Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

all-round Mikrofon søges

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

I forbindelse med et foto-shoot her senere på måneden skal jeg optage noget baggrundslyd. I den forbindelse havde jeg tænkt mig at købe denne http://www.rolandus.com/products/productdetails.php?ProductId=757, da den tidligere er blevet anbefalet.

Men da jeg går over overvejer at købe et videokamera til produktoptagelser til AAimport.dk, vil jeg også her få brug for en eksterne lydenhed. Er det muligt at få en all-round optager, der både kan optage seperat og sluttes til et videokamera? Og er der nogen af jer kloge Amino'er der kan anbefale noget?

Hilsen Morten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:27

Hej

Jeg har en del erfaring fra studiemiljøet. Først er det vigtigt at vide hvad du skal optage (samtale, en enkelt fyr der snakker osv) og hvad dit budget er? Så vil jeg komme med nogle forslag :)

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 16:30

Jeg vil helt klart anbefale to forskellige mikrofoner ... "all-round" mikrofoner findes ikke, og dem som forsøger at være det er ikke særlig gode. Den bedste lydkvalitet opnår du med en extern digital harddisk optager der kører i timesync med dit kammera og som således kan trække en Phantom Powered Condeser Mikrofon, det vil sige at mixeren/optageren sender strøm ud til mikrofonen, og det er et krav når du kommer op og snakker om virkelige kvalitets mikrofoner.

Jeg ved at du kan få 2-4 kanalers harddisk optagere med batterier og phantom power i som kan optager i mellem 8 og 16 timer, men under alle omstændigheder kræver timesync at du har et nogenlunde kvalitets kammera også.

TV2 bruger som oftest kun et kammera, og så har de to trødløse mikrofoner koblet til, en til left og en til right stereo kanal, og der har journalisten så den ene på og personen der skal interviewes har den anden på, og det er åbenbart godt nok til dem :)

Men det er umuligt at sige specifikt hvad du skal købe nu, før du ved hvilket kammera du vil have :)

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 16:45

hold op - det var hurtigt der kom svar. Tusind tak for det.

Til mine panoramabilleder er det baggrundsstøj der skal optages. Dvs. jeg fotograferer et sted med mennesker, og så skal de lyde - snak, evt. musik osv. kunne høres i baggrunden.

Den mikrofon jeg linkede til før koster vist i omegnen af 400usd

På et tidspunkt skal vi have et kamera til små klip der skal ud på aaimport.dk Jeg aner stadig ikke hvilke kamera, men det bliver et forbrugerkamera i prisklassen omkring 5000,-

Mikrofonen skal selvsagt ikke være super pro - men bare levere en acceptabel kvalitet :)

Hilsen Morten

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 17:03

Du skal som før nævnt vælge det rigtige værktøj til jobbet!

Det farligste ved at lave baggrundsstøj, er hvis signal / støj forholdet bliver for dårligt. Det skal du derfor være meget opmærksom på. Skaf et par lukked høretelefoner, så du kan høre hvad du optager, og lær dit udstyr at kende.

Det er også rigtig vigtigt at du gør dig klart hvad du vil (og ikke vil) have med i dit lydbillede, så du kan minimere det du ikke vil have med.

Derudover kan det være en fordel at lave nogle wilds hvor du kommer tæt på og får noget lækker lyd af de forskellige lydkilder i lydbilledet. Så har du til at rede din real-optagelse hvis den ikke er helt fed, og lave den ekstra lækker hvis den er nogenlunde fed.

Vil du gerne have en mere tæt og nærværende lyd, kan du med fordel gå tættere på og lave flere optagelser som du mixer sammen, evt. også med wilds'ne.

Det var mine gode råd til optagelserne.. Personligt ville jeg nok anbefale dig et af sienheisers småmembran sæt, hvor du kan få båe nyre, kølle og tele karakteristiks forsatser til. Som det umiddelbart lyder for mig, ender du ikke foreløbigt ud i noget, hvor du vil have glæde af en stormembran mikrofon. : ) 

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:08

Nu er "baggrundslyde" ikke lige min stærke side, men jeg vil lige at RØDE NTG-1, NTG-2 eller NTG-3 vil være et fedt valg. Så kan du evt lige smide en "Dead cat" på, så du undgår vinden, når det er udendørs. Hvis det skal være fedt, og skal passe til dine panoramabilleder, så ville jeg have 2 og køre dem i stereo. Sæt dem på et par stativer, eller få en fyr til at gå rundt med dem på en boom-stang, hvis du skal interviewe nogen.

Der findes også mange andre mics, som kan bruges, men jeg tror ikke du får et fedt resultat med en håndholdt recorder, selvom de er fede til mange ting. Hvis du alligevel vælger en håndholdt, vil jeg sige at du lige skal kigge på Zoom H4N, inden du beslutter dig.

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 17:14

Det var lige det der med håndholdte recoredere, som jeg glemte at få med.. :D

De er rigtig rigtig fede, og leverer en fin lydkvalitet til f.eks. jounalister. Skal du lave lækker lyd, kan de stadig bruges, men der skal en eksterne mikrofon og evt. forforstærker på.

Det smarte ved at lave et sæt med en (forholdsvis billig) håndholdt recoreder, en forforstærker og en mikrofon, er at du er virkelig fleksibel. Du kan bruge håndholdt alene, med mikrofon og forforstærker, kamera med mikrofon og forforstærker, etc. : )

I forhold til at bruge eksterne lyd-optager, skal du lige siges at du sagtens kan lave rigtig god lyd, ved at køre det ind i kameraet, hvis ellers bare forforstærker og mikrfon er i orden, og mikrofonen kommer tilpas langt væk fra kameraet (bånd / blæser støj!)

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 17:45

jeg beklager hvis jeg blander det hele lidt sammen. Men problemet med teknikspørgsmål er jo al den teknik det involverer Stick out tongue

Har jeg forstået det rigtigt at jeg kan købe den H4n der blev refereret til tidligere. Denne kan jeg bruge til optagelser til panoramabillederne, og samtidig tilslutte videokameraet - når jeg engang får sådan et?

Hilsen Morten

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 18:37

Yes. Tjek evt. de meget detaljerede billeder på zoom's hjemmeside. Du vil se at der er et line-out, som kan bruges til høretelefoner. Det kan du naturligvis også bruge til at sætte til dit kamera - MEN! Du får laver dermed en D/A - A/D konversion, og man kunne godt betvivle om den D/A konverter der leverer signalet til hovedtelefon-output'et i zoom'en er af højeste kvalitet. Dermed ryger hele kvaliteten af din optagelse et hak ned. Men hvis du alligevel kører det over i et billigt kamera med en skod A/D konverter, gør det måske ikke det store.

Kort sagt. Det er ikke den bedste løsning, men hvis du har et meget stramt budget, og absolut også vil have en håndholdt optager - så er det måske en acceptabel løsning.

Men om du har billigt eller dyrt set-up, skal du stadig tænke dig om når du optager. Minimer støj. Kom tæt på den lyd du vil have. Få et godt signal. Sikre gerne ekstra wilds af vigtige lyde, så du kan rede lydbilledet i redigeringen. Et super dyrt og lækkert set-up er ikke meget værd hvis det ikke bruges rigtigt! Du kan på den anden side få meget ud af billigt grej ved at bruge det rigtigt.

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 18:44

jeg ved at udstyret ikke er topprofessionelt. Det skal det heller ikke være. Dels kan jeg ikke betjene så avanceret udstyr. Dels er der ikke plads i budgettet overfor kunden til at bruge den ekstra tid/ressourcer som en rigtig god lydoptagelse vil kræve, og dels så er det jo til web brug, hvor mange af brugerne vil have slukket højtalerne, eller have installeret ringe lydkort / højtalere. Så alt i alt er jeg villig til at gå en del på kompromis.

Dine forslag til hvordan jeg optager synes jeg er helt geniale. Jeg vil helt sikkert optage flere lydsekvenser, og så bruge det bedste. Ideen om at gå tættere på interessante lydkilder synes jeg også er rigtig god.

For en del år siden var jeg på ferie med TheVoice. Jeg kan huske at "Lille Lars" rendte rundt med en mikrofon og en minidisc-optager og lavede div. optagelser på gaden. Det virkede helt fint, så jeg tænkte oprindeligt op om en lignende løsning ville være muligt til mit formål.

Tusind tak for hjælpen :)

Hilsen Morten

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)