Når De modtager fakturaen på varen, skal De beregne dansk moms med 25 pct. af fakturaværdien. De 25 pct. dansk moms, som De beregner, skal bogføres særskilt som: "Moms af varekøb mv. i udlandet". Denne moms skal på momsangivelsen tillægges den "udgående moms" (salgsmomsen), men kan samtidig trækkes fra som købsmoms i det omfang, De kan fratrække moms på varer, De køber i Danmark.
altså her nævner de salgsmomsen altså den udgående... den gør jeg jo intet med ved at skrive moms af varer købe i udlaandet 592, og indgående moms - 592..
Når De modtager fakturaen på varen, skal De beregne dansk moms med 25 pct. af fakturaværdien. De 25 pct. dansk moms, som De beregner, skal bogføres særskilt som: ''Moms af varekøb mv. i udlandet''. Denne moms skal på momsangivelsen tillægges den ''udgående moms'' (salgsmomsen), men kan samtidig trækkes fra som købsmoms i det omfang, De kan fratrække moms på varer, De køber i Danmark.
altså her nævner de salgsmomsen altså den udgående... den gør jeg jo intet med ved at skrive moms af varer købe i udlaandet 592, og indgående moms - 592..
Hej Stine
Købsmoms = indgående moms
Salgsmoms = udgående moms
Dit spørgsmål løses således:
Du skriver:
Moms af varekøb i udlandet kr. 592,-
Indgående moms - (minus) kr. 592,-
Effekten af dette vil være nul...
Hvis du går på www.toldskat.dk og downloader blanketten Efterangivelse (bare som eksempel) kan du se, hvor du skal skrive beløbene.
hej, det jeg ikke forstår er inde på told og skats hjemmeside står der:
Denne moms skal på momsangivelsen tillægges den ''Udgående moms'' (salgsmomsen), men kan trækkes fra som købsmoms i samme omfang som momsen på de varer, De køber i Danmark.
forstår ikke de nævner den udgående moms altså salgsmomsen, den bruger jeg jo ikke til noget når jeg skriver: moms af varer købt i udlandet 592, og indgående moms - 592.... her bruger jeg jo ikke den udgående moms...
hej, det jeg ikke forstår er inde på told og skats hjemmeside står der:
Denne moms skal på momsangivelsen tillægges den ''Udgående moms'' (salgsmomsen), men kan trækkes fra som købsmoms i samme omfang som momsen på de varer, De køber i Danmark.
forstår ikke de nævner den udgående moms altså salgsmomsen, den bruger jeg jo ikke til noget når jeg skriver: moms af varer købt i udlandet 592, og indgående moms - 592.... her bruger jeg jo ikke den udgående moms...
håber du kan svare mig på det
mvh stine
Hej Stine
I en særskilt rubrik under salgsmomsen...er der en, som hedder:
Moms af varekøb i udlandet (udgående moms)...her skriver du kr. 592,-
I rubrikken købsmoms (indgående moms)...skriver du - (minus) kr. 592,-
Grunden til, at du skal oplyse beløbet i rubrik A...er, at du skal oplyse beløbet x 4 (købsprisen excl. moms), når det handler om EU varekøb...
Moms af varekøb i udlandet...er at betragte som salgsmoms (udgående moms)...dette er grunden til, at der tales om salgsmoms...
Dato: 9/9/2005 10:44:14 PM Forfatter: Peter - Revisor
Moms af varekøb i udlandet kr. 592,-
Indgående moms - (minus) kr. 592,-
Effekten af dette vil være nul...
Hvad er egentlig den dybere mening med denne angivelse - effekten er jo som skrevet nul. Ønsker SKAT indirekte oplysninger om, hvor meget man køber for i udlandet?
Og hvorfor ønsker SKAT at skelne imellem køb indenfor EU (rubrik A) og udenfor EU?