Hej Aminoer. Nu er jeg absolut ingen regnskabsnørd - og derfor henvender jeg mig lige her. Vi begyndte for kort tid siden at anvende E-conomic og synes egentligt det er ret nemt at have med og gøre. I forbindelse med nogle af de første posteringer er jeg dog stødt på et nyt ord - Modkonto. Ordet i sig selv får mig til at løbe skrigende bort, for jeg synes faktisk ikke rigtigt at kunne se ideen med den. Jeg har dog erfaret, at jeg måske bør udfylde Modkonto hver gang jeg i min kladde smider et bilag - men hvordan bør jeg anvende den korrekt? Hvis jeg eksempelvis har én konto hvor alle ind- og udbetalinger finder sted - bør jeg så altid anvende den samme modkonto? Med Venlig Hilsen Den "Regnskabsforvirrede" :-)
|
Modkonto er i bogføringen udtryk for den konto, pengene trækkes fra. Dvs, hvis du har købt varer, så debiterer du driftskontoen for varekøb, og krediterer banken som modkonto. Der skal ALTID være en modkonto på alt hvad du foretager dig, og der kan være flere forskellige modkonti. F.eks. hvis du køber varer, og der også er gebyrer eller porto på købet, skal du debitere både varekøb og gebyr-konto, og kreditere banken. Ved sådanne posteringer, hvor der er flere "posteringsretninger", skal du starte med at kreditere banken for hele beløbet, og dernæst trykke på ikonet til højre for ... ud for "modkonto", derved har du mulighed for at debitere flere forskellige konti.
Der er også den mulighed, at du bogfører alt i "2 linjer", dvs., at du nøjes med at debitere varekøbskontoen, og trykker ok ... dernæst krediterer du banken, og trykker ok - du skal så ikke udfylde modkontoen hver gang.
Hvis dette er volapyk for dig, vil jeg varmt anbefale dig at tage et kursus i bogføring, enten hos Andreas Stahlberg eller hos Annette Sand, eller ansætte en bogholder, for så vil der nok være mange situationer, hvor du vil risikere at gøre tingene forkert.
Held og lykke
Mh Susanne