Hejsa. jeg er uddannet personlig fitnesstræner og har længe gået med tanken om at droppe mit job i fitnesscentret og springe ud som selvstændig. Mit firma skulle arbejde med overvægtige børn/unge. jeg har både set og hørt børn bevidst droppe fritidsaktiviteterne pga. deres vægt og fordi de overvægtige børn ofte bliver mobbet. 1/3 del af eleverne i folkeskolerne rundt om i landet er overvægtige, det er voldsomme tal. Min idé går ud på at f.eks hente barnet/børnene efter skoletid idet børnene ofte er overladt til sig selv da forældrene er på job når de unge får fri og ofte kommer hjem til et tomt hjem og sætter sig foran computeren imens deres "kammerater" er til enten fodbold eller anden form for aktiv aktivitet. Min tanke går så på at tage dem med til forskellige aktiviteter, f.eks fitness, gåture, i hele taget bare noget så de får sig rørt, dertil skal der løbende være kontakt til forældrene omkring kost af barnet, jeg har erfaring med at hvis først barnet begynder at spise sundt så smitter det af på hele familien. Håber på lidt feedback så jeg kan få lidt ideér til hvordan jeg skal starte det her op. På forhånd tak. |
Spændende tanke - der er ikke tvivl om behovet er der.
Måke største problem er at disse børn ( generaliseret) ofte er fra svagere stillede familier, så spg. er om de har penge til at betale for dette ?.
Måske er der hjælp at hente hos kommunerne - tilskud ?
Som du selv siger skal kosten med på banen, og familien involveres - ellers sker der ikke en dyt.
Alle overvægtige børn ryger lige tilbage til start efter endt ophold på Julemærkehjem eller lignende, hvis ikke de som står for den daglige madlavning ( forældrerne) er med i programmet.
Men jeg synes der er muligheder i dette, og du er velkommen til også at skrive til mig på
Mvh
Jesper Laugesen