Hej Espresso. Tak for dit svar ! Selvfølgelig er jeg også interesseret i din feedback idet det er mit indtryk at du også er rimelig skarp.
Hvori består selvfølgeligheden taget ovenstående informationer fra skat i betragtning? Så vidt jeg kan læse mig frem til er humlen i skats vejledning at man skal momse allerede ved modtagelsen af forudbetalingen
Hvis man f.eks. bruger Summasummarum, skal man så ikke først lave en postering i forbindelse med faktureringen hen på en alm. finanskonto som mellemregningskonto idet kreditor/debitorkonti ikke kan posteres som fakturalinier af en eller anden mærkelig årsag i dette program ? Da jeg brugte summa til mit regnskab hensatte jeg forudbetalinger på samme måde som du beskrev, men jeg var nødt til at trække pengene fra kreditorkontoen overpå en alm. finanskonto jeg havde oprettet til formålet som jeg kaldte "Til fakturering" før at jeg kunne få posteringen til at indgå på en faktura. Bortset fra det - selv hvis jeg kunne få en kreditor/debitor-konto til at indgå i faktuaen er der jo desværre ikke mulighed for at angive momskoder på fakturalinier i summasummarum - den vil altid bruge standard-momskoden på den givne konto. Nå - jeg må hellere se at komme i seng, jeg er godt nok flad - jeg håber ikke det lyser alt for tydeligt ud af mit indlæg, men jeg ser frem til at følge tråden i morgen. Godnat.
Venlig hilsen Jørgen Olsen |
Jørgen Olsen:Hvori består selvfølgeligheden taget ovenstående informationer fra skat i betragtning? Så vidt jeg kan læse mig frem til er humlen i skats vejledning at man skal momse allerede ved modtagelsen af forudbetalingen
Må lige skynde mig at erkende, at jeg ikke har læst informationerne fra SKAT. Nogengange udlader man at læse noget, hvis man ikke synes der kan være nogen som helst tvivl. I dette tilfælde har jeg aldrig tænkt over, at momsen kunne afregnes på et senere tidspunkt (læs: ved slutfaktureringen). Så min selvfølgelighed har kun noget at gøre med, at jeg har betragtet momsen som forfalden på det tidspunkt, hvor jeg har fremsendt en a-conto faktura med moms.
Men som jeg læser tråden - uden at have læst infoen fra skat - så er det vel også sådan, det skal gøres, eller?
Jørgen Olsen:Hvis man f.eks. bruger Summasummarum, skal man så ikke først lave en postering i forbindelse med faktureringen hen på en alm. finanskonto som mellemregningskonto idet kreditor/debitorkonti ikke kan posteres som fakturalinier af en eller anden mærkelig årsag i dette program ?
Da jeg brugte summa til mit regnskab hensatte jeg forudbetalinger på samme måde som du beskrev, men jeg var nødt til at trække pengene fra kreditorkontoen overpå en alm. finanskonto jeg havde oprettet til formålet som jeg kaldte "Til fakturering" før at jeg kunne få posteringen til at indgå på en faktura.
Bortset fra det - selv hvis jeg kunne få en kreditor/debitor-konto til at indgå i faktuaen er der jo desværre ikke mulighed for at angive momskoder på fakturalinier i summasummarum - den vil altid bruge standard-momskoden på den givne konto.
Jeg har aldrig hverken prøvet eller set Summasummarum - men det er vel heller ikke i økonomisystemet, at man skal kunne se hvordan tingene skal gøres.
Bruger Navision 3.56 - et oldgammelt dos-program - men det fungerer fint til mit behov.
Jørgen Olsen:Godnat.
Sov godt