Det er fint at du smider forudbetalingen ned i bunden, men vent med momsen til du indtægtsfører forudbetalingen i forbindelse med fakturering som Ann Dorte Gregersen foreslår - det ville jeg også gøre.
Jeg er ikke sikker på jeres metode er lovlig, prøv at se dette udklip fra skathttp://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1645761&vId=0&search=forudbetaling
"Acontobetalinger Hvis du modtager a
contobetalinger eller forudbetaling, som skal dække et momspligtigt
salg til én af dine kunder, skal du beregne salgsmoms af beløbet.
Momsen skal du skrive på momsangivelsen næste gang, du skal indbetale
moms til SKAT. Det beløb, du modtager fra kunden, skal du betragte som
et salgsbeløb med moms. Momsen udgør altså 20 procent af det beløb, du
har modtaget. Når du har modtaget a contobetalinger fra en kunde og til
sidst opgør et restbeløb til betaling, skal du på dette tidspunkt kun
betales moms af restbeløbet."
Jeg er kommet frem til at jeg bør udstede en faktura på aconto betalingen, denne fakturere betaling kan jeg så modregne på den endelige faktura.
Lyder det helt galt, eller er der en bedre eller mere rigtig måde ?
Jeg er ikke sikker på jeres metode er lovlig, prøv at se dette udklip fra skat http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1645761&vId=0&search=forudbetaling
"Acontobetalinger Hvis du modtager a
contobetalinger eller forudbetaling, som skal dække et momspligtigt
salg til én af dine kunder, skal du beregne salgsmoms af beløbet.
Momsen skal du skrive på momsangivelsen næste gang, du skal indbetale
moms til SKAT. Det beløb, du modtager fra kunden, skal du betragte som
et salgsbeløb med moms. Momsen udgør altså 20 procent af det beløb, du
har modtaget. Når du har modtaget a contobetalinger fra en kunde og til
sidst opgør et restbeløb til betaling, skal du på dette tidspunkt kun
betales moms af restbeløbet."
Jeg er kommet frem til at jeg bør udstede en faktura på aconto betalingen, denne fakturere betaling kan jeg så modregne på den endelige faktura.
Lyder det helt galt, eller er der en bedre eller mere rigtig måde ?
Lassens
Hej Lassens.
Tak for linket til Skat.
Det vidste jeg faktisk ikke, men hvis man sørger for at indtægtsføre og dermed beregne moms i samme periode som forudbetalingen finder sted burde metoden ikke være problematisk - og jeg mener i mange tilfælde at den er nemmere at administrere hvis man har mange forudbetalinger. Og så mener jeg også at mange firmaer anvender metoden i praksis.
ja, må tilstå jeg også umiddelbart ville vælge min egen foreslåede metode :)
Er enig med dig i, at når momsen føres i den momsperiode den hører til, bør det ikke være problematisk. Der er jo ikke tale om, at ikke vise de likvide handlinger der sker i virksomheden.
Jamen så sætter jeg mig på mine hænder og venter spændt på svar fra Henrik/Bent/Peter.
Hvis metoden gør os kriminelle må vi jo omlægge vores arbejdsgang hver især lille du :-)
Jeg er ikke Henrik/Bent/Peter
.. men jeg kan fortælle, hvordan jeg selv i praksis har styret problematikken.
Under passiver har jeg en konto for forudbetalinger. Denne konto har jeg oprettet som en kreditor-samlekonto, så jeg har kunnet postere de enkelte forudbetalinger på en kreditor (som er lig med debitoren). Når den endelig faktura udstedes, skriver jeg det fulde beløb, og som sidste linie på fakturaen fratrækker jeg forudbetalingerne. På den måde bliver der kun tillagt moms på slutbeløbet. Forudbetaling debiteres/udlignes på kontoen for forudbetinger.
.... Og jo - selvfølgelig afregner jeg momsen på forudbetalingerne på det tidspunkt hvor forudbetalingen bliver faktureret.