Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opfindelse til forbedring af gearudveksling på cykel

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Sep 05
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

Jeg har en ide til en opfindelse til forbedring af gearudvekslingen på en cykel. Der er foreløbig tale om en ide, og jeg søger kontakt med henblik på at få lavet en prototype, herunder udarbejdelse af testresultater mv.

Hvem kontakter jeg i første omgang? Teknologisk Institut? DTU?

På forhånd tak.

Jesper Sahner Pedersen
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 12:51
Hej Jesper,

Ja, jeg har hørt om flere opfindere som har fået meget hjælp af Teknologisk Institut i forbindelse med prototype udvikling og patentansøgning af ideen.

Og skulle ideen være så god at du vil starte virksomhed op, så har Teknologisk Institut en underafdeling der beskæftiger sig med den del - Teknologisk Innovation.

Se evt. www.tekinno.dk hvis du ikke allerede har været der...

Held og lykke med projektet!

/Carsten
Tilmeldt 13. Sep 05
Skrevet kl. 23:00

Jeg har nu indleveret beskrivelse til Teknologisk Institut, som har meldt tilbage, at "man ikke er afvisende over for, at jeg kan have fat i noget interessant". De har herefter foreslået mig at studere patenter inden for området for at få afdækket, om ideen allerede er patenteret (dette havde jeg allerede gjort overfladisk inden min henvendelse). Videre foreslår de mig at kontakte potentielle licenstagere og henviser til http://www.opfind.teknologisk.dk/6455, og endelig henviser de til deres prototype-afdeling.

Det lyder som udgangspunkt fint. Jeg er dog lidt usikker på, hvad deres rolle fremadrettet egentlig er, idet de lidt har spillet bolden tilbage til mig til min videre overvejelse.

Jeg må nu overveje, hvordan jeg går frem, og i den forbindelse vil jeg høre, om nogle på dette iværksætter-forum har erfaring med:
  • samarbejde med Teknologisk Institut (hvad er præcis deres rolle/interesse)
  • udvikling af prototype (nødvendighed/økonomi/tid)
  • optagelse af patent (professionel juridisk og teknisk rådgivning/Patent- og Varemærkestyrelsen/økonomi)
  • hemmeligholdelsesaftale
  • licens
Man hører skræk-historier om opfindere, som har brugt meget store beløb og meget lang tid på prototyper, advokater mv. I mit tilfælde er jeg mest interesseret i at "komme af med ideen" til en potentiel producent (f.eks. Shimano, Campagnolo etc.), dels fordi jeg ikke ønsker at påtage mig en større økonomisk risiko selv, og dels fordi jeg har gang i en del andre projekter (IT) og i øvrigt bruger mere end fuld tid på mit daglige arbejde :-)

Er en strategi her at gå efter et dansk/europæisk patent i første omgang (uden måske at have en prototype?) og derefter en hemmeligholdelsesaftale og efterfølgende licensaftale? - eller er det muligt direkte at kontakte en producent med en advokat "i hånden"?

Erfaringer efterlyses!
Tilmeldt 13. Sep 05
Skrevet kl. 13:14

Nogle supplerende kommentarer efter bla. af have læst http://www.amino.dk/idealbb/view.asp?topicID=1385&pageNo=1#11142.

Jeg bemærker f.eks., at Lars C skriver, at nyhedsundersøgelse hos P & V ikke er meget værd. Interessant, jeg vil også selv mene, at man ved selvstudium kan gøre en masse. F.eks. findes der jo patent-databaser, som man selv kan søge i osv.

Lars C omtaler videre patentansøgningsdelen. Som jeg forstår det, er det forholdsvis billigt at søge om patent i DK, men skal patentet udvides til andre lande, kan det blive dyrt. Og efterfølgende landebeskyttelse er rigtig pebret.

I mit tilfælde er patent alene i DK uinteressant, så hvad kunne en optimal strategi være i forhold til licenstager/producent? Har jeg brug for et godkendt dansk patent, før jeg etablerer kontakt? Har jeg brug for et professionelt patentbureau? Er det realistisk - for så vidt min ide ellers holder - at licenstager/producent vil være interesseret i en aftale, hvorefter de afholder patent- og udviklingsomkostningerne?

Vil det være klogt/uklogt at kontakte licenstager/producent helt uforpligtende uden at konkretisere ideen og blot spørge til, hvordan de normalt ser på sådanne henvendelser? De har givetvis lignende erfaring med privatpersoner med skøre ideer og forstår selvfølgelig privatpersoners dilemma mht. beskyttelse af egne ideer i forhold til patent, prototype, udvikling osv.
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)