Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vil give en gave, hvordan med SKAT?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg kender diverse folk som kender andre folk. Hvis nu nogle af disse folk henviser andre til mig, så de bliver mine kunder. Hvordan skal jeg så forholde mig hvis jeg gerne vil give dem en "Tak for hjælpen"-gave.

I bund og grund er det vel en slags provisionslønning uanset om det er en gave i form af en fjernstyret bil eller 1000 kroner kontant.

Skal de fakturere mig eller kan jeg skrive disse gaver som en slags udgift, selvfølgelig med en henvisning til eksisterende opgave. 

Lad os som udgangspunkt sige at ingen af dem er momsregistreret.

Med venlig hilsen

Tommy

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 08:23

Hej igen,

Jeg prøver lige ydmygt at tiltrække mig opmærksomhed til dette spørgsmål igen.

Hilsen

Tommy

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 08:34

Er ikke sikker når det involvere et firma.

Men man må give gaver op til 25000 kr skattefri om året, så vidt jeg har forstået, men er ikke 100% sikker på om det kun omhandler familie.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 08:45

Tak for dit svar, men jeg tror at du har ret i at det er når man giver gaver til familier.

Det er heller ikke fordi jeg vil slippe for at betale skat, men det er simpelthen for at gøre det nemmere (og sjovere) for modtager.Smile

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 08:48

Så vidt jeg husker er der jo også udgifter man må bruge for at opretholde firma samarbejdsaftaler, der skal du ikke betale Moms, men det skal registeres i regnskab.

Kan desværre ikke huske det præcise navn.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

lassmi:
Men man må give gaver op til 25000 kr skattefri om året, så vidt jeg har forstået, men er ikke 100% sikker på om det kun omhandler familie.

Undskylder at det egentlig er lidt off-topic for trådstarters spørgsmål (som jeg desværre ikke har svar på), men du må til familie give mere end 25.000 kr. per år skattefrit, i hvert fald hvis det er fra forældre/bedsteforældre til børn/børnebørn. Sidst jeg tjekkede var det lige over 56.000 kr. per år. Så er det redt ud, bare i fald der skulle være nogen der står og har lyst til at give familien en masse penge ;)

~ Amaris

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 08:55

Det er sandt.

Min bekymring går mere på hvordan det skal bogføres og om det er nok at jeg laver en udgiftsseddel eller om modtager skal fakturere mig.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 08:59

Amaris Charvell:

Undskylder at det egentlig er lidt off-topic for trådstarters spørgsmål (som jeg desværre ikke har svar på)...

Det er helt okay, det er jo meget rart at få den slags på det rene også, når man nu ender som supersuccesfuld iværksætter og det hele ikke skal gå til kattenes hjem ;oP

/ Tommy

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 09:12

I det omfang dine gaver/udbetaling sker som "tak for hjælpen" i forbindelse med anvisning af kunder vil de være skattepligtige af gaven eller kontanterne. I det omfang du giver gaver vil det være kontantværdien af disse som ligger til grund for beskatningen.

Du har også ret i at gaverne vil sidestilles med løn. Du vil derfor være indberetningspligtig til SKAT af værdien af gaverne i forbindelse med udbetalingen.

Henrik

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 09:20

Hej Henrik,

Okay, så SKAT er faktisk fuldstændig ligeglade med, om det er 1000 kroner kontant eller en ting til 1000 kroner og jeg kan derfor bare skrive "udgift vedrørende fakturanr. xxxx"?

Så behøver modtager af gaven/pengene vel heller ikke fakturere mig, bare de af mig gøres opmærksom på at de skal huske at anføre værdien som en indkomst på deres selvangivelse?

Tommy

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)