Jeg forhandler metervarer til at sy tøj af. Vi har alle dage tilbudt 14 dages returret og får ind imellem varer retur, men er næsten ikke plaget af det. Et afklippet mindre stykke stof vil ofte gå tabt, fordi den mængde ikke igen købes fra rullen. Efterfølgende kunder vil fx. have større mængder eller lignende. Det er altså ikke er helt så let at sælge, som hvis det fortsat sad fast på rullen. Efter min mening taber det derfor noget værdi når et så lille afklippet stykke returneres. Men iht. reglerne er jeg forpligtet til at returnere hele købsbeløbet. Oprindeligt skrev på hjemmesiden, at vi ikke tog stof retur, men PBS (så vidt jeg husker) krævede, at vi fulgte de almindelige 14-dages regler, som en del af deres godkendelsesprocedure. Nu har en kunde så returneret 12 x 1 meter stof i forskellige farver/typer og forventer at få beløbet tilbage. Det stof jeg modtager retur har selvsagt ikke samme værdi, da det formodentlig ikke kan sælges helt igen. 1) Jeg formoder ikke at have andre valg end at returnere beløbet, men hvad siger I til sådan en sag? Jeg opfatter det som en gråzone. 2) Specialfremstillede varer kan jo ikke returneres, men PBS mener vist ikke at afklippet stof kan rubriceres som sådan, men mener I, at man kan sige at det er det? Det er vel forbrugerstyrelsen eller hvad ved jeg, der først ved afprøvning afgør det. Jeg savner nogle retningslinjer på området som kan beskytte butikkerne bedre i disse situationer. Jeg overvejer at kontakte en eller anden instans og bede om et svar men hvem? |
Hej Jesper,
Du har selv svaret på dit spørgsmål. Jeg vil som du selv er inde på rette henvendelse til Forbrugerstyrelsen og få deres vurdering af hvordan stof i metermål skal behandles.
Der kan som du selv er inde på argumenteres for at der er sket en tilpasning til den enkelte kunde. (Men som gift med der går op i stoffer må jeg også konstatere at alle de store i branchen tilbyder returret på de 14 dage)...
Henrik