Der bliver blandet en masse ting sammen her, som ikke rigtig giver mening ... Spam er emails der sendes fra erhvervsdrivende til folk der ikke selv har bedt om det, eller accepteret det som en del af det de har skrevet sig op til - f.eks. en light-version af en bog. Det er ikke tilfældet for hverken undertegnede eller nogle andre af dem jeg kender der bruger nyhedsbreve eller light-versioner/gratis versioner af deres bøger eller andre produkter. Det er meget almindeligt, at folk der får en gratis version af et produkt, samtidig skal acceptere tilmelding til BÅDE opfølgende salgsmails, hvor leverandøren forsøger, at sælge en opgradering af produktet, samt et mere generelt nyhedsbrev fra leverandøren. Det SKAL være muligt at framelde sig begge dele, og det er det da også for alle de leverandøres vedkommende jeg kender til. Opfølgende salgsemails og nyhedsbreve er to helt forskellige ting. De opfølgende salgsemails skrives og times normalt ud fra et bestemt mål: At sikre så god en salgskonvertering som muligt - fra den gratis version til den betalte. Skulle man helt undgå at enkelte føler sig den mindste stødte over disse emails ville det koste rigtig meget på bundlinien. Og det er der ikke mange forretningsfolk der kan leve med. Nyhedsbreve sendes ud med forskellige intervaller - alt efter afsender, og indeholder som regel både genereller informationer og lidt reklame for afsenderes produkter. Det er ikke så meget anderledes end så mange andre publikationer - betalte eller gratis. Jeg kan ikke tale for alle andre, men for mit eget vedkommende sender jeg aldrig 6 salgsemails eller nyhedsbreve ud på en enkelt dag. Det giver ikke noget godt resultat. Nyhedsbrev sender jeg aldrig ud mere end maks 1 gang pr. måned. Salgsemails sendes aldrig ud med mere end en pr. dag - og det sker kun i forhold til konkrete kampagner og er altid kortvarrigt. De fleste salgsemails jeg sender ud går der mindst 8-10 dage imellem - nogle gange mere. Jeg kan personligt godt leve med, at der er enkelte der bliver lidt mobset over de emails de får fra mig. I forhold til de tusindvis af folk jeg har sendt emails ud til gennem tiden er det ganske få enkeltpersoner, der har brokket sig. Fred være med dem En gang imellem kan det så ske, at et teknisk system - som et system til udsendelse af emails fejler, og sender flere kopier af samme email til en eller flere modtagere. Det er naturligvis irreterende for modtageren. Det har mine systsmer gjort 2 gange i løbet af det sidste år. Det er en meget lille fejlprocent, synes jeg. I de ganske få tilfælde er der ikke så meget andet at gøre, end at undskylde pænt for fejlen og gøre hvad man kan for at rette op på den. Ingen systemer er perfekte - og alle kan lave fejl. Shit happens! Hvis man som iværksætter ikke tør iværksætte noget uden at være 100% sikker på at der aldrig opstår fejl, så får man sgu aldrig sat ret meget i gang :) |
Bendtsen:Hej igen
Synes det er sjovt at man ikke kan smide en bold i luften herinde uden man bliver haglet ned. Men fair nok, folk har sine egne måder og drive forretning på og sådan er det jo...
At blive personlig, ja det er jeg såden set ligeglad med - jeg gider ikke og gå ned på det plan!
Jeg åbner en debat her om et "problem" jeg synes over den seneste tid er blevet større og større specielt bemærket indenfor SEO sektoren. Ja det er rigtigt at man får noget gratis, og ja man tilmelder sig et nyhedsbrev og åbner muligheden for at man kan modtage tilbud, men jeg må sige i ikke er den eneste branche der gør det på denne måde, med at lægge en teaser ud og så prøver og følge op på det efterfølgende, med en forhåbning af salg - det er slet ikke det jeg taler om - jeg taler om MÅDEN og gøre tingene på efterfølgende.
Derfor synes jeg godt nok at mange af svarene i denne tråd skrider i svinget. Som jeg skrev i starten træder jeg over nogles tæer, men troede godt nok ikke paraderne var så høje. Overrasker mig meget, men bekræfter mig omvendt i hvordan denne branche åbenbart arbejder - igen jeg siger ikke det er forkert, men min morale er bare ikke til at bombaderer andres mail boxe - om så det hedder spam eller ikke spam - undskyld hvis jeg brugte et forkert ord, men jeg regnede med folk forstod hvad jeg mente og hvor jeg ville hen.
Bendtsen
Nu håber jeg ikke, du opfatter mit svar som personligt - jeg kender dig nemlig ikke. Men jeg vil gerne have lov at mene, at dit ankepunkt er en smule patetisk. Når du henter et gratis produkt og accepterer opfølgning (uanset branche), er det jo IKKE dig, der skal definere metoden og frekvensen. Det er afsender, hvis arbejde du har lukreret på.
Og fakta kan du jo altså ikke se bort fra: Du kan til enhver tid afmelde dig. Det har du ikke gjort. Og derfor er dit "angreb" på en branches metoder på grænsen til det uklædelige.
At du kan bede en branche om "at tage sig sammen" og meget mere - og derefter undre dig over, at vi tager til genmæle og har paraderne oppe, kan jeg ikke forstå.
Din moral respekterer jeg til enhver tid - og når din moral ikke er til mailboks-bombardement, og du alligevel ikke har afmeldt dig, skal jeg virkelig have gang i alle systemerne for at tage din kritik seriøst. Ikke mindst set i lyset af, at du åbenbart differentierer skarpt mellem mailboks-bombardement og forum-bombardement.
Jeg kan glæde dig med, at jeg nu har afmeldt dig på min opfølgningsliste på SEO-LEX. Så skal du ikke generes yderligere af den slags fra mig.
Bliv gratis medlem