OK, jeg konkludere at i mit tilfælde hvor værdien af bilen er ca. 50.000,- vil det være en dårlig forretning hvis jeg bliver beskattet af 160.000,- ligemeget hvad.
De 40.000,- der nævnes er det minimumsbeløbet man kan betale hvis man har laveste skatteprocent, eller hvordan skal det forstås?
"Hvis bilen på anskaffelsestidspunktet er over 3 år regnet fra datoen for 1. indregistrering, anvendes arbejdsgiverens købspris inkl. moms og eventuelle istandsættelsesudgifter som grundlag for beregningen af den skattemæssige værdi, jf. LL § 16, stk. 4, 4. pkt. Det samme gælder tidligere hyrevogne, der anskaffes uden berigtigelse af registreringsafgift."
"Har firmaet anskaffet bilen mere end 3 fulde år efter bilens første indregistrering ("gammel bil"), er beregningsgrundlaget firmaets købspris, dvs. den pris firmaet faktisk betaler for bilen, inkl. eventuelle leveringsomkostninger og normalt tilbehør."
Men du glemmer at tage den sidste linie med i det afsnit du henviser til omkring beregningsgrundlaget for biler, der på anskaffelsestidspunktet er over 3 år. Hele teksten er (sort min fremhævelse): "Hvis bilen på anskaffelsestidspunktet er over 3 år regnet fra datoen
for 1. indregistrering, anvendes arbejdsgiverens købspris inkl. moms og
eventuelle istandsættelsesudgifter som grundlag for beregningen af den
skattemæssige værdi, jf. LL § 16, stk. 4, 4. pkt. Det samme gælder
tidligere hyrevogne, der anskaffes uden berigtigelse af
registreringsafgift. Anskaffelsessummen tillægges de
istandsættelsesudgifter, som virksomheden afholder, eventuelle
leveringsomkostninger samt udgifter til tilbehør. Der kan ikke
opstilles en generel frist for den tidsmæssige sammenhæng mellem
erhvervelsen og istandsættelsen, idet det må bero på en konkret
vurdering, om istandsættelsen har en naturlig sammenhæng med
erhvervelsen. Udgifter til reparation af en bil udført 1½ år efter
arbejdsgiverens erhvervelse af bilen skulle ikke medregnes ved
opgørelsen af grundlaget for beskatning af fri bil. Reparationen
skyldtes mangler ved motoren, og Landsskatteretten anså ikke
reparationen for foretaget i forbindelse med erhvervelsen af bilen, jf.
TfS 1999, 32 LSR. Beregningsgrundlaget for bilens værdi kan ikke blive
mindre end 160.000 kr., j f. LL § 16, stk. 4, 2. pkt."
Beskatningsgrundlaget er minimum 160.000 kr. som det bliver sagt og medmindre der forventes meget store reparationsudgifter på sådan en bil vil det normalt være en fordel at bilen uden for virksomheden og få refunderet kørsel efter statens takster.