Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Internet baseret firma i Danmark, bopæl i Sverige.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Ørum Djurs
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 40
Fra  FairSSL ApS Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Amino'er

Både jeg og kæresten bor i Malmø, Sverige, men arbejder begge fuldtid i Danmark.

Vi er nu ved at starte en virksomhed op, først som Enkeltmandsvirksomhed men med fremtidige planer om konvertering til ApS når kapitalen er vokset lidt, estimeret til ca. 6 måneder.

I den forbindelse har vi to bekymringer som jeg er sikker på nogen her kan hjælpe med.

Den første er frygten for den svenske sociale afgift på 30%, vi har intet imod at betale skat, men at betale fuld skat i danmark og derefter risikere at svenskerne mener vi arbejder i Sverige og derved sætter 30% sociale afgifter på alle indtægter fra Danmark både fra det lønnede arbejde og firmaet, det ville være totalt urimeligt og ekstremt dyrt.

Er der nogen af jer der har erfaringer positive, negative eller kender nogen der kan rådgive på området som kender til de svenske regler og ved hvad man skal passe specielt på, eller undgå for at ikke få problemer med svenskerne?

Vi har fået oprettet en enkeltmandsvirksomhed i danmark, de kalder det dog udenlandsk virksomhed grundet vores svenske bopæl, derudover har vi en dansk adresse som driftssted, danske telefoner og udfører arbejdet i arbejdstiden i danmark.

Andet spørgsmål kan i rekommendere en bogholder/revisor gerne som har erfaring med svensk-dansk problematikken og som kan anvendes af en startende virksomhed som har potentiale for at vokse både i ansatte og økonomi relativt hurtigt, men også har begrænset start kapital ? I starten håber vi på at lave størstedelen af bogholderiet/regnskabet selv, men gerne med en smule assistance for at undgå problemer senere hen.

mvh Sole Viktor

FairSSL ApSwww.FairSSL.dk - Vi gør SSL let!

SSL med dansk vejledning & support på 77 345 678

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:24

Du kommer aldrig til at betale skat i begge lande, da der er en dobbeltbeskatningsaftale. Så den skal du ik frygte! Og da arbejde og firma ligger i DK, så ender beskatningen sikkert der...

Fra Ørum Djurs
Tilmeldt 13. May 05
Fra  FairSSL ApS Skrevet kl. 18:36

Det med skatten er jeg helt klar over.

Men der er et problem i mellem sverige og danmark, eftersom afgifter ikke er med i den aftale. Hvis man arbejder i danmark og i sverige, vil den svenske stat opkræve sociale afgifter fra den danske arbejdsgiver/løn så vidt jeg ved ligger den på omkring 30% problemet er så kendt at danske arbejdsgivere inkl. kommuner kræver en underskrift på at man ikke udfører arbejde i Sverige hvis man har bopæl der.

Så vidt jeg kan læse mig til opstår problemet først hvis man udfører lønnet arbejde i sverige som er pligtigt at betale sociale afgifter til, i det øjeblik man gør dette fanger bordet og så kræver de afgifter på alt løn fra alle lande man arbejder i.

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:49

Sole:

Det med skatten er jeg helt klar over.

Men der er et problem i mellem sverige og danmark, eftersom afgifter ikke er med i den aftale. Hvis man arbejder i danmark og i sverige, vil den svenske stat opkræve sociale afgifter fra den danske arbejdsgiver/løn så vidt jeg ved ligger den på omkring 30% problemet er så kendt at danske arbejdsgivere inkl. kommuner kræver en underskrift på at man ikke udfører arbejde i Sverige hvis man har bopæl der.

Så vidt jeg kan læse mig til opstår problemet først hvis man udfører lønnet arbejde i sverige som er pligtigt at betale sociale afgifter til, i det øjeblik man gør dette fanger bordet og så kræver de afgifter på alt løn fra alle lande man arbejder i.

Nu forstod jeg det således at du arbejder i DK nu, og vil åbne firma der ligeledes. Hvorfor er det så et problem? Du arbejder jo ik i Sverige...

Fra Ørum Djurs
Tilmeldt 13. May 05
Fra  FairSSL ApS Skrevet kl. 00:35

Det er så også min egen mening at der ikke burde være et problem, men det giver jo ingen garantier. F.eks. hvor går grænsen, må jeg købe varer til firmaet i sverige? må jeg læse en firma e-mail når jeg er hjemme i weekenden?

Det er det jeg har brug for hjælp til at sikre at jeg ikke får problemer med.

:)

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:19

Sole:

Det er så også min egen mening at der ikke burde være et problem, men det giver jo ingen garantier. F.eks. hvor går grænsen, må jeg købe varer til firmaet i sverige? må jeg læse en firma e-mail når jeg er hjemme i weekenden?

Det er det jeg har brug for hjælp til at sikre at jeg ikke får problemer med.

:)

Nu mister du mig igen. Hvilket firma i Sverige? Du giver kun udtryk for, at du har firma i DK og arbejder i DK hos et andet firma...

Er ret sikker på, at firmaet vurderes ud fra driftstedet, som er DK, hvorfor du gerne må besvare mails mm hjemme i Sverige, da det er en del af arbejdet.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)