Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PMS farver- hjælp

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Jun 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder med en freelance opgave for en virksomhed, som skal have flexotrykt embalage i Holland. Jeg har aldrig før arbejdet med flexotryk, og kommunikationen til det Hollandske firma er meget dårligSad Derfor har jeg brug for jeres viden.

Firmaet efterlyser pms farverne - og jeg er stået af. Jeg ejer ikke en pms vifte og ved ikke hvordan jeg "omdanner" mine pantone koder til pms koder..

Kan nogen hjælpe mig? På forhånd takSmile

Mvh. Ditte

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:55

Jamen Ditte, dit problem er sådan set ikke så stort.... Du har nemlig allerede selv svaret lige ved hånden Geeked.

PMS står for "Pantone Matching System".... Så ergo; De PMS-koder de vil have kan du finde i din Pantone-vifte - det er nemlig de samme koder som Pantone-værdierne.

Hvis du f.eks. har en Pantone Solid Coated -vifte, og din ønskede farve i viften hedder Pantone 224 C (kraftig lyserød), så hedder PMS-koden "Pantone 224 C".
(C'et står for Coated).

Så de spørger ganske enkelt blot efter en Pantone-farve.

/Jesper

Tilmeldt 17. Jun 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 08:57

Hej Ditte

PMS svarer jo til Pantone Systemets farver, som er en standard der skal sikre, at farverne bliver rigtige.

Hvilket program bruger du?

Jeg formoder, at du har defineret farverne i CMYK (til 4-farve tryk)?

Hvis du eksempelvis bruger InDesign, kan du i din Farveprøver/Swatches palette gå ind og dobbeltklikke på farven. Når paletten har åbnet farven kan du dér vælge Pantone istedet for cmyk i Color Mode. Hvis farven kan trykkes i 4-farve, kan du i Color Mode vælge en Pantone Process farve (husk også at Colour Type skal være Process). Hvis det derimod er en specialfarve (koboltblå, sølv, neongrøn eller lignende som ikke kan trykkes med de almindelige 4-farver), skal du vælge Spot i Colour Type og en Pantone som passer til farven.

I Photoshop kan man også gå ind og hente andre "farvebiblioteker" for en given CMYK farve.

Håber, at ovenstående hjalp dig. Ellers er du meget velkommen igen.

De bedste hilsner

Anette

Tilmeldt 23. Jul 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 08:59
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)