Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investorer Vs Bank

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej allesammen.

Vi (partner og jeg) er igang med at planlægge et møde med Connect Danmark.

Det jeg ikke kan forstå er, at der er flere spørgsmål om, hvordan man kan få penge ud af banker end der er tråde om privat/erhvervs investore?

Hvad er fordelene for din virksomhed ved at låne penge i en Bank iforhold til private investorer?

Martin Thorborg, hvilket erfaringer har du haft med disse 2 financerings muligheder?

Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 09:37
I en kort version er forskellen den, at investorer skal have en andel af virksomheden til gengæld for den kapital de skyder ind i firmaet. Banken låner dig pengene alene mod den betaling, de får i form af renter.
Typisk vil banker være interesserede i at låne penge til projekter med en lav risiko. De tjener nemlig ikke meget ekstra ved, at det går dig godt. Investorer kan godt være interesserede i at skyde penge i projekter med en høj risiko, de har stadig risikoen for at tabe deres penge, men er i kraft af deres ejerandele også med til at høste den store gevinst, hvis tingene går rigtig godt.
Hvis du kan stille den fornødne sikkerhed til at låne pengene i banken, har du større frihed til at drive din virksomhed. Investorer er typisk mere aktive i at trække projektet i den retning, hvor de mener, at de får mest tilbage for deres investering.
Når du ser flere tråde med banker end investorer, er det sikkert fordi relativt få iværksætterprojekter bliver finansierede via investorer, mens de fleste af os nok har været en tur omkring banken.
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:15
Hej Mcdarwin.

Jeg kan godt følge det du siger, men der jo en kæmpe fordel ved investore (i mine øjne) og det er at du får know-how tilført til din virksomhed,som man kan trække på. Man kan jo ikke alt eller vide alt som iværksætter, og derfor har man brug for så mange resourcer som man kan udnyttet til det fælles mål - at skabe vækst og en økomomisk sund virksomhed. Eller er det bare mig som ser lidt for rosenrødt på investorer?

Hvad siger I andre?

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 14:46
Jeg tror at mange iværksættere har et stort ønske om at bevare kontrollen med deres projekt - at være 100% selvbestemmende, når idéerne skal føres ud i livet. Derfor kan en investor være en torn i øjet. Hvis man har brug for know-how, tror jeg at mange er bedre tjent med at tage en mere "ligeværdig" partner ind i virksomheden, som har de kompetencer, man selv mangler. Eller at hyre rådgivere når behovet opstår.

Det kommer selvfølgelig også an på beløbets størrelse. Hvis man kun skal bruge f.eks. nogle få hundrede tusinde, vil jeg klart mene, at banken er bedste bud. Har man brug for 7-cifrede beløb, vil man ofte ikke bare kunne vade ned i banken og belåne huset - her kan en risikovillig investor være afgørende for, om projektet overhovedet kommer på skinner.

Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 16:44
Det er ikke sådan, at jeg anbefaler bankfinansiering frem for finansiering via investorer. Der kan sagtens være fordele ved investorer, bl.a. at de kan tilføre andre ressourcer end kapital, som du er inde på.

Hvis man skal gøre dit projekt attraktivt for professionelle investorer, tror jeg man skal være opmærksom på ikke at gøre det for småt. Det kræver tid at holde øje med et projekt, og hvis der ikke er et tilstrækkeligt stort potentiale for afkast, kan det ikke betale sig for investorer at lege med.

Og ellers vil jeg give det råd at passe på, ikke kun at opfatte investorer som medspillere. De kan sagtens finde på at presse dig på forskellige tidspunkter af forløbet (f.eks. hvis projektet løber tør for kapital) for at sikre sig en større ejerandel og et større afkast.
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 19:18
...plus at investorerne forventer et STORT afkast på deres risikovillige kapital - vel typisk et par hundrede procent (?) da det skal opveje deres tab i andre investeringer....

....plus man skal rapoortere en masse - måske månedsvis, så en stor del af ens tid kan gå med afropprteringer etc......

Martin
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:22
Hej Martin.

Nu har jeg ikke lavet et samarbejde med en investore tidligere, men jeg kan kun forstille mig at jo større afkastet er til investoren jo bedre går det med virksomheden. Men det kunne jo være interesant at høre om gode og dårlige eksempler med investore samarbejde. Er der nogle af jer som kan bidrag med en ?

Glenn

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Jan 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 18:01
Hej Martin

Investorer kræver primært hyppig rapportering, hvis ikke de mener, at der er risici ved planlægningen og styringen heraf. Derfor er det altid vigtigt at sikre, at der er kompentent ledelsesressourcer i virksomheden, som investoren har tillid til, og derfor giver virksomheden "arbejdsro" og primært deltager aktivt i udvikling af virksomheden fremfor at bruge kræfter på kontrol.

mvh

Claus

Tilmeldt 24. Sep 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:34
Det kan være rigtig fint med investoer, helt rigtigt at de bidrager med knowhow og viden og de har tit og ofte også en del kontakter. Man skal dog også være opmærksom på at jo tidligere de kommer ind, desto mere kontrol bliver der krævet (ihvertfald for 1.gangsiværksætteren). Derudover lærer man måske heller ikke helt lige så hårdt og brutalt hvad positiv drift er for en ting, og man kan havne i en situation hvor man har store faste omkostninger, men investoren smækker kassen i. Til nogle typer opstartsvirksomheder kan det være påkrævet, men min umiddelbare holdning er at man skal vente indtil man har vist at man kan drive butikken. Så er tidliden lidt større. En anden lille bi-ting er at de typisk vil have mindst 51% af butikken (sum af dem der smider penge i), for at kunne bestemme hvad deres penge bliver brugt til.

På længere sigt har iværksætterne og investoerne mange af de samme interesser (som feks.et stort afkast), men der er dog 2 områder hvor de skiller ud. Investorerne vil have et hurtigt exit (typsk 3-7 år) og de fleste kalkulerer med at de skal kunne se en return-of-investment på 1000%. Det er meget fair, da den type virksomheder i mange tilfælde ikke går helt som ventet. Er det også iværksætterens drøm (hurtige penge) eller vil man gerne blive siddende i en konsolideret virksomhed i mange år? Dernæst kan der, hvis der kommer lavlande i kassen, komme en situation hvor iværksætteren bare ønsker at holde sig flydende (salg af konsulentydelser eller andre "nemme" penge), men det harmonerer jo ikke så godt med et hurtigt exit.

Bankrisikoen er for det meste indlysende, da de kræver en del hvis ikke hele kreditten kautioneret, og beløbet er for det meste mindre.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 07:44
Jeg er ofte stødt på følgende investeringsfordeling:

Bank:                  0-500.000 kr.
Business Angel:   500.000-1.000.000 kr.
Investorer:           >1.000.000 kr.

Mange gange vil finansieringen dog bestå af en kombination af ovenstående, men som tommelfingerregel holder den nok meget godt.

Personligt har jeg ikke noget problem med at dele ud af ejerskabet til en investor eller business angel. Men med måde. Når man starter helt fra nul, påtager investoren sig en væsentlig risiko, og det gør også at investors andel af virksomheden bliver stor. Jeg foretrækker derfor en løsning hvor jeg for egne midler, eller med banklån, kan løfte virksomheden fra nulpunktet selv, og når der så ligger et proof-of-concept som jeg selv har finansieret, og måske endda fundet den første kunde, så står jeg væsentlig stærkere når der skal forhandles med en investor om finansieringen af vækst.

mvh Carsten

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)