Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kan der laves undtagelser fra 14 dages returret-reglen? er der en gråzone?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 23. Jan 07
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forhandler metervarer til at sy tøj af. Vi har alle dage tilbudt 14 dages returret og får ind imellem varer retur, men er næsten ikke plaget af det. Et afklippet mindre stykke stof vil ofte gå tabt, fordi den mængde ikke igen købes fra rullen. Efterfølgende kunder vil fx. have større mængder eller lignende. Det er altså ikke er helt så let at sælge, som hvis det fortsat sad fast på rullen. Efter min mening taber det derfor noget værdi når et så lille afklippet stykke returneres. Men iht. reglerne er jeg forpligtet til at returnere hele købsbeløbet.

Oprindeligt skrev på hjemmesiden, at vi ikke tog stof retur, men PBS (så vidt jeg husker) krævede, at vi fulgte de almindelige 14-dages regler, som en del af deres godkendelsesprocedure.

Nu har en kunde så returneret 12 x 1 meter stof i forskellige farver/typer og forventer at få beløbet tilbage. Det stof jeg modtager retur har selvsagt ikke samme værdi, da det formodentlig ikke kan sælges helt igen.

1) Jeg formoder ikke at have andre valg end at returnere beløbet, men hvad siger I til sådan en sag? Jeg opfatter det som en gråzone.

2) Specialfremstillede varer kan jo ikke returneres, men PBS mener vist ikke at afklippet stof kan rubriceres som sådan, men mener I, at man kan sige at det er det? Det er vel forbrugerstyrelsen eller hvad ved jeg, der først ved afprøvning afgør det. Jeg savner nogle retningslinjer på området som kan beskytte butikkerne bedre i disse situationer.

Jeg overvejer at kontakte en eller anden instans og bede om et svar men hvem?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:13

Hej Jesper,

Du har selv svaret på dit spørgsmål. Jeg vil som du selv er inde på rette henvendelse til Forbrugerstyrelsen og få deres vurdering af hvordan stof i metermål skal behandles.

Der kan som du selv er inde på argumenteres for at der er sket en tilpasning til den enkelte kunde. (Men som gift med der går op i stoffer må jeg også konstatere at alle de store i branchen tilbyder returret på de 14 dage)...

Henrik

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:42

Du skal ik tilbyde 14 dages returret, da dit produkt er kundetilpasset, som Henrik siger. Men spørgsmålet er om du har råd til at lade vær?

Fra Kalundborg
Tilmeldt 13. May 08
Indlæg ialt: 908
Skrevet kl. 23:52

Den er vist op til hvad du synes, jeg har da set flere steder hvor de ikke tager afklippede varer retur, uanset om det er stof, ledning eller reb.

men hvis folk ikke gør udtalt brug af det, så har det vel større værdi at kunne reklamere med returret.. eller?

mvh Thomas

Reklameshoppen.dk nu med et super tilbud på Flyers til nystartede

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12892
Skrevet kl. 23:55

Hej Jesper

Har du selv læst lov om visse forbrugeraftaler (også kaldet forbrugeraftale loven) ?  Hvis ikke bør du nok lige nærlæse den, da der er undtagelser for vare tilpasset forbrugerens individuelle behov.

Umidelbart vil tro jeg du har en god sag hvis du nægter af give 14 dages returret på sådanne vare. Var jeg dig ville jeg spørge en advokat med speciale indenfor området, advokatens vurdering vil du også kunne bruge overfor PBS.

Du kan jo også forhøre dig hos forbrugerstyrelsen, men husk at de ikke nødvendigtvis giver en upartisk vurdering (de er jo til for at hjælpe forbrugerne).

I sidste ende er det jo Domstolene der der afgøre hvem der har ret.

Mvh

Ravn

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 00:02

I den konkrete situation er du nødt til at give pengene retur, da du (som jeg forstår det) har reklameret med returret. Ellers skulle det have fremgået af dine betingelser, at det ikke gælder afklippede varer.

Eftersom det ikke er et generelt problem for dig, synes jeg absolut at du skal fastholde returretten og så leve med at tabe list penge i ny og næ på rester der må kasseres eller sælges til spotpris. Lav evt. et "restmarked" på din shop hvis du ikke allerede har det.

Jeg antager at 12 x 1 meter stof er en meget atypisk ordre, så det kunne godt ligne at kunden har set en mulighed for at få sig nogle vareprøver hjem, og fra start har haft i sinde at returnere. Der ER bare nogle kunder der ikke har pli, heldigvis er de få.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12892
Skrevet kl. 00:03

Reklameshoppen.dk:

men hvis folk ikke gør udtalt brug af det, så har det vel større værdi at kunne reklamere med returret.. eller?

mvh Thomas

Men du glemmer lige at nævne den fare der er ved returret, hvis en konkurent eller en sur kunde ønsker at genere webshoppen, tænk f.eks at  skulle tage 50 forskellige afklippede vare retur i næsten usælgelige længder.

Mvh

Ravn

Fra Kalundborg
Tilmeldt 13. May 08
Indlæg ialt: 908
Skrevet kl. 10:46

Hej

Ja det er helt rigtigt, men hvis alle andre i branchen tager retur, så kan det være en problem ikke at gøre det og den slags sker forhåbentlig MEGET sjældent...

Mvh Thomas

Reklameshoppen.dk nu med et super tilbud på Flyers til nystartede

Fra København
Tilmeldt 29. May 09
Indlæg ialt: 368
Skrevet kl. 11:10

Ravn:

Reklameshoppen.dk:

mvh Thomas

Men du glemmer lige at nævne den fare der er ved returret, hvis en konkurent eller en sur kunde ønsker at genere webshoppen, tænk f.eks at  skulle tage 50 forskellige afklippede vare retur i næsten usælgelige længder.

Mvh

Ravn

I de tre år, hvor jeg har arbejdet med webshops har jeg aldrig oplevet dette. Jeg tror, at sandsynligheden for et hacker-angreb på ens shop er mange gange større for at komme med en sammenligning. Det skal i hvert fald ikke være det, der afholder én fra at give god kundeservice.

Fra Randers
Tilmeldt 23. Jan 07
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 20:52

Tak for alle jeres inputs. Det er sjældent forekommende hos os heldigvis. Vi har returneret beløbet -10%, hvilket kunden har accepteret efter et par mails om dette.

Jeg ved at denne løsning hverken er her eller der, men sådan blev det.

Vi ændrer nok ikke vores betingelser, da det forekommer sjældent, men den enkelte kunde vil vi være på vagt overfor en anden gang.

Tak for hjælpen.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)