Jeg vil lige hører jer hvad i mener et firmanavn skal være hvis man laver flere forskellige ting..
Nu har jeg jo noget bilsalg, men hvis jeg også stiller bamsekraner op eller tilbyder webservice hvad ville i så mene jeg skulle gører med firmanavn så det dækker alt ??
Lyder jo ikke godt : friis bilsalg opstiller nu bamsekraner...det klinger ikke rigtigt..
Skal man hedde gruppen, all around eller hvad skal man lige gør(sige ??
Afhængig af din virksomhedskonstruktion kan du vælge at have binavne indenfor selskabet, eller kalde dit firma f.eks. "Friis Bilsalg & Friis Trading V/Dit Navn"
På websites osv. kan du nøjes med at bruge "halvdelen af navnet" men i juridisk sammenhæng er du nødt til at bruge det fulde navn.
Du kunne jo også overveje at lave et helt andet navn, som du bagefter lægger betydning i. Fx var der engang ikke nogen, der vidste, hvad Amino betød. Men det er let at huske og at stave. Så du kunne også bare finde net navn, der ligger godt i munden og på fingerspidserne.
Ok - de kraner har jeg spildt mange ti'ere i i mine tidligere år :-)
Tja... jeg kommer umiddelbart i tanke om Richard Bransons imperium Virgin, som jo står for alt muligt, men du sigter nok ikke så højt. Men jeg er helt sikker på, at mindre også kan gøre det. Hvis du laver en rigtig god kundeservice, kan du oven i købet sælge mere til de samme kunder, hvis de nu også finder ud af, at de skal bruge en bamsekran, og hvad du ellers kaster dig over.
Du kunne selvfølgelig også vælge at tage et navn efter det, de forskellige ting har til fælles - nemlig dig.
Endelig kommer jeg til at tænke på et navn, som antyder, at du handler med lidt af hvert - fx ligesom kæden "Kram og kanel" eller hvis du sælger forskellige ting men udfra samme koncept - såsom Tiger.
Når virksomheder heddder hele en persons navn, tænker jeg mest på designvirksomheder eller andre mere kunstneragtige virksomheder. Nu ved jeg ikke lige, hvilke kundetyper og hvor mange forskellige produkter du går efter, men det kunne jo også være "Mikkels Marked" eller bare "Friis i Randers".