Kære Amino'er :-) Har gået og tænkt lidt over hvor meget mand kan tillade sig at "provokere" i sin reklame for at skabe attention? Kan jeg tillade mig at skrive i mine annoncer, "Lugter du?" og sådan noget når jeg reklamere for parfume? Hvor går jeres grænse for provokation? Tak på forhånd :-) Mvh. Nikolaj Bomann Mertz |
Hej Nikolaj
Spændende emne! Som en, der har en kommunikationsuddannelse, vil jeg i første omgang sige, at det kommer helt og aldeles an på, hvem din målgruppe er. Hvis du fx ser på Cult-reklamerne og mange af Bacardireklamerne, så tillader de sig at gå meget langt, fordi de har en målgruppe, der generelt har en meget stor tærskel for provokation. Her er mange ølreklamer fx for Bud Light også gode eksempler. Prøv fx at finde reklamen "share one with a friend" på youtube.
En anden generel regel er, at hvis du prøver at holde det provokerende element på andre end din direkte målgruppe, så kan du få succes. Se fx danske spils reklamer, hvor "der er så meget kvinder ikke forstår". Det kan de roligt tillade sig, for deres målgruppe er mænd.
Så for at kunne tage fat i dit eget eksempel kunne det fx gå på, om de andre stinker - eller "vil du være den eneste, der ikke stinker?"
Men igen - det er lettere at vide, hvis man kender din målgruppe - især i forhold til alder.
God fornøjelse med provokationen :-)