Hej, Jeg ønsker at konvertere min enkeltmandsvirksomhed (efterfølgende EMV) til et ApS og er lidt i tvivl om reglerne. Der har ikke været aktivitet i EMV i nogle år og der eksisterer ingen aktiver. Jeg er så lige startet igen og har for nylig udsendt 2 fakturaer, der begge er blevet betalt. Jeg er IT konsulent. Jeg ønsker nu at oprette et ApS, da jeg bla. ikke må købe aktier i EMV. Min kone arbejder i den finansielle branche og vi overvejer at bruge hendes ekspertise til investeringer via ApS'et. Jeg har desuden ikke behov for at udbetale så meget som løn, og regner derfor med at pengene skal blive i ApS'et over en længere årerække. De 125.000 til indskud har jeg. Spørgsmål: Et det muligt at overføre disse to fakturaer til ApS'et, ved en konvertering? Hvis ja, kræver det en revisor selv om det er så simpel en sag? Kan dette beløb tælle som en del af de krævede 125.000 til opstart? De 125.000 (eller 125.000 - fakturaerne) jeg indskyder som startkapital, kan de trækkes ud igen uden at betale skat? F.eks. ved lukning eller hvis der på grund af overskud er over 125.000 i aktiver, selv om jeg hiver dem ud igen? Jeg har indbetalt 125.000 til en konto jeg vil bruge til ApS'et. Jeg gjorde det i banken og fik en kvittering med min underskrift på. Kan min kone og jeg oprette ApS'et i fællesskab, selv om det kun er mig der har kvittering for indskud? Eller skal vi forfra, og overføre 2 x 62.500? Hvis jeg f.eks. næste år ingen konsulentopgaver har, skal jeg så blot udbetale mig selv løn fra ApS'et, selv om der ikke er udført arbejde i perioden? Eller skal det være udbytte? Er vi to anpartshavere (min kone og jeg) vil der jo så blive udbetalt udbytte til os begge, hvilket skattemæssigt ville være skidt hvis den ene part fortsat har arbejde (topskat). Mange spørgsmål :) På forhånd mange, mange tak for hjælpen!
Mvh P
|
Hej,
Tag eventuelt kontakt til : http://www.ditselskab.dk/
DBH Martin, Vinther & Co.