Ja, det kan du jo også gøre...men er det nemmeste ikke, at du lige checker på google og ser, om du kan finde undersøgelser der viser at antioxidanter, rent faktisk, kan være ret skadelige? 
Så kan vi afslutte den allerede der...
Nej, det synes jeg faktisk ikke. Der er en masse studier, som viser, at antioxidanter er skadelige. Dog kan man ikke sammenligne disse studier, med indtagelse af eksempelvis en funktionel juice, med mindre man undersøger studierne til bunds. Før man drager nogen konklusion, skal man kigge på dosering, er der tale om monoterapy, er der tale om syntetiske vitaminer, hvilken kombination er anvendt, hvem er forsøgspersonerne etc.
Og det er lige præcis her, at debatten bliver kedelig. Du finder et studie, hvor folk har fået så meget betakaroten, at de er blevet hele gule i huden, og som følge heraf har haft nogle bivirkninger. Jeg skal så gå helt ned i studiet, og bruge timer på at forklare, at man på ingen måde kan sammenligne indtage af syntetisk betakaroten med indtagelse af en funktionel juice.
Dernæst poster du et studie, hvor man har givet nogle mus 4 gram C-vitamin om dagen, så de har fået tyndskid. Igen skal jeg så gå ned i studiet, og igen påvise, at der igen ikke kan drages nogen parallel! Og sådan kan vi blive ved.
Så selvfølgelig kan man finde studier, som viser, at antioxidanter er skadelige, men det har intet med indtagelse af super fruits at gøre!
Det var derfor at jeg skrev "skal vi nu til det igen", for så længe der sammenlignes pærer og bananer, så er det skruen uden ende!
Funktionelle drikkevarer er det hurtigst voksende segment indenfor wellness. EU har netop åbnet op for funktionelle- og sundhedsanprisninger for visse drikkevarer, da man mener, at sådanne drikkevarer kan have en positiv indvirkning på sundhed! Så din argumentation strider mod udviklingen, seneste forskning og den vej som EU og Danmark ønsker vi skal gå!