Nogle kan
tåle at høre at det går dig godt og glæder sig med dig.
Andre synes ikke at du har ”fortjent” det. Det er typisk dem
der ikke har energien, troen og modet selv.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)