Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konvertering til ApS

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 6. Aug 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg ønsker at konvertere min enkeltmandsvirksomhed (efterfølgende EMV) til et ApS og er lidt i tvivl om reglerne.

Der har ikke været aktivitet i EMV i nogle år og der eksisterer ingen aktiver. Jeg er så lige startet igen og har for nylig udsendt 2 fakturaer, der begge er blevet betalt. Jeg er IT konsulent.

Jeg ønsker nu at oprette et ApS, da jeg bla. ikke må købe aktier i EMV. Min kone arbejder i den finansielle branche og vi overvejer at bruge hendes ekspertise til investeringer via ApS'et. Jeg har desuden ikke behov for at udbetale så meget som løn, og regner derfor med at pengene skal blive i ApS'et over en længere årerække. De 125.000 til indskud har jeg.

Spørgsmål:

Et det muligt at overføre disse to fakturaer til ApS'et, ved en konvertering? Hvis ja, kræver det en revisor selv om det er så simpel en sag?

Kan dette beløb tælle som en del af de krævede 125.000 til opstart?

De 125.000 (eller 125.000 - fakturaerne) jeg indskyder som startkapital, kan de trækkes ud igen uden at betale skat? F.eks. ved lukning eller hvis der på grund af overskud er over 125.000 i aktiver, selv om jeg hiver dem ud igen?

Jeg har indbetalt 125.000 til en konto jeg vil bruge til ApS'et. Jeg gjorde det i banken og fik en kvittering med min underskrift på. Kan min kone og jeg oprette ApS'et i fællesskab, selv om det kun er mig der har kvittering for indskud? Eller skal vi forfra, og overføre 2 x 62.500?

Hvis jeg f.eks. næste år ingen konsulentopgaver har, skal jeg så blot udbetale mig selv løn fra ApS'et, selv om der ikke er udført arbejde i perioden? Eller skal det være udbytte? Er vi to anpartshavere (min kone og jeg) vil der jo så blive udbetalt udbytte til os begge, hvilket skattemæssigt ville være skidt hvis den ene part fortsat har arbejde (topskat).

Mange spørgsmål :)

På forhånd mange, mange tak for hjælpen!

Mvh

P

Fra København S.
Tilmeldt 4. Dec 07
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 12:56
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:17

mitaps:
Et det muligt at overføre disse to fakturaer til ApS'et, ved en konvertering? Hvis ja, kræver det en revisor selv om det er så simpel en sag?

Ja. Fremtil nytår skal det ske som en skattepligtig virksomhedsomdannelse. Hvis der ikke er nogen aktiver mv. vil det ingen videre betydning have. Der skal en revisor på. Men opgaven er simpel og det bør betalingen også være.

mitaps:
De 125.000 (eller 125.000 - fakturaerne) jeg indskyder som startkapital, kan de trækkes ud igen uden at betale skat? F.eks. ved lukning eller hvis der på grund af overskud er over 125.000 i aktiver, selv om jeg hiver dem ud igen?

Nej. Startskapitalen kan ikke hives ud igen. Der skal til satdighed være værdier for mindst 125.000 kr. Startskapitalen vil du få igen ved salg eller ophør af virksomheden. Hvis du har tjent penge kan du få dem ud via løn eller udbytte.

mitaps:
Jeg har indbetalt 125.000 til en konto jeg vil bruge til ApS'et. Jeg gjorde det i banken og fik en kvittering med min underskrift på. Kan min kone og jeg oprette ApS'et i fællesskab, selv om det kun er mig der har kvittering for indskud?

JA

mitaps:
skal jeg så blot udbetale mig selv løn fra ApS'et, selv om der ikke er udført arbejde i perioden? Eller skal det være udbytte?

Hvis der ingen penge har tjent eller har tab kommer du under kapitalkravet på 125.000 kr.

mitaps:
Er vi to anpartshavere (min kone og jeg) vil der jo så blive udbetalt udbytte til os begge, hvilket skattemæssigt ville være skidt hvis den ene part fortsat har arbejde (topskat)

Der er et bundfradrag i forbindelse med udbetaligen af udbytte.

Enig med Martin om at det kunne være en god ide at kontakte Afvokat Jacob Tøjner fra www.ditselskab.dk. Jacob har iøvrigt skrevet flere blog indhold om netop virksomhedsomdannelse her på Amino. Så mere inspiration kan måske findes der.

Tilmeldt 6. Aug 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:50

Mange tak - begge to!

Henrik Krogh:

mitaps:
skal jeg så blot udbetale mig selv løn fra ApS'et, selv om der ikke er udført arbejde i perioden? Eller skal det være udbytte?

Hvis der ingen penge har tjent eller har tab kommer du under kapitalkravet på 125.000 kr.

mitaps:
Er vi to anpartshavere (min kone og jeg) vil der jo så blive udbetalt udbytte til os begge, hvilket skattemæssigt ville være skidt hvis den ene part fortsat har arbejde (topskat)

Der er et bundfradrag i forbindelse med udbetaligen af udbytte.

Jeg er stadig uklar mht. dette. Lad os sige at jeg har et stort overskud i 2008, og beslutter at ligge på sofaen hele 2009, uden at arbejde. Kan jeg så udbetale mig selv løn fra ApS'et, når der ikke er udført noget arbejde?

Mvh

P

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 20:00

mitaps:
Jeg er stadig uklar mht. dette. Lad os sige at jeg har et stort overskud i 2008, og beslutter at ligge på sofaen hele 2009, uden at arbejde. Kan jeg så udbetale mig selv løn fra ApS'et, når der ikke er udført noget arbejde?

JA. Det kan du godt i princippet. Du skal bare være opmærksom på at den ansvarlige kapital på 125.000 som minimum skal være til stede.

Tilmeldt 6. Aug 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:51

Det er vel ikke helt korrekt, at den ansvarlige kapital på kr. 125.000 som minimum skal være til stede i forhold til lønudbetalinger, idet det afgørende her må være, om kapitaltabsreglerne overholdes (dvs. at der kan udbetales løn, indtil halvdelen af den ansvarlige kapital er væk). Det vil sige, at der godt kan udbetales løn, sådan at der bliver under kr. 125.000 i selskabet. Hvis der ikke er udført nogetsomhelst arbejde kan det dog ikke udelukkes, at en udbetaling til anpartshaverne kan betragtes som en omgåelse af kapitalnedsættelsesreglerne i anpartsselskabsloven.

Under alle omstændigheder kan jeg kun tilslutte mig de øvrige anbefalinger i denne tråd om, at du søger juridisk bistand til stiftelsen af selskabet. Det behøver ikke være dyrt og vil sikre dig et forsvarligt overblik over dine muligheder og eventuelle alternativer. Hvis du har brug for en jysk baseret advokat, kan jeg anbefale advokat Tom Deichmann fra Århus, som du kan læse nærmere om på www.deichmann-adv.dk.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 23:20

Vi er ikke uenige, hvilket mit principiel ja til udbetaling af løn dækker over.... Men for at dit svar kan være operativ i forhold til spørger så tror jeg han vil være glad for en forklaring af problemstillingerne omkring kapitalnedsættelse og kapitaltab i et ApS....Wink

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 23:33

Henrik Krogh:

mitaps:

Nej. Startskapitalen kan ikke hives ud igen. Der skal til satdighed være værdier for mindst 125.000 kr. Startskapitalen vil du få igen ved salg eller ophør af virksomheden. Hvis du har tjent penge kan du få dem ud via løn eller udbytte.

Hvis man har 500.000 til at stå i selskabet, kan man så hive sin startkapital på 125.000 ud uden at blive beskattet af dem?

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej!

Nope..det kan man ikke uden at beskatte enten via a-indkomst eller udbytte!

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 10:13

Peter - Revisor:

Hej!

Nope..det kan man ikke uden at beskatte enten via a-indkomst eller udbytte!

Tak for svar!

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)