Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konceptskrivning for dummies?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Sep 05
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi kender det sikkert alle: Man har fået en fantastisk ide til en kanon forretning!

En forretnings ide der hurtigt udvikler sig oppe i hovedet og giver flere ideer og kreative tanker…

Men man har problemer med at få det samlet i en tilfredsstillende orden og få det ned på skrift i et decideret koncept og handlingsplan. (som er rimelig afgørende, hvis man skal have andre med ombord, eller skal låne penge i banken / familien, sikre sig at projektet holder vand ved at lade eksperter læse det igennem etc. etc.)

Man får nye ideer hver uge – nogle bedre end andre selvfølgelig. Men de kommer som perler på en snor – man har brug for hjælp til at få styr på alle disse ideer…

Hvad gør man så i sådan en situation – nogle der har nogle gode ideer? En slags ”koncept skrivning for dummies” eller lignende?
 
Rasmus
Fra Ry
Tilmeldt 2. Jul 05
Indlæg ialt: 223
Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Et skridt på vejen til koncept- og handlingsplan kunne være at strukturere ideer i et mindmap:

Kommerciel:
http://www.mindjet.com/eu/

Open Source:
http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page

- og ellers kan en blyant og et stort stykke papir jo i hovedtræk det samme.
Tilmeldt 5. Jun 05
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus,

Du kan først samle dine ideér ved enden som Andyman beskriver ved at bruge blyant og papir. I mit eget tilfælde er det dog blevet til små gule lapper af papir,som ligger overalt, men dette vil jeg dog fraråde idet "fruen i huset" helt sikkert ikke bryder sig om dette. (har gjordt visse erfaringer )
 
Derefter kan du så udarbejde en forretnings plan som kan hentes på: http://www.virk.dk/
 
Håber det kan bruges,
 
 
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

.... eller du læser min bog, Projekthæftet, når den udkommer senere på året.

Der vil du bl.a. kunne læse følgende kloge ord:
 
En god og fyldestgørende projektbeskrivelse indeholder som minimum følgende:

1. Baggrund for projektet              – hvad er situationen før projektet laves – hvorfor er projektet vigtigt?
2. Formål                                          – hvad ønsker du at opnå med projektet?
                                                          – hvem har gavn af projektet (målgruppen)?
3. Aktiviteter og delmål                 – hvilke aktiviteter iværksætter du for at opfylde formålet?
                                                          – hvilke delmål fører til opfyldelse af formålet?
4. Deltagere                                     – hvem deltager i projektet og hvordan?
                                                          – beskriv projektorganisationen.
5. Tidsplan                                      – lav en detaljeret tidsplan
6. Budget og finansiering             – lav så detaljeret et budget som muligt
                                                          – lav en detaljeret liste over, hvor pengene skal komme fra

Hvis du kan lave en fornuftig besvarelse af disse spørgsmål, så har du en idé at arbejde videre med.

mvh Hans

Tilmeldt 13. Sep 05
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Rasmus

Du får mig til at overveje om der er et marked for bogen: "Konceptudvikling for dummies".. :)

Som markedsføringsøkonom har jeg tilegnet nogle fantastiske og ganske praktiske værktøjer til formålet. Det er dog umuligt at opremse to års intensivt studie på få linjer.

 

Jeg vil anbefale dig at besøge iværksættermappen på:

 http://www.finansraadet.dk/NR/rdonlyres/D2A887DC-8618-472F-9B57-74FB3789D2D6/0/IVmappen.pdf

Iværksættermappen gør dig bedre til at strukturerer dine idéer og se dem fra forskellige synsvinkler. Desuden stilles mange af de spørgsmål som du også kan forvente at få smidt i hovedet ved besøg i banken eller anden investor.

Morten

Tilmeldt 12. Sep 05
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 07:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

 
Tak for de gode ideer til at komme igang - jeg vil prøve at kigge jeres forslag grundigt igennem samt de links I har sendt.
 
Jeg vil dog fortsat opfordre folk til at skrive videre på denne tråd, da der helt sikkert sidder flere med gode råd... Og lige i øjeblikket, tager jeg alt til mig med kyshånd
 
Rasmus
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Konceptskrivning "for dummies" er ikke hvad jeg selv søger, men det kunne være rart med en letlæselig bog der fik gearet en til at bruge 10 konstruktive minutter per idé man fik. Jeg har flere idéer end jeg kan og gider realisere og hvis jeg havde en nem fremgangsmetode til at beskrive dem på 10 minutter ville jeg nok realisere flere af dem.
Tilmeldt 13. Sep 05
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :
KUNDENS BEHOV
 
De 10 minutter skal bruges på det grundlæggende benarbejde. Hvilket behov dækker du hos den enkelte kunde?
 

Det er normalt svært for en iværksætter at tænke på, hvilket udbytte en kunde får ved at købe ens ydelse eller produkt. Iværksætteren vil hellere fortælle kunden om alle de egenskaber produktet har.
Kunden er dog mest interesseret i de fordele og det udbytte, din ydelse kan give ham.

Fordele kan være inden for forskellige områder. F.eks. er det en fordel, hvis man sparer penge, tid, bøvl eller kørsel. Det er også en fordel, hvis virksomheden øger sin omsætning, man ser pænere ud, bliver fremhævet og lagt mærke til, går blandt smukke ting eller får konkurrenten ned med nakken.

EFU-modellen
Som hjælp til at fokusere på kundens behov kan man bruge EFU-modellen.
EFU-modellen hjælper med at se ens ydelse eller produkt ud fra tre indfaldsvinkler:

  • Egenskaber - fakta på varen /varedeklaration
  • Fordele - hvilke fordele giver ydelsen eller produktet kunden?
  • Udbytte - hvilken personlig nytteværdi får kunden af købet?

Et par eksempler kan uddybe modellen:

Børnetøj
Hvis du f.eks. sælger dyrt børnetøj af en god kvalitet, kunne man anskue din forretning/vare på følgende måde:

  • Egenskaber - økologisk bomuld med giftfri tryk, produceret fair trade i Tanzania, miljøvenligt bleget..
  • Fordele - gode syninger, god pasform, allergivenligt, holder farver i vask, kan vaskes mange gange...
  • Udbytte - Signal om at ´Mit barn skal kun have det bedste´, ´Vi har råd til at købe det bedste´, ´Vi støtter udvikling i u-landene´ ...

Ved at stille spørgsmål til kunden får du mulighed for at at afkode hvilke fordele og hvilket udbytte, der er vigtig for den enkelte kunde. Når du ved det, skal du hjælpe kunden med at finde svarerne.

Serviceydelser
Også serviceydelser kan analyseres i forhold til EFU-modellen. Er du psykolog og sælger samtaler til mennesker i en eller anden krise, kunne EFU stilles op på følgende måde:

  • Egenskaber - professionel samtalepartner med forstand på psykologiske problemstillinger, mand/kvinde, specielle interessefelter...
  • Fordele - central beliggenhed, diskret indgang, indbydende samtalerum, behagelig atmosfære...
  • Udbytte - får fjernet angst, lindret sorg, mulighed for at komme videre i livet.....

Hvilke fordele og hvilket udbytte giver din ydelse eller dit produkt kunderne?

Kilde: ”Center for virksomhedsudvikling
 
Morten
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)