Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

E-reader - hvornår kommer den til DK?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Fredericia
Tilmeldt 21. Dec 08
Indlæg ialt: 679
Fra  Asia Property Innovation Co. Ltd. Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Faldt lige over denne artikel i Børsen, så venter du, ligesom jeg, også spændt på at E-readeren snart lander i DK, så er her lidt opdateret information om udviklingen pt:

Dbh
Jørgen

-------------------

Børsen Fre 24 Jul 2009 / Sektion: 1
Side(r): 40 ; 1 / SOMMER ; KULTUR

Barnes & Noble i magtdemonstration på e-bøger

Boggiganten åbner verdens største e-boghandel og lancerer egen »e-reader« i direkte konfrontation med store spillere som Amazon og Sony. Herhjemme venter bogbranchen fortsat på teknologien

AF ULLA DUBGAARD

AF ULLA DUBGAARD

700.000 titler – heraf 500.000 til gratis download. Der er nok at vælge imellem, når megabogkæden Barnes & Noble (B&N) åbner verdens største butik for e-bøger på sit website bn.com.

Sammen med en eksklusivaftale med elektronikvirksomheden Plastic Logic, der sender sin »e-reader« på markedet i 2010, er B&N-satsningen et vigtigt skridt på markedet for e-bøger, vurderer direktør i Danmarks største e-boghandel ebog.dk Jesper Holm.

»Det er et stærkt signal om, at verdens største boghandlerkæde tror på det her marked. Men først og fremmest er det en demonstration og en finger til virksomheder som Sony, der har indgået eksklusiv-aftaler for sin e-reader med andre boghandlere i England og Frankrig,« siger Jesper Holm. Han påpeger, at selv hvis B&N ikke kan tjene på e-bogsmarkedet her og nu, kan det betale sig, fordi kæden kan producere on-demand igennem e-boghandlen Fictionwise, som B&N opkøbte i foråret.

Samtidig sikrer et samarbejde med Google, der har styrket sin position på bogmarkedet med Google Books, at i alt 500.000 såkaldte »public domain« bøger bliver gratis tilgængelige.

Prismæssigt følger B&N konkurrenten Amazon.com, hvis e-reader Kindle nyder stigende popularitet i USA. Det betyder, at bestsellere og nye titler sælges for bare 10 dollar (55 kr.)

Voldsom vækst

B&N går ind på et e-bogsmarked, der er i voldsom vækst i både England og USA. I England har over 90.000 mennesker investeret i en Sony-e-reader, og i maj rystede adm. direktør for Amazon Jeff Bezos det amerikanske bogmarked, da han annoncerede, at Kindle-bøger nu udgør 35 pct. af Amazons salg af titler i både trykt og digitalt format. Tal fra de amerikanske forlag viser desuden, at omsætningen på e-bøger er mere end fordoblet fra første kvartal 2008 til første kvartal 2009, fra 11 mio. dollar til 25 mio. dollar.

Derudover er Amazon i denne uge gået i offensiven på markedet for faglitteratur i e-bogsformat. Firmaet har indgået aftale med University of Michigan om at lave on-demand trykning af 400.000 fagbøger. Det sker som et led i Amazons strategi om at få universiteter til at adoptere den nye Kindle DX reader i stedet for de regulære tekstbøger.

Ikke tilgængelige

Fra en dansk vinkel er det imidlertid den nye Plastic Logic-reader, der er mest interessant, lyder det fra både ebog.dk og forlaget Gyldendal. For mens hverken Sonys eller Amazons e-readere ikke er tilgængelige i Danmark, kan Plastic Logics reader blive den første på det danske marked, siger indholdsarkitekt i Gyldendal Digital Marie Bilde Rasmussen. Det mobile læseværktøj er det springende punkt for skønlitterære e-bøger, som forbrugerne ikke ønsker at lagre og læse på computeren på samme måde som faglitteraturen.

»Det er jo hønen og ægget, for der skal være readere, før der kommer mange titler. Men et læseværktøj på det danske marked vil uden tvivl sætte skub i produktionen,« siger Marie Bilde Rasmussen. Gyldendals udvalg på e-bogsmarkedet stiger fortsat, og forlaget forventer at have ca. 200 e-bogs titler tilgængelige ved årets udgang. Også forlaget Lindhardt og Ringhof planlægger cirka 200 nye e-bogsudgivelser i løbet af efteråret.

I det amerikanske magasin Econtent, der rådgiver virksomheder på markedet for digitalt indhold, vurderer analytiker John Horrigan fra det anerkendte Pew forskningscenter, at det potentielle marked for e-readere indtil videre kun rummer godt 8 pct. af den amerikanske befolkning.

De beskrives som »digitalt samarbejdsvillige«, typisk højtuddannede i 30’erne med en høj indkomst, der er villige til at lægge en reader i tasken ud over en Iphone, Ipod eller mobiltelefon. Horrigan siger, at selvom markedet er på vej mod en samlet løsning, begrænses udviklingen af faktorer som hastighed på trådløse net, dækning, lagerkapacitet og display.

Herhjemme er det indtil videre kun Iphone-brugere, der kan læse e-bøger væk fra computeren, og endnu tør ingen i branchen spå om den præcise dato for et nyt læseværktøj på det danske marked.

ulla.dubgaard@borsen.dk

Illustrationstekst:

Giganter som Amazon.com, Sony og verdens største bogkæde Barnes & Nobles byder ind på den nye kampplads, som er elektronisk læsning af bøger. Sony har således allerede solgt 90.000 af deres »e-readere« i England. Foto: Tobias Markussen/Polfoto.

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 12:12

Hej Jørgen

Den er her allerede :o)

Det er et spændende område. Jeg har lige købt en iRex DR1000 hjem - og den er fantastisk til teknisk og scientific litteratur, som jeg læser en del af ifm. mit job. Det er en helt anden oplevelse end at læse fra en computerskærm. Den ahr desuden touch-screen, så man kan lave noter i sine dokumenter -og ikke nok med det, så kan man merge sine noter med pdf'en og den den i en ny pdf til kolleger. (den har et problem med password protectede pdf'er - men det bliver forhåbentligt snart fixet)

Nu afhænger det jo selvfølgelig af hvad det er for ting man skal læse, men hvis det handler om artikler med grafer og tabeller, hvor siderne er formatteret til et A4 format så er skærmstørrelsen altafgørende.

Mange e-readers har enten en for lille skærm, eller en for dårlig opløsning. Men det har ikke den store betydning hvis det er skønlitteratur man læser, da det ofte er lavet i mindre formater.

Men de er stadigvæk forholdsvist pebrede - så man skal have et stort behov hvis man skal un og investere - eller også skal man bare være gadget-geek :o)

Jeg kan iøvrigt anbefale at læse mere på http://www.mobileread.com/ hvor du finder både forum og wiki. Wikiet har iøvrigt et feature-matrix på de forskellige readers der er på markedet.

mvh

Jan

Fra Fredericia
Tilmeldt 21. Dec 08
Indlæg ialt: 679
Fra  Asia Property Innovation Co. Ltd. Skrevet kl. 14:45

Hej Jan
Tak for info! Smile

Bliver spændende at følge udviklingen af E-readers det næste års tid. Ingen tvivl om at de kommer til at afløse de traditionelle bøger mere og mere. Tror faktisk at det kommer til at gå rigtig stærkt , når først de bliver et mere hyppigt syn i DK.

Jeg glæder mig meget til at få min egen E-reader. Især når jeg er ude at rejse, slæber jeg altid rundt på en masse tunge bøger, så der bliver det virkelig dejligt at få disse bøger smidt på readeren i stedet Big Smile

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)