Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Postering af forudbetalinger

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 8. Aug 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har følgende spørgsmål som jeg ikke har kunnet finde et rigtigt godt svar på nogle steder

ved kundens bestilling modtager en delvis betaling for nogle vare som skal importeres fra udlandet.

af beløbet skal der som jeg forstår det afregnes moms, altså: bank debit 1000,00 forudbetalinger under pasiver kredit 800,00 salgsmoms kredit 200,00

Når varen kommer hjem udstedes faktura: kunde kredit 1000,00 Varesalg debit 800,00 salgsmoms debit 200,00

Så er spørgsmålet, hvordan udlignes fakturaen så jeg ikke betaler salgsmomsen 2 gange ?

MVH

Lassens

Fra Stubbekøbing
Tilmeldt 7. Aug 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 08:47

Måske misforstår jeg noget, men mon ikke du kan postere de 1000,00 kr. på forudbetalinger fra kunde/ bank og ikke afregne moms på det tidspunkt?

Når fakturaen og varen er på plads, så udligne fra "Forudbetalinger fra kunde"/Varesalg og afregne moms fra denne postering.

/Ann Dorte

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 08:57

Det er fint at du smider forudbetalingen ned i bunden, men vent med momsen til du indtægtsfører forudbetalingen i forbindelse med fakturering som Ann Dorte Gregersen foreslår - det ville jeg også gøre.

Tilmeldt 8. Aug 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:31

Jeg er ikke sikker på jeres metode er lovlig, prøv at se dette udklip fra skat http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1645761&vId=0&search=forudbetaling

"Acontobetalinger
Hvis du modtager a contobetalinger eller forudbetaling, som skal dække et momspligtigt salg til én af dine kunder, skal du beregne salgsmoms af beløbet. Momsen skal du skrive på momsangivelsen næste gang, du skal indbetale moms til SKAT. Det beløb, du modtager fra kunden, skal du betragte som et salgsbeløb med moms. Momsen udgør altså 20 procent af det beløb, du har modtaget. Når du har modtaget a contobetalinger fra en kunde og til sidst opgør et restbeløb til betaling, skal du på dette tidspunkt kun betales moms af restbeløbet."

Jeg er kommet frem til at jeg bør udstede en faktura på aconto betalingen, denne fakturere betaling kan jeg så modregne på den endelige faktura.

Lyder det helt galt, eller er der en bedre eller mere rigtig måde ?

Lassens 

Fra Stubbekøbing
Tilmeldt 7. Aug 09
Skrevet kl. 09:44

Du har sørme ret :)

Der ligger et fint eksempel på dit link, hvorledes du kan udføre "handlingen" på korrekt vis.

/Ann Dorte

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Skrevet kl. 09:46

Lassens:

Jeg er ikke sikker på jeres metode er lovlig, prøv at se dette udklip fra skat http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1645761&vId=0&search=forudbetaling

"Acontobetalinger
Hvis du modtager a contobetalinger eller forudbetaling, som skal dække et momspligtigt salg til én af dine kunder, skal du beregne salgsmoms af beløbet. Momsen skal du skrive på momsangivelsen næste gang, du skal indbetale moms til SKAT. Det beløb, du modtager fra kunden, skal du betragte som et salgsbeløb med moms. Momsen udgør altså 20 procent af det beløb, du har modtaget. Når du har modtaget a contobetalinger fra en kunde og til sidst opgør et restbeløb til betaling, skal du på dette tidspunkt kun betales moms af restbeløbet."

Jeg er kommet frem til at jeg bør udstede en faktura på aconto betalingen, denne fakturere betaling kan jeg så modregne på den endelige faktura.

Lyder det helt galt, eller er der en bedre eller mere rigtig måde ?

Lassens 

Hej Lassens.

Tak for linket til Skat.

Det vidste jeg faktisk ikke, men hvis man sørger for at indtægtsføre og dermed beregne moms i samme periode som forudbetalingen finder sted burde metoden ikke være problematisk - og jeg mener i mange tilfælde at den er nemmere at administrere hvis man har mange forudbetalinger. Og så mener jeg også at mange firmaer anvender metoden i praksis.

Venlig hilsen

Jørgen Olsen

Fra Stubbekøbing
Tilmeldt 7. Aug 09
Skrevet kl. 09:57

ja, må tilstå jeg også umiddelbart ville vælge min egen foreslåede metode :)

Er enig med dig i, at når momsen føres i den momsperiode den hører til, bør det ikke være problematisk. Der er jo ikke tale om, at ikke vise de likvide handlinger der sker i virksomheden.

/Ann Dorte

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Skrevet kl. 10:24

Jamen så sætter jeg mig på mine hænder og venter spændt på svar fra Henrik/Bent/Peter.

Hvis metoden gør os kriminelle må vi jo omlægge vores arbejdsgang hver især lille du :-)

Fra Stubbekøbing
Tilmeldt 7. Aug 09
Skrevet kl. 10:27

ja puha, is i maven må man have :)

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 22:27

Jørgen Olsen:

Jamen så sætter jeg mig på mine hænder og venter spændt på svar fra Henrik/Bent/Peter.

Hvis metoden gør os kriminelle må vi jo omlægge vores arbejdsgang hver især lille du :-)

Jeg er ikke Henrik/Bent/Peter Wink

.. men jeg kan fortælle, hvordan jeg selv i praksis har styret problematikken.

Under passiver har jeg en konto for forudbetalinger. Denne konto har jeg oprettet som en kreditor-samlekonto, så jeg har kunnet postere de enkelte forudbetalinger på en kreditor (som er lig med debitoren). Når den endelig faktura udstedes, skriver jeg det fulde beløb, og som sidste linie på fakturaen fratrækker jeg forudbetalingerne.  På den måde bliver der kun tillagt moms på slutbeløbet. Forudbetaling debiteres/udlignes på kontoen for forudbetinger.

.... Og jo - selvfølgelig afregner jeg momsen på forudbetalingerne på det tidspunkt hvor forudbetalingen bliver faktureret.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)