Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan finder jeg ud af hvad min programmør/designer skal kunne?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Glostrup
Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 298
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i en situation hvor jeg skal ansætte en programmør og en designer?

Har slet ingen erfaring med at programmere?

Hvordan finder jeg ud af og de kan det jeg skal bruge?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:18

Det vil der helt sikkert være delte meninger om.

De fleste foretrækker XHTML Strict+CSS idag og helst valid dvs. den overholder standarderne udskrevet af W3C

http://validator.w3.org

Og så er der et religionsspørgsmål om den skal køre ASP og MSSQL eller PHP, Python og MySQL eller PostgreSQL

... og for ikke at fylde dig med flere ord der gør dig mere forvirret end du er i forvejen så vil jeg først og fremmest spørge dig om et par ting ..

- Hvor advanceret skal din side være? Skal det primært være en info og kontaktside så kan dette gøres for rimelig billige penge oveni måske medregnet lidt søgemaskineoptimering og et par kroner i reklame.

- Er det et firma du skal repræsentere eller en drøm om en side med en masse funktioner du skal have udlevet ?

Hvis du bare skal have en infoside så skal din designer/programmør som minimum kunne:

XHTML, CSS og standarderne dertil så de kan valideres. Det er stort set en defacto standard.

Hvis du skal have en hjemmeside med flere funktioner i såsom login, bogføring, interface til at rette indhold osv. så skal du lede efter en programmør der kan et dynamisk websprog dvs.

ASP/ASP.net eller PHP, Python. Der findes os alternativer her men de knap så populære.

Fra København
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 23:40

Det første du skal spørge dig selv om er, hvad er det jeg skal have lavet? Hvad har jeg brug de kan? Det kan f.eks. være du har brug for en programmør, der kan finde ud af at lave websites af større eller mindre kompleksitet eller det kan være du har brug for en programmør, der kan lave playstation spil eller noget tredje.

Derudover kan det være en god ide, at overveje, hvilke andre egenskaber du gerne vil have vedkommende besidder. Skal din programmør kunne sætte servere op? Sætte udviklingsværktøjer op? Hvor stor en del af udviklingsprocessen skal vedkommende have styr på? Skal vedkommende være præsentabel for kunder?

Endelig bør du overveje, hvad dit ambitionsniveau er. Vil du gøre som Google og kun ansætte de bedste af de bedste? Har du brug for det? Kan du klare dig med mindre?

Det er som udgangspunkt ikke muligt for andre, at svare på disse spørgsmål og derfor er det heller ikke muligt for andre at svare på dine oprindelige spørgsmål. Forhåbentlig kan ovestående dog give dig en ide om, hvordan du kommer videre. 

Det bedste råd jeg kan give dig er, at hvis du står som start-up og skal ud og ansætte for første gang, så sørg for at finde nogen der er motiverede, der er selv-startere, nogen der kan varetage en bred vifte af opgaver i virksomheden og ikke hænger sig for meget i jobbeskrivelsen.

Hvis du har folk i dit netværk du stoler på og som besidder de kompetencer, du finder ud af, du har brug for, så kan du evt. bruge dem i en del af ansættelsesprocessen. Det vil formentlig være en stor hjælp for dig både i forhold til screening af ansøgere og evt. også i forbindelse med jobsamtaler.

Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 00:00

Hej C*P*C,

Du giver os ikke meget at arbejde med, som nævnt tidligere, så kommer det meget an på størrelsen af dit projekt.

En simpel info side, kan sættes op i MODx, Wordpress etc. på et par timer, og kræver typisk ikke en programmør.

Hvis det derimod er et site af større karakter, som f.eks. amino.dk, jubii.dk etc. som har masser af elementer, altså intensive applikationer, så skal du sikre dig at din programmør aner hvad OOP, Factory, Singleton etc. er, og det er uanset udviklings sprog. Og jaja, ved der er flere der vil argumenter for at det slet ikke er nødvendigt, men her vil jeg så være provokerende og sige, kom tilbage når Du/I har en større kunde end den lokale glarmester.

Hvor vidt om det skal være .Net, PHP, Python etc. det skal en evt. programmør kunne rådgive dig om, dvs. din programmør skal kende begrænsningerne i sit eget sprog, det er selvfølgelig relativt, vedkommende vil jo have dig i fælden, så her ville jeg evt. få noget konsulent hjælp.

Hvis det skal være et større projekt med mange besøgende, så ville jeg anbefale enten Ruby on Rails eller Django/Python med en PostgreSQL database bag. Grunden til en af disse to udviklings sprog er at de kan kører med flere tråde native. (Tekniske termer, beklager ;-))

Med hensyn til designeren, så er det lidt et grey area, mange designere der laver et kanont arbejde, aner ikke hvad HTML og CSS er, men det er der heldigvis andre firma'er der kan hjælpe med. Så det er ikke must af din designer kan lave (x)html eller CSS, men det er helt klart en fordel, for det er typisk billigere at have en designer til skrive html / css, end det er at få en udvikler/programmør til det. :)

Men hvis det skal være en rigtig _web_ designer, så sørg for at vedkommende enten har en Mediegrafiker uddannelse af nyere dato, eller er autodidakt xhtml og css udvikler, ud fra erfaring er det sidste nævnte der typisk laver det bedste stykke arbejde.

Mads Madsen

Fra Glostrup
Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 298
Skrevet kl. 10:15

Det som jeg skal have lavet er et manager spil ala drømmeholdet.dk

Fra Værløse
Tilmeldt 1. Jun 09
Indlæg ialt: 410
Skrevet kl. 22:01

Hmm, ja, det bliver nok ret dyrt i starten, men også efterfølgende da der jo skal opdateres næsten hver dag

Siden du siger du at har forstand på det, så kan jeg vel lige så godt fortælle dig at det ikke er noget man hyrer en teenager til at lave, eller finder en tutorial på nettet. Det er slet ikke i nærheden af det, så det bliver meget dyrt.

Men okay, hvis du har pengene og tør investere, så kan det vel sagtens gå an.

Husk også på at hvis det gælder sas-ligaen, så kan du ikke selv holde styr på det hele - så skal du også have ansatte til at analysere osv.

/ Morten

Få et godt webdesign til en lav pris på owix.dk - drevet af unge iværksættere

Fra Værløse
Tilmeldt 1. Jun 09
Indlæg ialt: 410
Skrevet kl. 22:02

Desuden skal det laves i flash, hvis det var det du efterspurgte

/ Morten

Få et godt webdesign til en lav pris på owix.dk - drevet af unge iværksættere

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)