Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Links på tværs af sprog

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 11. Nov 08
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Indenfor mit emne findes der meget få danske site, de fleste findes på engelsk. Mit spørgsmål er hvordan links på tværs af sprog bliver vurderet af Google.

Indholdsmæssigt forestiller jeg mig at den ikke er så komplet at den giver positiv værdi fra en side om "search engine optimization" til en side om "søgemaskineoptimering" (tænkt eksempel). Men hvad med selve link værdien i kvalitiet, "link juicemæssigt" og som mål for kvantitet af links ind?

Som sagt så er de fleste af siderne i min niche på engelsk, og jeg ville være istand til at få nogle ret gode link ind gennem mit netværk. Spørgsmålet er bare om det seo-mæssigt er tidsinvesteringen værd.

/Anders

Tilmeldt 19. Sep 07
Indlæg ialt: 353
Fra  Virksomhed33 Skrevet kl. 13:36

Jeg kunne ikke forstille mig at 'linkjuice' tager højde for sprog, altså at den bliver lavere, netop fordi linket/siden er et andet sprog.

Men interessant!!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Alle links er gode links - der er bare nogle der er bedre end andre (sådan lidt firkantet sagt ...)

Uanset om du får links fra et andet website på samme sprog eller i samme land har det en værdi. Jo mere prominent websitet er og jo mere eksklusivt dit link placeres jo mere værdi har linket - og dertil kommer så i hvilken kontekst det bringes. Og det er her sprog og webservers placering kan spille ind.

For du har ret i, at på nuværende tidspunkt oversætter søgemaskinerne ikke konteksten - herunder link-teksten, til de sprog der er på de sider der linkes til. Så hvis du sælger brugte biler og link-teksten fra et andet website er "used cars", så vil du ikke score nogle ekstra point nøgleordet i link-teksten. Men linket er stadig en "vote of confidence" - det er ikke en "blank stemme".

Det kan dog ikke udelukkes, at søgemaskinerne med tiden vil blive bedre til at forstå den indholdsmæssige sammenhæng mellem sites på forskellige sprog.

I alle fald vil de bedste links til et website typisk findes på andre websites i samme land og på samme sprog. Men kan du ikke få de bedste links fra samme land, så kan prominente links fra andre lande - me4n ude af sprglig kontekst, godt være bedre. F.eks. vil jeg hellere have et rent link fra forsiden af New York Times til min danske blog end fra "Æbberød lokalavis" - delvom det sidste er på samme sprog som min blog.  

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 19:41

kekro:

Jeg kunne ikke forstille mig at 'linkjuice' tager højde for sprog, altså at den bliver lavere, netop fordi linket/siden er et andet sprog.

Men interessant!!

"Linkjuice" er ikke et veldefineret begreb. Nogle sætter lighedstegn mellem linkjuice og PageRank, og PageRank algoritmen tager rigtigtnok ikke højde for sprog, og alene af den grund er alle links "gode links" som Mikkel siger. Samtidig er det uomtvisteligt at et link med teksten "brugte biler" er bedre end "used cars" hvis du vil have et website frem på netop "brugte biler". Om du vil kalde dette linkjuice er en smagssag, men faktum er og bliver at du alt andet lige får bedre links fra sites på samme sprog, fordi mange flere af de vigtige faktorer er på plads.

Mvh Jesper Jørgensen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:49

> men faktum er og bliver at du alt andet lige

Det er som sagt bare meget sjældent at "alt andet" ER lige ... Meget ofte er det muligt at få links fra langt mere prominente sites på engelsk end det er på dansk. Et link - uanset at det er ude af sproglig kontekst, fra et meget prominent website kan og vil som regel vægte langt mere end et link fra et meget mindre prominent website, med med det rigtige sprog.

Det vigtigste er dog i alle fald at linkbuildingen er alsidig frem for ensidig

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 20:05

Hej Mikkel

Alt andet er ikke altid lige, og med dine præciseringer tror jeg vi nåede 360 grader rundt.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)