Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der pålagt moms ved forhandlerkøb af brugt bil?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 24. May 07
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

som emnet lyder: Kan jeg fratrække moms såfremt jeg køber en brugt bil hos en forhandler? (kontra en tilsvarende privathandel).

Bilen er til brug i forbindelse med budkørsel.

Evt. nogle tips til hvad jeg skal være særligt opmærksom på ved brugtvognskøb ind i vk?

På forhånd tak!

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 16:10
Tilmeldt 24. May 07
Skrevet kl. 17:04

takker

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 124
Fra  OMEGA SUPPORT Skrevet kl. 18:24

Koludabyg:

Sælges den via forhandler med moms så ja.

Hvis bilen er på hvide plader, så er der kun moms på avancen jf. reglerne om brugtmoms - og ingen fradrag for køber.

Hvis bilen er på gule plader, så kan køber kun fratrække momsen, hvis bilen i hele dens levetid har været handlet + moms. Ellers er der ikke fradrag for momsen hos køber.

Der er i øvrigt heller ikke fradrag for moms kø bilens købspris, hvis den indregistreres og bruges "blandet", dvs. både privat og erhverv. Der er specielle regler for bilag over (så vidt jeg husker) 3,5 tons totalvægt. Tjek evt. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1659383

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 20:09
Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  OMEGA SUPPORT Skrevet kl. 20:15

Koludabyg:

Læste af det var til budkørsel så regnede udfra det af det bliver en gulplade varervogn eller kassevogn...

Ja men der er stadig "fælden" på momsen, hvis bilen købes brugt ...

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 20:22
Tilmeldt 24. May 07
Skrevet kl. 13:56

okay, det ændre lidt på hvad jeg kikker efter.

Det var tanken at købe på hvide plade - for evt. senere at købe bilen ud igen til privat brug.

Forstået korrekt, så er det muligt at erhverve en brugt bil ind i firmaet, men ikke trækkes momsen fra ved et forhandlerkøb med mindre det hedder sig + moms, og i så fald er det en gulpladebil?

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  OMEGA SUPPORT Skrevet kl. 14:28

JensP:

Forstået korrekt, så er det muligt at erhverve en brugt bil ind i firmaet, men ikke trækkes momsen fra ved et forhandlerkøb med mindre det hedder sig + moms, og i så fald er det en gulpladebil?

Bil på hvide plader = ingen momsfradrag ved køb og ingen momsfradrag ved drift.

Bil på gule plader = momsfradrag på køb, forudsat bilen har været 100% erhverv i hele dens levetid ellers Ingen momsfradrag på køb. Der er fuld momsfradrag på drift - også den private del.

Tilmeldt 24. May 07
Skrevet kl. 18:05

Hej Jørgen

tak for svaret.

Jeg bruger faktisk min nuværende bil i firmaet, som er på hvide plader, jeg får ikke udbetalt kørepenge men kører derimod 95% af alle driftsomkostninger(benzin, rep. osv) ind i firmaet, da jeg kører 95% af kilometerne i firmaet. Nu skriver du at der ikke er momsfradrag på drift på en hvidpladebil - dvs. at jeg faktisk ikke kan trække momsen fra, som jeg pt. gør?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)