Jeg syntes der er en tendens på Amino til at mange tror at sociale medier i stor udstrækning skal fungere som reklamesøjler og at det gælder om at samle "vennner" etc som man så efterfølgende kan spamme/maile/lave updates til. Nu har jeg beskæftiget mig længe med de sociale online medier som brandværktøj for virksomheder, det var bla det mit speciale fra Medievidenskab handlede om.
Grundlæggende handler sociale medier jo om at være...social. Nøjagtigt som man er det i IRL. Så det handler om at opbygge forhold, tillid og ikke mindst troværdighed. Det handler også om identitetsprocesser, vidensdeling, åbenhed og meget andet, men det kan vi tage en anden gang ;-)
Man har med sociale medier en enestående mulighed for at vise hvem man er og hvad det er man beskæftiger sig med. Der er lidt for meget get-rich-quick-scheme over den tilgang mange (på Amino og generelt) har til Twitter og Facebook og det afspejler sig måske i de indlæg der ses i netop denne kategori på Amino. De berører i høj grad det overfladiske "hvordan ser jeres Facebook sider ud", "hvordan får jeg flere venner" etc, men substansen og det kommunikative indhold mangler. Der er simpelthed for meget form over indhold - generelt, der er også mange der gør det lige efter bogen.
Brugen af sociale medier i markedsføringssammmenhæng og som brandværktøj er en usandsynlig god ide, hvis man gør det rigtigt. Det er en gave til din virksomhed. Men det tager tid og det kræver indhold og konsistens. Hvis ikke du kan klare selve kommunikationen, så kommer du hurtigt til at bruge en masse tid og energi som ikke stemmer overens med resultatet. Og så bør man lægge energien et andet sted.
"Sociale medier" kategorien er fuldt ud eksistensberettiget, jeg tror bare folk lige skal finde ud af hvad den kan bruges til, hvad det egentligt handler om. 