Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på fragt - igen, igen...

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 141
Fra  ScanDix Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Den er lidt kringlet, og eksemplet er ekstremt - men realistisk...

• Vi er en Dansk virksomhed
  • Vi sælger et produkt som kræver en pakke sendt til Danske kunder, både erhverv og private.
  • Vores leverandør er en Svensk virksomhed
  • Vores leverandør sender direkte til slutkunden fra lageret i Sverige
  • Vi betaler eksempelvis 400,- for varen og 99,- for fragten. Altså 499,- alt i alt.
  • Der er ikke moms på indkøb af hverken varen eller fragten fra vores svenske leverandør.

Se nu har vi jo så solgt denne vare. Og vi skal så vidt jeg er orienteret fakturere både varen og fragten inkl. moms, hér i Danmark. Vi har en anden holdning til fragt så vi synes at 99 er for meget. Vi tager derfor 45,-

Lad os for eksemplets skyld sige at min salgspris for min vare Inkl. moms er dkr. 600,- (480 ex. moms).

Se nu kommer spørgsmålet til millionen - bogstaveligt talt... :-)

Hvis jeg har forstået det korrekt, så skal jeg altså lave en faktura på ex. moms 525 / inkl. moms 656,25,- fordi jeg også skal beregne moms på fragten.

Som man ser i dette eksempel er der ikke mange håndører og rykke rundt med i fortjeneste (26,- kroner) når dét regnestykke er gjort op, og så er det altså ikke hélt ligegyldigt om der skal lægges moms til fragten eller ej.

Så, skal der lægges moms til fragten til Danske kunder eller skal der ikke, og er der undtagelser?

Fra København S
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 236
Fra  DanDrone Skrevet kl. 23:48

Hej

Ja, du skal altid fakturere momsen til dine kunder. Problemet opstår også i Danmark, når man fx sender en pakke der koster 50,-. Post Danmark sælger det momsfrit, men når du "sælger" fragten videre til kunden, skal du pålægge momsen på 12,5 kr, så fragten i alt bliver 62,50

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:01

Det er jeg så ikke enig i Andreas...når du bruger udlægsreglerne i DK er det kun af evt. overskud, der skal momses.

Desuden mener jeg ikke at EU-fragt internt bliver momset.

Tilmeldt 22. Sep 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 14:25

Hej.

Forsendelse til private, når du bruger post danmark er momsfri og der er ligemeget om det er brev eller pakke.

Hvis du dermod sender til virksomheder skal du lægge moms på, men den udlignes jo som al anden momshandel.

Der er ingen grund til at lægge f.eks 12,50 på i moms og så betale denne til staten bag efter. Der er heller ikke moms på frimærker eller pakkelanels.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)