Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Etableringskonto og arbejdsindsats

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg er ved at skal starte et Aps, og det gør jeg ved at hæve pengene på min etableringskonto, ifølge reglerne skal jeg arbejde 50 timer månedligt, så jeg har lige 2 ? som jeg håber nogen kan svare på

1. kan man arbejde gratis (uden løn) i de 50 timer ?

2. og hvordan kan man dokumentere det`?

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 17:00
anyone?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 20:01
Det er faktisk et rigtig godt spørgsmål. Mit umiddelbare svar er JA, men det at man ikke har ladet sig udbetale løn, eller kun har udbetalt mindre lønbeløb, fra sit selskab kan måske være tungen på vægtskålen i en vurdering af om arbejdskravet er opfyldt.

Det er et godt spørgsmål fordi det at man kan erhverve anparter for etableringskontomidler er relativt nyt.

Tidligere kunne man kun etablere sig som personligt erhvervsdrivende (eller i et I/S). Som personligt erhvervsdrivende udbetaler man som bekendt ikke løn til sig selv. Man bliver beskattet af årets overskud men via virksomhedsordningen kan man så opspare en del af det. Det sker uafhængigt af arbejdsindsatsen. I disse situationer sker vurderingen af om arbejdskravet er opfyldt på grundlag af den pågældendes arbejdsindsats og det afhænger af hvad man kan dokumentere/sandsynliggøre.

At aktiviteten nu drives i et selskab ændrer ikke herved, og det er ikke forbudt at udvise løntilbageholdenhed. Generelt har skattemyndighederne fået instrukser om at udvise tilbageholdenhed med hensyn til at lave lønfiksering, og skal i al almindelighed acceptere løntilbageholdenhed.

Men i tvivlstilfælde kan dette som sagt meget vel blive tungen på vægtskålen.          

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 20:36
Dato: 31-08-2006 20:00:30 Forfatter: Skat & Råd
Det er faktisk et rigtig godt spørgsmål. Mit umiddelbare svar er JA, men det at man ikke har ladet sig udbetale løn, eller kun har udbetalt mindre lønbeløb, fra sit selskab kan måske være tungen på vægtskålen i en vurdering af om arbejdskravet er opfyldt.  

Hej

Har jeg forstået dig rigtigt, hvis man kan sandsynliggøre at man har arbejdet feks med markedsføring, kundesupport m. v., så skal de tage hensyn til det ?

Tak for et godt svar

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 02:50
Dato: 30-08-2006 18:26:16 Forfatter:Henrik Nielsen
Hej

Jeg er ved at skal starte et Aps, og det gør jeg ved at hæve pengene på min etableringskonto, ifølge reglerne skal jeg arbejde 50 timer månedligt, så jeg har lige 2 ? som jeg håber nogen kan svare på

1. kan man arbejde gratis (uden løn) i de 50 timer ?

2. og hvordan kan man dokumentere det`?

Jeg faldt  lige over den her

"Som ejer af et aktie- eller anpartsselskab er der ikke noget krav om, at du som hovedaktionær skal hæve løn ud af dit selskab for det arbejde, du udfører. Det rejser spørgsmålet: Er det mest fordelagtigt at hæve løn eller udbytte fra selskabet?"

fundet på

nu er det bare, hvordan dokumentere man at man reelt har arbejdet

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:45
Kundesupport og markedsføring. Som udgangspunkt ja, men som du selv siger skal det også kunne dokumenteres. Den nemmeste måde at dokumentere det på er via indtjeningen i selskabet.

Løn eller udbytte:

Hvis man ser isoleret på det er udbytteskatten lavere end personskatten, men det skal holdes op imod at selskabet ikke har fradrag for udloddet udbytte.

Man kan sige at det næsten er hip som hap om du vælger at udbetale dig selv løn op til topskattegrænsen eller få udbytte op til bundgrænsen. De fleste vælger at gøre begge dele og lade resten af midlerne stå i selskabet.  

Har du yderligere behov for at trække midler ud er der ikke den store forskel på om du lader dig udbetale løn (60%) eller udbytte (43%), igen fordi selskabet har fradrag for lønudgiften.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)