Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

E-bøger vs. P-bøger?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 07:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg kunne finde lidt om dilemmaet i gamle tråde, men vil gerne have nogle flere perspektiver på. Det drejer sig om e-bøger versus papirbøger. Jeg er selv i gang med at skulle udgive en bog og har fulgt med i Martin Thorborgs gode vinkler på at lave en e-bog.

Der er jo også et par hamrende dygtige mennesker herinde, der har succes med at lave e-boger om SEO. Som jeg ser det, er det helt oplagt at lave e-bøger når man henvender sig til e-købmænd eller skriver om SEO. Men hvad med emner "væk fra computeren"? Jeg kan se, at mange sidder og laver en e-bog, men skyldes det, at det er meget lettere, at man vil have en større fortjeneste pr. solgt bog,  og at man ikke kan få den udgivet via et traditionelt forlag? Jeg tænker meget på, om e-bøger vil få et image af wannabe-forfattere, der ikke kan få forlagets intersse, eller om det er "the next big thing"? Sælger e-bøger, der ikke handler om computere, eksemplarer i et nævneværdigt antal? Er danskerne klar til e-bøger - læser I selv e-bøger?

Jeg vil også gerne have perspektiver på, om det at udgive en tradionel bog giver mere i forhold til den fremtidige karriere udover de 15% man får for salget.

Kom endeligt med dine tanker - jeg er nysgerrig :-)

Hej med dig :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Tommy.

Jeg tror kun at vi har set begyndelsen til e-bogens indtog. Min opfattelse er, at den endnu ikke er slået igennem hos majoriteten herhjemme, men den er kommet for at blive og vil blive langt mere udbredt over de næste år.

Hvad angår mig selv personligt, så læser jeg e-bøger - når jeg skal. Dvs. når det er en bog jeg absolut vil læse, men som udelukkende findes i det format. Jeg foretrækker til hver en tid at sidde med en "rigtig" bog. Det er noget med følelsen, lugten og hyggen. Det bliver aldrig det samme for mig med en e-bog, selvom jeg kan se både potentialet, miljøvenligheden og det praktiske i den.

Hvor godt din bog sælger, afhænger jo udelukkende af hvor godt den bliver markedsført og selvfølgelig også af kvaliteten i værket. Og dog... du kan jo eventuelt kigge på hvordan salgstallene fordeler sig i branchen pt. Per juni 2009, fordelte salget i branchen sig med lidt over 60% til de fysiske boghandlere, 12% til supermarkedskæder, 10% til internet boghandlere og 10% i direkte salg fra forlag til bogklubber. De sidste procent går til antikvariater, specialforretninger og kræmmermarkeder.

Jeg tør godt lægge hovedet på blokken og påstå at mindst 95% af alle e-bøger er solgt over nettet herhjemme. Det har været oppe at vende at det skulle være muligt at downloade dem direkte i de fysiske butikker (og i så fald måtte salget vel høre ind under den fysiske boghandel), men hvor mange der praktiserer dette endnu ved jeg ikke. Jeg har endnu ikke set det nogen steder og hvis der overhovedet er nogen der har denne mulighed endnu, så er det meget få. Deraf tror jeg godt at man kan konkludere at salget af e-bøger stadig udgør en meget minimal procentdel af hele bogsalget, da internetbutikkerne jo også har størstedelen af deres salg fra de almindeligt trykte bøger.

Så du må nok være forberedt på at du har en mindre salgskanal med en e-bog. Det kan dog så, som du også selv er inde på, opvejes lidt af den større fortjeneste. De fleste forlag betaler nemlig ikke 15% i royalties, oftest er det 12-13%. Og det er jo ærlig talt ikke det helt store.

Derudover synes jeg endnu ikke at man ser de store tiltag indenfor markedsføring af e-bøger (udover de der markedsfører sig selv og som oftest har skrevet noget der vedrører computere, SEO, internetmarkedsføring, webshops etc.). Så alt i alt ville jeg regne med at du ville sælge et større oplag hvis du udgav den på almindeligt tryk (afhængigt af genre og indhold selvfølgelig), men det ville jo ikke nødvendigvis være ensbetydende med et større overskud i sidste ende.

Hvad angår "rigtige" forfattere og wanna-be forfatter prædikater, så må jeg indrømme at min personlige opfattelse af hvad en forfatter er, har rykket sig og er blevet langt mere flydende indenfor det sidste årti især. I dag kan alle og enhver jo udgive en bog, netop som følge af e-bogens indtog og også efter Print on Demand bølgen, uanset om de reelt har evner indenfor faget eller ej. Derfor betragter jeg ikke nødvendigvis en person som værende forfatter, blot fordi vedkommende har udgivet en bog. At have udgivet en bog har jo aldrig været noget kvalitetsstempel i sig selv, men er blevet det i endnu mindre grad nu. For mig vil man altid kunne skelne de med evner og dem med mangel på samme fra hinanden, dog drukner de der rent faktisk har noget reelt at byde på efterhånden lidt i mængden og det synes jeg er lidt synd. Men det er jo udvikling og så må man blot selv lægge lidt flere kræfter i at luge ud i alt møget og finde frem til det der er værd at bruge sin tid på.

Håber at du kunne bruge ovenstående til noget og jeg ønsker dig al mulig held og lykke med projektet. Uanset om du vælger e-bogen, den trykte version eller begge dele - for det er jo også en mulighed ;)

De bedste hilsner

Amaris 

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 09:39

Hej Tommy!

Nu kommer jeg fra musikbranchen, den forretningsmæssige del af branchen vel at mærke. Der er efter min mening nogle lighedspunkter mellem musik- og bogbranchen, og man kan kigge på nogle af de mønste der er opstået, efter digitaliseringen af musik. Faktisk kender jeg en del gamle pladeselskabsfolk, som har forladt musikbranchen og startet bogforlag op i stedet. Rettighedsmæssigt er de to industrier også beslægtede, da dele at et musikværk håndteres af forlagsvirksomhed.

Jeg tror, at e-bøger bliver rigtigt stort. Kindle (Amazons e-reader), Sonys e-reader og andre producenter investerer i øjeblikket store penge på dette område. Rent subjektivt læser jeg 90% af mine bøger på min iPhone via Stanza, TextOnPhone, samt diverse andre online boghandlere. Der er typer af bøger, som jeg finder svære at læse på en iPhone, fx manualer, lærebøger mv, som indeholder diagrammer og andet grafik, som ikke kan scaleres ned på en lille skærm. På de nye e-readers bliver dette ikke noget problem.

Som du selv er inde på, vil e-bogsmulighederne give en alle en nem mulighed for at producere en bog (meget nemmere end musik). Vi kommer i høj grad til at opleve, at e-bogsmarkedet bliver fload'et med bøger fra gud-og-hvermand, bare se på bloggens popularitet. I dette scenarier er der mange gætterier fremme på, hvad der vil ske.

Jeg er indtil videre personlig tilhænger af den "teori", at tingene kommer til at fortsætte, som de gør det i dag. Ihvertfald med de mønstre der gør sig gældende i dag. For mig er det tydeligt, at forlagsbøger vil sætte sig på, lad os sige 90% af omsætningen. Vigtigt er det at bemærke, at forlagsbøger vil udgøre måske 2 promille af de i alt udgivne bøger - lige som i musikbranchen. Forlagsvirksomhederne udfylder samme rolle som pladeselskaber. De har tre indsatsområder (forenklet): 1) De har rigtig god næse for kommerciel indhold, 2) De har store og meget risikovillige penge klar til udvikling og markedsføring, og 3) De har gennem 20 år målrettet opbygget professionelle relationer til alt og alle, som de systematisk trækker på, når et værk skal udgives. På dem måde maksimeres chancen for et godt return on investment.

For nogle år siden blev "the long tail" udråbt til at være en af visionerne for mikroproducenter, som selv, viralt, whatever, kunne sælge sin egen musik uden om de etablerede distributionskanaler. Her, en del år efter, har man nu haft et reelt grundlag at analysere udviklingen på, og selvom "the long tail" finder sted, så kan ingen mikroproducenter på nogen måde få en bæredygtig forretning ud af det. Desværre er maintream marketing stadig king og mainstream marketing koster kassen, hvilket mikroproducenter ikke har.

En anden "sjov" ting er, er mange af de fagbøger som udgives på store forlag stort set ikke tjener penge. De bliver udgivet for at skabe hype og reklame for fx. personen, som dermed får tv-tid og endeligt høster fortjenesten på foredrag, salg af produkter (pga. brand'et) osv. Det er også en tendens man diskuterer i majors inden for musikindustrien, om musik blot bliver en brandingaktivitet for koncerter, merchandise, mv.

Men et interessant issue du rejser.

Bedste hilsener,
Aleksander :-)

Fra København V
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 572
Skrevet kl. 12:22

Hej Tommy
Min fornemmelse er også at e-bøger kun lige er opstartet, selv om det har eksisteret i en del år. Der er så mange mulighedder, ved at udgive via nettet frem for i en printudgave. Men det er ikke alt der egner sig som e-bøger. Tunge skønliterature er måske ikke så velegnet, som små fagliteraturer, så man skal nok også kigge lidt på, hvad det er man sælger og hvor stort behovet er, samt aktueliteten i ens produkt. Ved e-bøger kan man letter formidle uden de store omkostninger, men dilemmaet er, at læsevenlighedden er ikke i top. Til gengæld er billeder et godt medie til nettet. Nogen fortrækker også at printe deres e-bøger ud og så længe det kan betale sig, i forholdet til at købe den færdige bog vil e-bøger have bedere mulighed for at leve.
Selv læser jeg e-bøger begrænset endnu, men findes det rigtige emne og kun som e-bog, så gør jeg det. Dovenskaben sejre også nogle gange, idet det skal gå hurtigt, med at finde viden og vejen til biblioteket vil tage længere tid. Skal jeg derimod researche dybere, så bruger jeg begge dele.

Med venlig hilsen Hulahoppigen/Yvon

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 16:27

Tusinde tak skal I have - det var lige sådanne overvejelser og bemærkninger, jeg ledte efter :-)

Hav en fantastisk weekend!

Hej med dig :-)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)