Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udvikling af program til arbejdsplanlægning

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 22. Nov 06
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Nu har jeg læst de seneste tråde igennem omhandlende dette emne, brugt utallige aftener på at lede på nettet og downloaded et utal trials... ALTSAMMEN UDEN HELD Crying

Vi har et rengøringsfirma hvor vi har rigtigt meget at lave og det er jo dejligt, lige bortset fra at jeg snart ikke kan se skærmen for post it lapper...

Så kan du eller kender du en der kan udvikle et program der kan nedenstående - eller ihvertfald dele af det - vil jeg virkelig gerne høre fra dig...

• Alle ansatte skal have deres egen kalender og kørejournal hvor man kan se deres arbejdspladser, tider og kørselsstrækninger
  • Programmet skal kunne lave lønseddler ud fra de ansattes kalendre og kørejournaler
  • De ansatte skal selv kunne gå ind og rette i deres kalender og timer og skrive en begrundelse for hvorfor der rettes. Når der er rettet i kalenderen skal der poppe en advarsel når man skal udskrive lønsedlen
  • Når der er rettet i en af de ansattes kalender skal der automatisk rettes i kundens kalender også, incl begrundelse.
  • De ansatte skal kunne gå ind i kalenderen og indskrive sygdom og ferie. Der skal være en side hvor alle ansatte kommer op og man ugevis og månedsvis kan gå ind og se hvem som er på vagt, er syg eller har ferie..
  • Alle arbejdspladser (kunderne) skal også have deres egen kalender hvor man kan skrive hvilke dage og tider det skal rengøres samt hvilken ansat der er sat på opgaven. Der skal kunne planlægges løbende og uendeligt, lad mig give et exempel: Kunde A får gjort rent hver mandag men vil nu ændre det til mandag og onsdag, det skal man kunne rette direkte på kalenderen og så skal det poppe op hver mandag og onsdag uendeligt - eller indtil man bliver sagt op og derfor sletter det i kalenderen
  • Er der rengøringstilfælde der ikke er besat skal programmet komme op med en advarsel.
  • Programmet skal kunne lave fakturere på ud fra kundernes kalender incl begrundelser for evt extra fakturering
  • Programmet skal gerne have en vare bestillings modul hvor de ansatte kan gå ind og bestille varer og man kan se hvor mange vare der er blevet bestilt månedeligt, kvartalsvis og årsvis, samlet og for hver enkelt medarbejder og arbejdsplads
  • Programmet skal gerne have et komplet bogførings modul eller kunne køre sammen med E-conomic
  • Programmet skal gerne kunne køre sammen med netbank
  • Programmet skal være brugervenligt, overskueligt uden alt for mange knapper og valgmuligheder

Tjaa... Jeg tror det var det hele Big Smile

Herlig hilsen
Ania

Fra København
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 22:58

Hej Ania,

Sådan et program kan jeg godt udvikle til dig. Du er velkommen til at skrive til mig på jacob@incremental.dk for videre dialog.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 23:10

Jeg skulle godt mene jeg kan lave ovenstående :) Hiv endelig fat i mig på mmc@mc-solutions.dk el. 41 28 28 08 :)

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 23:20

Ania :-):

Tjaa... Jeg tror det var det hele Big Smile

Med den specifikation du har lagt for dagen her, så lyder det til en ganske stor omgang, og så er det ikke engang beskrevet i detaljer endnu. Wink

Sørg for at få lavet en udførlig kravspecifikation med ALLE funktionskrav og detaljer bekrevet i dybden, når du har den, kan du sende opgaven i udbud.

Derudover er en udførlig kravspecifikation et rigtig godt værktøj til at sikre dig imod fejl undervejs i udviklingen, da du har aftalegrundlaget for udviklingen på plads hvis kravspecifikationen er præcis nok.

Hvis du vælger en leverandør i udlandet, så vær opmærksom på eventuelle sprogvanskeligheder - Her er det et hit med en dansk projektleder til at varetage den daglige kommunikation med leverandøren.

Vær meget opmærksom på hvilke aftaler du indgår omkring betaling og leveringstid, et omfattende projekt som dette ser ud til at kunne blive, kan du nemt risikere skrider både tidsmæssigt og økonomisk.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 22. Nov 06
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 08:59

Hej Drenge,

Dejligt med så hurtig feedback Yes

Jacob og Mikkel - jer kontakter jeg lige senere idag..

Anders - Jeg synes ellers jeg beskrev funktionerne så godt jeg kunne, men man kan da godt pensle det mere ud.. Jeg havde tænkt på at lave en skitse over hvad hvert skærmbilled skulle indeholde tror du det ville være en hjælp? I øvrigt tak for et godt indlæg med gode råd.. Smile

Herlig hilsen
Ania

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 12:35

Hej Ania

Hvor holder du til henne i landet? Hvis du har mulighed for at komme et smut forbi Århus kan du få et lille sparingsmøde med en eller to af vores programmører.
Om ikke andet så vil det i hvert fald give dig et indblik i hvordan en programmør tænker, altså hvilke informationer vedkommende skal bruge. Hvilket vil ruste dig lidt bedre til udviklingen af din kravsspecifikation.
Tilgengæld må du så finde dig i at modtage et prisestimat og en opfordring til indgåelse af samarbejde om udvikling af projektet Big Smile

Hvis du har spørgsmål eller andet skal du være velkommen til at kontakte mig. Jeg kan fanges på psj@ivaldi.dk eller 40685707.

Mvh Peder

P.s. Det er en god ide med skitser, da det er en ret nem måde at danne sig et overblik over hvad der forventes systemet skal kunne håndterer.

Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 09
Indlæg ialt: 32
Fra  FusionDynamics Skrevet kl. 12:48

Hej Ania.

Det lyder som om, I har behov for et system, som er flexibelt og muligt at rette til efter Jeres behov.
Efter min mening vil Dynamics NAV (det tiligere Navision) være et rigtig godt valg, hvor I kan bruge servicemodulet til fakturering af kunderne.

Kalenderdelen er nok det, der kræver det største tilretningsarbejde, men det er bestemt ikke nogen umulig opgave.

Jeg har lavet nogle tillægsløsninger, som kan bruges til at kommunikere med Dynamics NAV via SMS, hvilket kunne være en god mulighed for de ansatte at udføre simple operationer. Man har altid en mobiltelefon ved hånden.

Dynamics NAV er også et komplet bogføringssystem, som i udgangspunktet understøtter mange typer af virksomheder, og systemet er relativt let at rette til for en udvikler som undertegnede.

Jeg bor i Århus, og kommer gerne forbi til en snak, hvis du ønsker det.

Fra Odense
Tilmeldt 10. Apr 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:16

Hej Ania,

Nu ved jeg ikke om du allerede har fundet en leverandør til dit system? - ellers vil jeg blot dele lidt erfaring med dig omkring kravspecificering af dit system.

Det som du har beskrevet fungerer som en rigtig god indgangsvinkel i forhold til en analyse af dit behov og dokumentation af denne i en kravspecifikation som så enten kan laves i en variant målrettet udbud til leverandører eller en variant der er direkte til at programmere efter.

Jeg arbejder til dagligt med analyse, kravspecificering og ikke mindst, hvordan man får det optimale ud af sine investering i udviklingsprojekter. I korte træk er mine anbefalinger i forhold til kravspecificering:

1. Sørg for at alle krav er målbare -så du kan teste op mod det i forbindelse med testen af systemet
  2. Giv alle krav en forretningsmæssig værdi - altså, hvad er værdien af hvert enkelt krav / funktionalitet for din forretning. Dette er vigtigt når du skal prioritere, hvor indsatsen skal ligges.
  3. Tænk gerne endnu mere detaljeret i dine krav. F.eks.: Programmet skal kunne køre sammen med netbank (hvilken netbank, hvordan skal det kunne fungere sammen med netbank, hvad skal kunne udveksles, hvem skal kunne udføre denne del i systemet osv)
  4. Tag udgangspunkt i om kravspecifikationen skal bruges til udbud af opgaven, eller den skal kunne bruges direkte af en udvikler til at programmere efter.

Hvis du er interesseret i at høre mere om, hvordan man arbejder professionelt med at komme fra "indledende ide" som den du har beskrevet til en "professionel kravspecifikation" så er du velkommen til at kontakte mig til en uforpligtende dialog.

De bedste hilsner

Morten

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 14:38

Det ser ud til at der er lidt uklarhed om hvad en Kravsspecifikation egentlig er for en størelse, fyi kan jeg oplyse dig om at det du har fået at vide i ovenstående indlæg ikke er den åbenbare sandhed, dog er det heller ikke et definitivt falsum. Jeg vil opfordre dig til at læse flg. artikel som jeg har skrevet og fået gennemlæst og godkendt af flere folk der arbejder med software udvikling på enten undervisnings niveau eller udviklingsniveau.

Derudover er den rigtig god til folk som netop står overfor at skulle specificere den slags første gang.

http://mikjaer.com/artikler/god-kravspecifikation/

Fra Odense
Tilmeldt 10. Apr 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:59

Hej Mikkel og Ania,

Om mit indlæg er en åbenbar sandhed eller et definativt falsum - ja det kan der vist hverken svares juridisk eller logisk på, så jeg tror bare vi lader den ligge der!

Faktum er, at jeg arbejder dagligt med netop at oversætte forretningsideer til noget der kan sendes til udbud eller udvikles af programmører. F.eks. er jeg pt. igang med et projekt hos en kunde, som outsourcer udviklingen til Indien baseret på netop komninationen af analyse og kravspecifikation. Projektet har kørt i 1½ år, så jeg mener godt at vide, hvad der virker ;)

Mikkels artikel omkring "en god kravspecifikation" er en god start, hvis du vil kaste dig ud i at uddybe dine indledende ideer selv. Jeg kan så anbefale dig at kombinere med mine råd omkring målbarhed, forretningsværdi osv. Så står du stærkere ind du gør idag.

Til Ania: Mit tilbud om en uforpligtende dialog omkring kravspecificering af din forretningside er stadigvæk gyldig - så kan du jo selv vurdere, hvad der er sandhed og falsum :)

De bedste hilsner

Morten

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)