Jeg har en investor som ønsker at frigøre sin del af firmaet og dette vil jeg gerne hjælpe med.
Jeg tror den bedste løsning for mig, er "folkeaktier", men har ingen erfaring med dette. Jeg skal have samlet cirka 150.000 kr. i "folkeaktier" og ved der bliver en del fodarbejde. Det er jeg frisk på, men har ingen ide om hvordan jeg skal gribe det an. Det er især det papirsmæssige der nok skaber de største problemer, og vil hører om nogen af Jer har erfaringer med "folkeaktier".
Du får lige den hurtige vej fra mig. Google på folkeanpater i forbindelse med mikrobryggerier. Det er når der hvor der har været mest fokus på folkeanparter. Du kan på en lang række af bryggeriernes hjemmeside finde deres tegningsmateriale, som er det som du skal bruge til at præsentere dit firma overfor "folket".
Du kan bruge dette tegningsmateriale som skabelon og tilpasse det til din virksomhed. Mit bud er at du kan "nøjes" med at bruge en advokat til at læse det igennem og komme med sine bemærkninger.
Et par ting som du kan overveje er om det kunne være en ide at køre med 2 anpartsklasser, om du i det hele taget synes det er tiden, udgiften mv. værd at bruge folkeanparter for 150.000 kr., hvilken målgruppe vil du ramme? - eksempelvis er en stor del af interessen for folkeanparter i mikro-bryggerierne begrundet i folks interesse for øl og det at støtte noget lokalt....
Tak for indlægget Henrik, jeg har allerede fundet masser af info.
Jeg forventer egentlig at finde anpartsejerne i mit netværk. Altså de 150000 kr., men vil gerne bruge "konceptet" med små aktier/anparter. På den måde er "folkeaktier" nok det forkerte ord, men kan bruge samme koncept.
Der er jo flere muligheder som du kan overveje, hvis du bruger modellen med "folkeanparter".
Hvis du afsætter dem i eget netværk i måske puljer af 5 til 10.000 kr. per investor vil det være begrænset, hvor meget krudt du skal bruge på at lave tegningsmateriale. De fleste vil tegne anparterne fordi det Boysen og sekundært for investeringen i det. Her bygger en stor del af folks engagement på det personlige kendskab til dig og ikke mindst deres tillid til dig.
En anden vej kunne være at udbyde 300 b-anparter a 500 kr. Herunder give disse B-anparter nogle fordele når de handler hos dig. Du kunne i forbindelse med tegningen lave et specielt "anpartshavertilbud", hvor du tilbyder en varer med så stor rabat, at folk kan se det at "mer-udgiften" ved at være anpartshaver tjener sig hjem (eller vil gøre det over tid).
Som mikrobryggerierne eksempelvis har levet højt på er at de pludseligt har skabt deres eget kundeunderlag fordi folk har en præference for netop deres bryggeri. Så let går det nok ikke med dig, men du vil stadigvæk kunne tilbyde "nyhedsbreve med tilbud" som du uden videre kan sende til dine anpartshavere. Med udgangspunkt i et opland omkring Esbjerg, vil der være mange muligheder for at nå en bred kreds af modtagere.
En mulighed som du også kunne overveje er koble noget a la "Falck-klubben" på dit koncept således at du appellerer til "børnefamilierne". Du kunne evt. sammen med det lokale redningskorps arrangerer nogle demonstrationer omkring eksempelvis fyrværkeri, mv.
Kunne måske være en ide at du donerede (samlede ind, lagde lidt på salget eller hvad der nu er hensigtsmæssigt) nogle af disse bøjer til næste sæson.
Start en indsamling nu mens badesæsonen stadigvæk er igen og skab noget presseomtale på det. Noget i stil med at det ikke kan være rigtig at kommunerne ikke har råd sammenholdt med det som det koster at få en redningshelikopeter i luften. Men her har vi "Boysen" som interesserer sig for sikkerhed, det må vi gøre noget ved.
Muligheden kunne være at lave det som en kombineret donation fra salg og med mulighed for at modtage direkte donationer.....
Presseomtale nu hvor det er oppe i tiden - presseomtale før sæsonen, kenneth overrækker x antal bøjer til livredderne ved Blåvand.....