Hvis bilen er på hvide plader, så er der kun moms på avancen jf. reglerne om brugtmoms - og ingen fradrag for køber.
Hvis bilen er på gule plader, så kan køber kun fratrække momsen, hvis bilen i hele dens levetid har været handlet + moms. Ellers er der ikke fradrag for momsen hos køber.
Der er i øvrigt heller ikke fradrag for moms kø bilens købspris, hvis den indregistreres og bruges "blandet", dvs. både privat og erhverv. Der er specielle regler for bilag over (så vidt jeg husker) 3,5 tons totalvægt. Tjek evt. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1659383
Det var tanken at købe på hvide plade - for evt. senere at købe bilen ud igen til privat brug.
Forstået korrekt, så er det muligt at erhverve en brugt bil ind i firmaet, men ikke trækkes momsen fra ved et forhandlerkøb med mindre det hedder sig + moms, og i så fald er det en gulpladebil?
Forstået korrekt, så er det muligt at erhverve en brugt bil ind i firmaet, men ikke trækkes momsen fra ved et forhandlerkøb med mindre det hedder sig + moms, og i så fald er det en gulpladebil?
Bil på hvide plader = ingen momsfradrag ved køb og ingen momsfradrag ved drift.
Bil på gule plader = momsfradrag på køb, forudsat bilen har været 100% erhverv i hele dens levetid ellers Ingen momsfradrag på køb. Der er fuld momsfradrag på drift - også den private del.
Jeg bruger faktisk min nuværende bil i firmaet, som er på hvide plader, jeg får ikke udbetalt kørepenge men kører derimod 95% af alle driftsomkostninger(benzin, rep. osv) ind i firmaet, da jeg kører 95% af kilometerne i firmaet. Nu skriver du at der ikke er momsfradrag på drift på en hvidpladebil - dvs. at jeg faktisk ikke kan trække momsen fra, som jeg pt. gør?