Jeg har en lille enkeltmandsvirksomhed, og min kammerat har en lignende lille enkeltmandsvirksomhed. Jeg har desuden en enkeltmandsvirksomhed i Spanien.
Der er aktiviteter i alle 3 virksomheder, dog mit spanske kun spanske aktiviteter og mit danske aktiviteter i DK.
Min kammerat og jeg vil gerne "slå pjalterne" sammen, og skal derfor have vores 2 danske virksomheder ind i et fælles selskab med 50-50 ejerandel.
Den spanske virksomhed skal fortsætte, da der også vil være aktiviteter hernede.
Hvordan griber vi det bedst an?
Jeg er bosat i Spanien, arbejder fra Spanien, så jeg skal have min løn udbetalt hernede, min kammerat bor i Danmark, arbejder i DK og skal have løn dér.
Jeg har en eller anden tanke om et Holdingselskab der ejer et dansk og et spansk driftsselskab. Hvordan får vi samlet 2-3 eksisterende virksomheder sammen?
Jeg er klar over at vi skal have professionel rådgivning til formålet, jeg vil bare gerne have lidt input fra eksperterne her på siden, så jeg forstår konstellation og grundlaget for dem.
Hvis du nu havde boet i Danmark. ville jeg umiddelbart have peget på at I skulle lave en skattefri virksomhedsomdannelse af jeres personlige virksomheder, og derefter lave en såkaldt skattefri tilførsel af aktiver hvor de nye selskaber stiftede et nyt underliggende driftsselskab ved indskud af deres aktiviteter. Så ville de selskaber blive holdingselskaber.
Det er umiddelbart også løsningen i jeres situation men man skal dog lige finde ud af hvordan man griber det an på for dit vedkommende når du bor i Spanien. Der er flere aspekter i det.
Kan I overdrage aktiviteten uden skat er det nemmere end som så. Så er det bare at stifte selskaber og overdrage. Herudover er der jo en spansk side af sagen men den er formentlig til at overse.
Hvis du selv skal beholde den spanske virksomhed. Dvs. hvis din kammerat ikke skal være med i dette, kunne den ligge i et selskab for sig under dit holdingselskab. Alternativt skal dette selskab være ejet af begge holdingselskaber.
Jo I kan da godt nøjes med at have et fælles holdingselskab, men det er usmart. Hvad nu hvis en af jer pludselig gerne vil ud af selskabet eller I bliver uenige. Har I et fælles selskab er der kun en vej og det er at pågældende sælger sine aktier og derved realiserer skatten. Med eget holdingselskab kan man udtræde ved at lade sit holdingselskab sælge aktier skattefrit (efter 3 års ejertid).
Hvad hvis den ene ønsker at indgå i en virksomhed eller et investeringsprojekt som den anden ikke vil/kan være med i. Med et fælles holdingselskab kan det kun ske ved at han tager midler ud privat. Med eget holdingselskab kan han foretage investeringerne der.
Man skal så bare lave overskud af driftsvirksomheden deles op i to lige stykker og føre op i holdingsselskabet.
Så i vores tilfælde ser det ud til at vi skal hver vores holdingselsksab som hver ejer 50% af både det danske og spanske driftsselskab.
Hvordan ser det mon så ud for mig, jeg skal jo så have et holdingselskab som udenlandsdansker, det kan man vel ikke. Er der ikke noget med at man ikke kan være direktør for et dansk selskab når man ikke bor i Danmark?
Jeg kunne selvfølgelig også have en udenlandsk holdingselskab, f.eks. i Spanien, eller et andet sted, det kan der måske ligefrem være fordele i?
[QUOTE]Dato: 12-09-2006 10:27:30 Forfatter: Ulrich Jørgensen Ok, det kan jeg godt se det smarte i...
Ja det overskud som ikke udbetales som løn kan udloddes ligeligt til hvert holdingselskab. Lønnen kan I udbetale efter arbejdsindsats (ofte ligeligt).
Umiddelbart vil det mest oplagte for dig være at have et spansk holdingselskab ja men jeg mener umiddelbart ikke der er noget til hinder for at du er direktør for et dansk selskab selvom du ikke bor i Danmark.