Hej Amino'er, Vil gerne bede om et par gode råd til hvordan jeg bedst muligt inddriver manglende betaling for en vigtig faktura. Den 22 juni leveres ordren + faktura med betaling senest den 2 juli (10 dage) Kunden er derefter svær at få fat på, og efter lidt dialog indvilliger kunden i, at betalet 50% af fakturaen - dette sker den 20. juli. Herefter lover jeg at holde igen med første rykker, da de mener at kunne betale snarest muligt. Samtidig aftaler vi, at jeg ikke påfører gebyr og renter på rykker nr 1 - for at fastholde den gode dialog. Den 31 juli sender jeg første rykker med betaling af 2 rate senest den 10 august. I dag den 11 august er jeg i kontakt med kunder som siger, at de vil betale så snart som muligt - senest næste uge. Hvordan vil I anbefale at jeg fortsætter sagen og hvad er mine fortsatte muligheder ift inddrivelse? Hvornår kan jeg sende rykker nr 2 og nr 3?
|
Hej Kasper,
Det er en svær situation. Men hvad er deres undskyldning for ikke at kunne betale? De har jo bestilt varen.
Og hvor vigtig er kunden for dig? Overvej det i hvert fald næste gang du modtager en ordre fra dem :-)
Kunden siger senest næste uge - fair nok, så giv ham lidt snor dertil - men send rykker 2 på onsdag i næste uge, hvis pengene ikke er gået ind.
Derefter er næste skridt advarsel om inkasso - en uges tid efter rykker 2 - og derefter inkasso - igen en uges tid efter advarsel.
Jeg kan ikke huske hvordan reglerne er i forhold til erhverv - og om du har ret til at tage halvdelen af dine varer retur (dem der ikke er betalt for) - hvis det går helt i hårdknude.
Han har allerede fået lang snor, så du kan sagtens trykke ham lidt på maven.
Jeg har tidligere forhandlet med kunder, der skyldte flere millioner kroner (ikke i EMAZE dog, men på en tidligere arbejdsplads), og der var det lidt en balancegang imellem at stille det benhårdt op (nogen ku ta' det - andre kunne ikke) - eller at børste dem lidt med hårene, og finde en afdragsordning, der gav mening.
Håber du får landet pengene..
Hilsen Christian