Må en automat godt kalde sig mars+ hvis den sælger chokolade barer? logo og farver ligner ikke hinanden og automaten sælger os sodavand og diverse andre ting.
Må en automat godt kalde sig mars+ hvis den sælger chokolade barer? logo og farver ligner ikke hinanden og automaten sælger os sodavand og diverse andre ting.
kan man trademarke på planeter?
mvh valentin
Du krænker Craftfoods Trademark på Mars (baren). Så nej det må du ik, med mindre du han penge nok til at betale for denne krænkelse...
Så nej det må du ik, med mindre du han penge nok til at betale for denne krænkelse...
Dumt formuleret. Selvom du har penge nok, så må du ik bruge navnet efter du har betalt for krænkelsen... Godgørelsen dækker blot Master Foods tab i forbindelse med misbrug af deres Trademark...
men et stillads firma må godt kalde sig mars stilladser ?
Det er hvist branchebetonet. Mars (altså chokoladebaren) kan jo ikke have altoverskyggende ret til navnet, de har blot ret til det indenfor deres område. Det ville være fjollet om guden og planeten også skulle skifte navne fordi producenten af Mars har trademarket navnet til deres chokolade :o)
En ting er hvorledes, og hvorvidt, denne chokoladebar-producent har kunnet registrere et varemærke der består af et almindeligt ord. En anden ting er hvorvidt denne varemærkebeskyttelse også dækker andet end produktet (altså en dispenser/automat).
Men det væsentligste forhold vil nok være, at anvendelsen af varemærket på automaten kan give indtryk af at Mars står bag driften af maskinen. Hvis der f.eks. forhandles gamle/mugne/underlødige produkter i maskinen vil dette kunne skade varemærkeindehaverens anseelse.
Sådanne handlinger er formentlig omfattet af markedsføringsloven - og det vil nok være utænkeligt at varemærkeindehaveren vil tillade et sådan brug af deres varemærke (uanset om det er registreret eller ej) - en potentiel skade på deres indarbejdede varemærke vil formentlig langt overstige enhver rimelig modydelse for anvendelsen af varemærket.
Med venlig hilsen,
Det ovenstående er et debatindlæg og hverken kan eller skal opfattes som et forsøg på rådgivning. Mvh Henrik Heile Christensen
er jeg helt galt på den hvis jeg mener vi skal over i Nice-konventionen? Hvis Mars har købt "trademark'et" i alle produktkategorier som er opfattes i Nice-klassifikationen mener jeg ikke andre umiddelbart har ret til at anvende navnet. I så fald har firmaet bag mars ihvertfald en begrundet mulighed for at anmelde det pågældende firmaer.
Jeg er ikke sikker i denne sag, så tag ikke alt hvad jeg har skrevet for gode varer :)