hejsa alle da der pt kører en debat om 3D printere på et forum jeg bruger meget, tænkte jeg at debatten ligeså godt kunne køre her også. Disse printere bliver billigere og billigere, og nogen kan endda bygges selv for relativt små penge. En bred vifte af brancher handler med plastik produkter i en eller anden udstrækning, og det betyder at jo mere indpas disse printere får jo mere rammer det de forhandlere der handler med plastik produkter. Hvad mener i? Bliver 3D printere en reel trussel mod mange af os i nærmere fremtid? Er der nogen der har taget højde for at de måske rammer markedet for den almene forbruger snart? |
I øjetblikket er det ikke en trussel. Snare en fordel. I gamle dage kostet en prøve 2500 til 5000 kr. Nu starter de i 200 kr og op efter. Desuden er en 3d printer lang til om at printe et emne. Den tid printeren bruger f.eks. 30 min om at printe, har jeg fremstillet på 45 sec. Og så er der plasttyper som du ikke kan printe i. Desuden er et 3d printed emne ikke nær så holdbar som et f.eks. sprøjtestøbt plast emne.