MIG -> BUREAU -> SLUTKUNDE Nu er Bureauet gået på røven (konkurs), og slutkunden har brugt den leverede hosting løsning til og med denne dato. De har imidlertid fået et andet bureau ind over, jeg kontakter dette bureau med henblik på at få min betaling og spørger hvorvidt de har overtaget det andet firmas aktiviteter. Han lover mig at kontakte kunden, kunden nægter at betale og inden jeg får dette at vide har det nye bureau sørget for at kunden nu ikke længere bruger vores service. Mit spm. er om man i tilfælde af en mellemhandlers konkurs kan gå direkte til slutbrugeren med et krav? Og her syntes jeg det er vigtigt at nævne at slutbrugeren har fortsat anvendelsen af servicen selv efter at mellemhandleren er gået falit. |
Svaret er nej, du må pænt melde dig i køen af kreditorer hos konkursboet.
Du har ikke en chance for at få en krone fra din slutkunde, du har intet aftaleforhold med denne og det kan jo tænkes at de jo for længe siden har betalt til din kunde, som så blot ikke har formået at betale dig.
Dermed kan slutkunden sagtens være uvidende om at der ikke er betalt for hostingløsningen.
Deres nye leverandør har heller ikke noget aftaleforhold med dig og kan derfor naturligvis ikke holdes ansvarlig for betalingen fra den konkursramte virksomheds aktiviteter.