Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ang. Start af Virksomhed - Moms, skat, under 50.000 ?

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)
Fra Ringsted
Tilmeldt 22. Aug 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Rayf:  Nej der er ikke nogen krav, andet end du er skidt stillet hvis du ikke har orden i sagerne og SKAT spørger om kopier af kvitteringerne.

Det du gør er at, købe en Dags Dato kvitterings blok hos din boghandler (50kr), og der kradser du bare modtager og beløb ned på og giver kunden den originale og du beholder selv kopien, så er den skid ude af verden og du har dit på det rene.

Private opgiver jo ikke deres udgifter til SKAT, medmindre de vil trække momsen fra, men da du ikke har et CVR/MOMS nummer kan du ikke oplyse dette på din kvittering så de kan jo ikke trække det fra hvilket private ikke kan i forvejen.

Så tjen du bare dine 50.000 pr år :-)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:43

jape:
faktura men kun en regning/

Faktura eller regning? Det er det samme...

jape:
Hvis du yder en vare eller service kan du skrive en Regning som kvittering men du skal altid oplyse dine indtægter til SKAT.

Vrøvl, du skal på selvangivelsen kun oplyse hvad du har tjent (Indtægter minus udgifter)

jape:
De 50.000 er ment som en "fritids" ordning hvor du kan sælge nogle malerrier eller hvad du nu går og pusler med og stort set kun til private.

Det rette ord er vist snarere en bagatelgrænse.

Tilmeldt 20. Aug 09
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 22:47

Ah okay - nu er jeg så med :) Svarene har været meget gode - og tak Henrik det er nok rigtig nok med nogen af svarene skal jeg li overse..

Så ska jeg bare li finde ud af selvangivelsen :p Det er ikke sån når det hele har kørt automatisk tidligere :P

Tilmeldt 9. Apr 08
Indlæg ialt: 315
Skrevet kl. 23:04

Henrik Krogh:

ppehrson:
Præcis - men den omsætning skal ifølge Skat deles over 12 måneder så det bliver mellem 4 og 5000 kr om måneden.

Det er vist dagens vrøvlehistorie på amino!!!

Det er 50.000 kr. i omsætning over en periode på 12 måneder. Der er ingen steder tale om dette skal fordeles ud på måneder, specielt ikke da mange fag kan have eksemelvis sæsonudsving eller lille eller ingen omsætning i forbindelse med opstart

Jo det er der, både ifølge Skats folk hvis du snakker med dem i telefonen, og også via deres vejledninger på nettet. Hvis det SER UD TIL at du får en indtægt på 50.000 over et år, allerede efter anden måned, så skal du registreres.

OG det du har tjent BAGUD I TIDEN fra du startede skal tælles med.

Det er IKKE en "konto" man gør op efter 12 måneder men et skøn og det kan sagtens foretages af Skat helt automatisk hvis man ikke selv kan finde ud af det!

Live Cam Chat - danske og europæiske piger chatter online - Dansk LiveCam

Fra Ringsted
Tilmeldt 22. Aug 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 23:06

Henrik???

En faktura og en regning er ikke det samme?  hvorfor skulle det være det? det er to forskellige begreber og formularer.

Ja på din selvangivelse skal oplyse hvad du har tjen i årets løb, det kan du vel også se ud fra det jeg har skrevet???

Bagatelgrænse? Ordet er korrekt, men mon ikke det er dig der ligger under for denne grænse, når du nu så ignorant skal adskille min kommentar?

"Det er kun momsen som ikke kan fratrækkes. Alle andre fradrag som normalt..."  Sikke noget vrøvl!!

Rayf Jeg ville ikke lytte til "klovnen" i denne samenhæng

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 08:56

jape:
En faktura og en regning er ikke det samme?

SÅ forklar os forskellen?

jape:
Ja på din selvangivelse skal oplyse hvad du har tjen i årets løb, det kan du vel også se ud fra det jeg har skrevet???

Du skrev at han skulle oplyse om indtægten. Skat er mere interesseret i overskuddet som er Indtægter  minus udgifter!

jape:
"Det er kun momsen som ikke kan fratrækkes. Alle andre fradrag som normalt..."  Sikke noget vrøvl!!

Vrøvl meget vel! Jeg argumenterede for mit synspunkt med en henvisning til SKAT's definitioner af hobby contra det at være erhvervsdrivende. I stedet for bare skrive vrøvl så ville en god hjælp til RayF (og måske mig) være at du begrundet dit svar.

Megen uretfærdighed kan du støde på hos SKAT, men fundamentalt set har vi et system, at de udgifter som du har på at opnå en indkomst har du fradrag for. Det er så noget helt andet at der ikke kan opnås fradrag for et underskud i det omfang du driver hobbyvirksomhed. Men hobbyvirksomhed skal ikke nødvendigvis sammenstilles med at man driver en fritidsshop, bierhverv eller hvad man kalder det ved siden af sit normale erhverv.

Henrik

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 09:14

ppehrson:
Hvis det SER UD TIL at du får en indtægt på 50.000 over et år, allerede efter anden måned, så skal du registreres.

Præcis, hvis det ser ud til at du kommer over grænsen på 50.000 kr. Men det at beløbet skal deles ud på månedsvis holder ingen steder. Du kan snildt kalkulere med at du omsætter for 49.999 på en måned og nul i resten uden at det skulle medføre at du skal momsregistreres. Det kan være at du f.eks. kun deltager på julemarkeder i december måned.

Momsregistrering hvis du har en begrundet forventning om at du over en periode på 12 måneder omsætter for mere end 50.000 kr.

ppehrson:
det kan sagtens foretages af Skat helt automatisk hvis man ikke selv kan finde ud af det!

SKAT kan ikke tvinge nogen til at blive momsregistreret før de er nået grænsen på 50.000 kr. Det sker slet ikke per automatik, da det en momsregistrering vil være en forvaltningsafgørelse, hvor du både skal have mulighed for at udtale dig og ikke mindst klage. SKAT har som alle andre offentlige myndigheder en begrundelsespligt og de har ikke grundlag for at udtale sig om hvorvidt et firma når en given omsætning eller ej.

Tilmeldt 9. Apr 08
Indlæg ialt: 315
Skrevet kl. 19:06

Henrik Krogh:

Præcis, hvis det ser ud til at du kommer over grænsen på 50.000 kr. Men det at beløbet skal deles ud på månedsvis holder ingen steder. Du kan snildt kalkulere med at du omsætter for 49.999 på en måned og nul i resten uden at det skulle medføre at du skal momsregistreres. Det kan være at du f.eks. kun deltager på julemarkeder i december måned.

Ja, men den virker kun hvis du kun er momsregistreret til fx stadeplads-handel - hvor Skat i forvejen er meget ude med riven... trust me...

Henrik Krogh:
Momsregistrering hvis du har en begrundet forventning om at du over en periode på 12 måneder omsætter for mere end 50.000 kr.

Ja, men den er lovmæssigt begrundet hvis du har 2 fortløbende måneder med for 5000 kr. fakturaer. Hvis du fx har en webshop og sælger for 5000 kr i gennemsnit over et par måneder, ja så skal du registreres med det samme.

I øvrigt så kan de kræve at du sender billag bagud i tiden for at se hvornår du SKULLE have momsregistreret dig, og afkræve moms fra dén periode.

ppehrson:
det kan sagtens foretages af Skat helt automatisk hvis man ikke selv kan finde ud af det!

Henrik Krogh:
SKAT kan ikke tvinge nogen til at blive momsregistreret før de er nået grænsen på 50.000 kr. Det sker slet ikke per automatik, da det en momsregistrering vil være en forvaltningsafgørelse, hvor du både skal have mulighed for at udtale dig og ikke mindst klage. SKAT har som alle andre offentlige myndigheder en begrundelsespligt og de har ikke grundlag for at udtale sig om hvorvidt et firma når en given omsætning eller ej.

Jo de kan sige du skal momsregistreres, hvis de ud fra et antal fakturaer og mønstre bedømmer at du når over beløbet (og de har ret til at afkræve disse bilag selvom du IKKE er momsregistreret). Du kan ikke kræve retten til at nå de 50.000 kr, hvis de mener du VIL nå den. Her vil du faktisk få bevisbyrden og skulle dokumentere HVORFOR du ikke tror du vil nå den. :) Sådan er det når der sidder lægfolk og behandler sager, og det gør det IKKE nemmere at man har et lille hobbyerhverv, tværtimod, da visse sagsbehandlingsmetoder lige pludselig er helt anderledes når det drejer sig om et erhverv, hobby eller ej.

Der er meget, Skat ikke har grundlag for at udtale sig om, men det gør de alligevel udfra statistikker og meget andet. Og som udgangspunkt skal man tage denne vurdering til efterretning, man kan så klage efterfølgende, men man skal stadig rette ind :).

Live Cam Chat - danske og europæiske piger chatter online - Dansk LiveCam

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 19:46

ppehrson,

Jeg har tidligere arbejdet med momsloven hver dag professionelt og kommer stadigvæk ofte den. Jeg er ked af det på dine vegne, hvis du har været udsat for en behandling som ovenstående, men jeg kan simpelthen ikke genkende den verden som du beskriver.

Den information som du har bidraget med er overvejende misvisende og fejlagtigt og ikke i overensstemmelse med momslovens principper, herunder momslovens § 49, som alene foreskriver at der skal ske registrering, hvis;

"Afgiftspligtige personer etableret her i landet skal uanset § 47, stk. 1, ikke registreres og betale afgift, når de samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 50.000 kr. årligt..."

Du skriver, at det bunder i lovgivning .... meget vel så kan du vel fortælle mig, hvor det så skrevet. Hvis du har ret får du en uforbeholden undskyldning - men indtil videre vil jeg stadigvæk kalde det vrøvl...Geeked

Henrik

PS. Momsloven  og Momsvejledningen er "biblerne" indenfor moms. Der burde du kunne finde argumentationen for dine synspunkter, hvis de er rigtige.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:17

Som Henrik skriver foregår det altså i praksis.

Pehrson..din beskrivelse kan jeg ikke nikke genkendende til fra praksis, og er trods alt rendt

ind i problemstillingen med hensyn til momsreg. pga. 50 tkrs.-grænsen adskillige gange i praksis.

Jeg tror, at du har misforstået en del.

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)