Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg bliver snart sindssyg af HTML

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Nielsen1974:

Simon:

Sorry simon, aner ikke hvad du snakker omSmile

Okay vi tager det fra bunden.. Når man snakker HTML (og css) er der basalt set to måder at gøre tingene på. Tables - "the old fashion way", og Div's - "the.. well.. new fashion way". En god start kan være HTML.dk's HTML/CSS tutorials, som viser eksempler på begge metoder, dog mest div's (som jeg foretrækker).

Forskellen ligger i at hvor tables, afhængigt af indhold, fortolkes forskelligt af forskellige browsere, opfører div's sig (næææsten) altid ens. Den største forskel (syntaxmæssigt) i de to metoder, består i hvor style-atributterne angives. I tables vil man typisk angive style-tags direkte i koden:

<td style="yadayadayada"; "yadayadayada";>meh</td>

I div's foregår det lidt anderledes. Her kalder man style-atributterne fra et eksternt stylesheed (fx. .../style/style.css). Det fungerer sådan her:

1 - inden for <head></head> tagsene skal der angives et link til det benyttede stylesheed (fx. <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css"</link>)

2 - i style.css angives Div ID'er og -classes, du skal bruge på din hjemmeside, f. eks sådan her:

#(id)banner {

width: 800px; - angiver bredden på elementet (ligesom tables)

height: 200px; - angiver højden på elementet (ligesom tables)

margin: 0 auto; - får id'et til at flyde i midten af siden

background-image: url("png/banner.png"); - kalder et baggrundsbillede til vores Div

background-repeat: no-repeat; - denne er lidt overflødig her (da mit banner er 800x200px, men ellers sørger det for at baggrundsbilledet ikke gengives på y- og x-aksen)

}

3 - i html dokumentet (lad os kalde det index.html) kaldes så div-id'et sådan her:

...

<body>

<div id="banner">

</div>

</body>

...

Resultatet er en W3C valid banner-plads, midt i toppen af dit site, med et banner i midten :) Resultatet vises ligedan i IE, FF, Opera, Safari og hvad I ellers bruger derude...

Et eksempel er aldrig nok, så tag at læs videre om emnet her:

- HTML.dk om div's

- W3C validering

- Hvorfor man IKKE skal bruge tables til andet end ja.. Tabeller !

Hvis du har spørgsmål skal du være mere end velkommen til at skrive mig en PM :)

MvH

Simon Tørring

PS - en fed funktion er også at hvis du har f. eks... 5 sider, der er ens designmæssigt. Hvis du så vil ændre et enkelt table-element, skal du bare ændre det centralt i CSS-filen, wups, så er det ændret på ALLE siderne :)

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:08

Hej Simon

Det er faktisk Jakob der har ret i dette tilfælde, hvis du kigger på det html som trådstarter postede vil du se at de en tabel med ryglængder. Derfor er det helt rigtigt at bruge tabel tag'et. Fordi at der er tale om tabler information.

Det du henviser til er at man ikke bør bruge tabeller til at lave layout, men det er irrelevant fordi der ikke er tale om layout i dette tilfælde.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:14

totalt.. jeg er bare ude på at forklare forskellen på de to ting, jf. citatet i mit post herover :)

løsningen på trådstarters problem er at fjerne alle de pokker <br /> tags :)

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6570
Fra  TextReactor Skrevet kl. 09:53

Nielsen1974:

Jeg skriver HTML koderne direkte ind på varekortet i Dandomain administrationen. Det plejer at virke, bare ikke denne gang.

Det kan godt være at Dandomain har noget kode der erstatter de linieskift du laver med Enter med br-tags. Prøv at skriv koden uden at trykke på Enter for hver linie.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Hillerød
Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 1711
Fra  Cygnet Skrevet kl. 21:59

Niels:

Nielsen1974:

Jeg skriver HTML koderne direkte ind på varekortet i Dandomain administrationen. Det plejer at virke, bare ikke denne gang.

Det kan godt være at Dandomain har noget kode der erstatter de linieskift du laver med Enter med br-tags. Prøv at skriv koden uden at trykke på Enter for hver linie.

Det har de. Drop dine formateringslinie skift, altså skriv alt din html på én linie - så burde det spille.

Kristian Deiborg

ROI-hunter for Bodylab

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 23:10

Mange tak for hjælpen til jer allesammen. Vi skulle vi HTML-spassere gøre uden jer Big Smile

Vej frem var at skrive hele koden i en lang kører

Med venlig hilsen

Nielsen 1974

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)