Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

3D printere - en trussel?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 196
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

hejsa alle

da der pt kører en debat om 3D printere på et forum jeg bruger meget, tænkte jeg at debatten ligeså godt kunne køre her også.

Disse printere bliver billigere og billigere, og nogen kan endda bygges selv for relativt små penge.

En bred vifte af brancher handler med plastik produkter i en eller anden udstrækning, og det betyder at jo mere indpas disse printere får jo mere rammer det de forhandlere der handler med plastik produkter.

Hvad mener i? Bliver 3D printere en reel trussel mod mange af os i nærmere fremtid? Er der nogen der har taget højde for at de måske rammer markedet for den almene forbruger snart?

Fra Randers
Tilmeldt 14. Jul 09
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 19:47

I øjetblikket er det ikke en trussel. Snare en fordel. I gamle dage kostet en prøve 2500 til 5000 kr. Nu starter de i 200 kr og op efter. Desuden er en 3d printer lang til om at printe et emne. Den tid printeren bruger f.eks. 30 min om at printe, har jeg fremstillet på 45 sec. Og så er der plasttyper som du ikke kan printe i. Desuden er et 3d printed emne ikke nær så holdbar som et f.eks. sprøjtestøbt plast emne.

Tilmeldt 23. Oct 07
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 21:50

Hej

3D printere er jo kun i deres barndomsfase, så det med hastighed, kvalitet og hvilken emner det er muligt at printe, vil uden tvivl ændre sig meget inden for nogle få år.

Så selvfølgelig vil det blive en trussel for dem der laver plastik produkter på gammeldags vis, hvis ikke disse firmaer, er i stand til at udvikle sig i takt med udviklingen.

Man kunne jo forestille sig f.eks. at maskiner man køber, så følger der en 3D printer med, der kan printe alle sliddele i maskinen.

Med venlig hilsen
Steen Svalø

Mvh Steen Svalø

www.kirstensdyrebutik.dk Alt i dyreartikler. Alt i gravering. Alt i hundetegn. Alt i skilte.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:43

Hej

Tror vi står over for det samme som ved solvent printere og folie, indenfor serigrafien.....

At disse to typer, har overtaget, deres lille område af produktionen. Uden at det egentlig kommer til at berøre hovedområdet så meget. Og overtager, nogle områder som har været en svaghed inden for, serigrafien.

Og om man kan lide det eller ej, så er de forskellige produktionsformer, jo med til at kunne optimere produktionen, og give en valgfrihed.

Og egentlig, så tror jeg aldrig at vi kommer udenom de traditionelle produktions former, men mere at det bliver en tilførelse så det bliver billigere.

Og så kan folk jo sidde hjemme i stuen og drive firma, da det jo er bekendt at produktions lokaler, er en dræber, prismæsigt, for et nystartet firma, når der skal være rindende vand. Og de etablerede firma'er kommer det ikke til at berøre, da de gerne skulle have kapitalen til at kunne vedgå de invisteringer.

Her tager jeg de erfaringer, som der ses ved den udvikling som har været indenfor serigrafi brancen.....og det har også vist sig at de etablerede firma'er, går ud og invisterer i dyre udstyr med større kapacitet/opløsning end dem der sidder hjemme i stuen.

/Kenneth

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:44

Rose:
Hvad mener i? Bliver 3D printere en reel trussel mod mange af os i nærmere fremtid?

Jeg kan ikke se hvordan det kan blive andet end en fordel? De hjælper til produktudvikling og giver nye muligheder inden for mange brancher.

mvh René

Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 196
Skrevet kl. 15:19

det kommer vel også an på hvilken branche man er i.. hvis man sælger mange produkter lavet af plastik som endda er forholdsvis dyre kontra produktionspris, så sælger man muligvis ikke så meget af det, når forbrugeren kan lave det selv.

Fra København K
Tilmeldt 20. Oct 08
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 15:21

De der ser udviklingen af ny teknologi som en trussel, er vel dem som ikke kan forny sig og vende denne nye teknologi til deres fordel.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:28

Rose: Der kommer til at gå ti år før det scenarie du snakker om bliver aktuelt. Desuden så kræver det jo at brugeren har en 3d tegning af produktet, før de kan printe det :)

Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 23:12

Hej.

Mit kendskab til 3d print relaterer til produktion kontra print af 3d arkitektur modeler. I mit fag kan jeg derfor kun få øje på rigtig mange muligheder som der forhåbentlig kommer flere af i takt med at teknologien udvikles og prisen på print kommer ned. 3D printere giver mig mulighed for at arbejde med rumlige prototyper uden at jeg skal binde mandskab i fremstillingen af arkitektur modeler.

Og selvom 3d printere skulle blive hvermandseje tror jeg ikke det kan ses som det endelige dødsstød for plastindustrien. Det vil nok stadig være de færreste der vil printe deres plastikgafler, engangs skrabere eller tandbørster.

Mvh.

Rafal

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)