Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anvendelse af modkonto - Hvordan fungerer det?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Nu er jeg absolut ingen regnskabsnørd - og derfor henvender jeg mig lige her.

Vi begyndte for kort tid siden at anvende E-conomic og synes egentligt det er ret nemt at have med og gøre. I forbindelse med nogle af de første posteringer er jeg dog stødt på et nyt ord - Modkonto.

Ordet i sig selv får mig til at løbe skrigende bort, for jeg synes faktisk ikke rigtigt at kunne se ideen med den. Jeg har dog erfaret, at jeg måske bør udfylde Modkonto hver gang jeg i min kladde smider et bilag - men hvordan bør jeg anvende den korrekt?

Hvis jeg eksempelvis har én konto hvor alle ind- og udbetalinger finder sted - bør jeg så altid anvende den samme modkonto?

Med Venlig Hilsen

Den "Regnskabsforvirrede" :-)

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 01:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Modkonto er i bogføringen udtryk for den konto, pengene trækkes fra. Dvs, hvis du har købt varer, så debiterer du driftskontoen for varekøb, og krediterer banken som modkonto. Der skal ALTID være en modkonto på alt hvad du foretager dig, og der kan være flere forskellige modkonti. F.eks. hvis du køber varer, og der også er gebyrer eller porto på købet, skal du debitere både varekøb og gebyr-konto, og kreditere banken. Ved sådanne posteringer, hvor der er flere "posteringsretninger", skal du starte med at kreditere banken for hele beløbet, og dernæst trykke på ikonet til højre for ... ud for "modkonto", derved har du mulighed for at debitere flere forskellige konti.

Der er også den mulighed, at du bogfører alt i "2 linjer", dvs., at du nøjes med at debitere varekøbskontoen, og trykker ok ... dernæst krediterer du banken, og trykker ok - du skal så ikke udfylde modkontoen hver gang.

Hvis dette er volapyk for dig, vil jeg varmt anbefale dig at tage et kursus i bogføring, enten hos Andreas Stahlberg eller hos Annette Sand, eller ansætte en bogholder, for så vil der nok være mange situationer, hvor du vil risikere at gøre tingene forkert.

Held og lykke

Mh Susanne

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Jul 07
Skrevet kl. 09:56

Hej Susanne

Tusind tak for dit svar.

Jeg vil ikke mene det er helt volapyk, dit svar giver mig helt klart en idé om hvad modkontoen anvendes til. :-)

Jeg vil lige overveje det med bogføringskurset, det er nok slet ingen dårlig idé.

Endnu engang tak for svaret. :)

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Jul 07
Skrevet kl. 10:08

Hej igen.

Jeg havde lige et uddybende spørgsmål til bogføring af en faktura på korrekt vis. :-)

Hvis jeg nu betaler en Faktura/Giro for eksempelvis en af vore kreditorer (eks. Burnil A/S - Håber ikke der er noget der hedder det) på 10.000;-. (indkøb af PC Hardware), er det her eksempel så den korrekte måde at bogføre i kladden på i E-conomic?

Opret postering --> Vælg Kreditorfaktura

Burnil A/S debiteres +10.000 og i modkontoen vælger jeg 3604 - EDB-udgifter / softwaredrift.

Det jeg ikke helt forstår er, at disse penge ikke bliver illustreret som trukket på bankkontoen - Det er måske først når de bliver bogført dette sker?

Hvis jeg eksempelvis vælger Bankkonto som modkonto - så bliver pengen vist trukket med det samme - men så er der vel ingen der har styr over hvad pengene egentligt er anvendt til?

Med Venlig Hilsen og på forhånd tak

Benny

Fra Kastrup
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 136
Skrevet kl. 11:47

Hej Benny

Hvis du bogfører som du beskriver her, ved at vælge kreditorfaktura, så vil beløbet (inkl. moms) komme til at ligge på kreditorens konto i kreditorkartoteket indtil pengene bliver trukket i banken.

Når pengene bliver trukket i banken vælger du at bogføre en kreditorbetaling og vælger så at debitere kreditoren og kreditere bankkontoen.

Det er en god ide at gøre det på denne måde, hvis du har lang betalingsfrist på en faktura. Hvis fakturaen feks. er dateret den 30.06.09, men først skal betales den 30.07.09, så er det smart at få den bogført via kreditormodulet den 30.06.09, så du får momsfradraget i den korrekte periode, men det er svært at afstemme banken, hvis man ikke venter med at bogføre betalingen til den dag pengene trækkes i banken.

Altså du får udgiften med i den rigtige periode og pengene står så og venter på en kreditorkonto indtil de skal betales

Håber det gav mening

Lone

www.netaccounting.dk 

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Jul 07
Skrevet kl. 21:46

Hej Lone

Det gør det bestemt - der begynder at være en sammenhæng i tingene nu.

Hvis jeg bogfører som ovenstående, så betyder det jo også at man får 2 bilagsnumre i E-conomic. Altså et for at bogføre fakturaen - og et for betalingen af den. Jeg synes det virker lidt kaotisk i forhold til mit kedelige Excelark - men det er nok sådan det bør være. :-)

Jeg siger mange tak endnu engang for svarene. Big Smile

Fra Kastrup
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 136
Skrevet kl. 22:05

Hej Benny

Nej du behøver ikke give det 2 bilagsnumre, e-conomic kan klarer begge posteringer på en gang.

Når du opretter en ny postering og vælger kreditorfaktura er der et felt nederst til venstre der hedder betalingstype. Her kan du vælge kun postering og derefter taste datoen hvor pengene bliver trukket i banken og på hvilken konto de bliver trukket (5820 hvis du bruger standardkontoplanen).

E-conomic bogfører herefter selv at pengene bliver trukket i banken og modpostere på kreditorens konto den pågældende dag og med samme bilagsnummer som fakturaen er bogført med. Så sidder du med et bilag og har sat den til betaling i banken og kan du klarer hele bogføring af en omgang. E-conomic kan rent faktisk også klarer at smide betalingen over til din netbank så det hele ordnes i et hug, men så er vi inde hvor det kræver lidt mere kendskab til systemet

Hilsen

Lone

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)