Synes faktisk det lyder lidt forvirrende. Så man er ikke bare ansat på fuld tid? Er man så overhovedet på nogen måde garanteret minimumsløn? Hvis ikke kunne man jo næsten lige så godt være selvstændig vognmand (bortset fra annoncering osv man så også skulle styre).
Men forstår ikke, hvis man kun får løn når man har noget i bilen. Hvordan kan fagforeningerne godkende det? Hvis en pakke skal leveres fra København til Lemvig. Så står man så der i Lemvig og får ikke løn hele vejen hjem igen? Det lyder sgu da underligt. Hvem pokker gider arbejde under de betingelser?
Og hvis man er til rådighed næsten hele tiden, har man så altid bil med hjemme? Hmm. Er kun blevet mere forvirret synes jeg. Men det er måske meget forskelligt fra selskab til selskab kan jeg forstå.
Har nu hverken kæreste eller barn. Men undrer mig mest over det virker så uorganiseret for chaufførerne. Lyder som om man på ingen måde er garanteret fast løn. Men til gengæld lyder det også som om man kan tjene mange penge. Og det sidste tiltaler mig jo lidt ;)
Nu har jeg været i branchen i mange år efterhånden, og har aldrig hørt om en normal chauffør der ikke får løn på vej hjem fra f.eks. lemvig. Det kan så nemt være at det var vognmanden der ikke fik noget for hjem turen, da det jo er betalt fra a til b. Derfor er de fleste kurer priser sat sammen så man har 1-3 kr pr km hjem over og resten til udturen.
Vores medarbejdere får fast måneds løn og provision efter hvor meget de kører ind, det må kun være fair siden der jo er dem der laver alt det hård arbejde ude på turen.
Vi har ikke meget europa kørsel, men når vi har får chaufføren fri med løn et par dage efter, det det jo kan være noget af en tur til f.eks. milano eller for den sags skyld grækenland som vi havde sidste år. der er fandme langt derned:-)
Okay. Nu er jeg fra Sydøstsjælland. Og problemet er jo så også lidt det at de fleste ligger i københavn. Og er man tilkalde med en times kørsel for at komme frem, så vil man nok ikke bruges lige så meget som andre. Med mindre man selvfølgelig har bilen med hjem. Nå, jeg må overveje hvad jeg vil. Lyder som fint hos jer Wilhelmsen. Men nu siger du fast løn plus provision. Hvad får man ca. ud af en måned med 45-50 timers arbejde om ugen så? Er det 20, 25 eller 30 k? Bare sådan ca. Og i er kun i det jydske ik?
I øvrigt en anden ting jeg også undrer mig over med hensyn til kurerkørsel. Rigtig mange firmaer skriver de er fremme inden for maks 30 min over hele landet. Hvordan pokker kan de det? Eller er det bare "tom" lovning, da de faktisk aldrig får en hastesag fra Østmøn, Sjællands Odde, Skagen osv. Altså det vil jo tage næsten ½ time at køre på tværs af møn jo. Og de har jo ikke en vogn stående SÅ mange steder i hele landet. Så skriver man det bare for at man dækker alle de større byer, og skulle der mod forventning komme en kunde i yderområderne som forventer en så hurtig ankomst, må man beklage. Eller hvad gør man i praksis?