Jeg er en af dem, der sender mange mails ud til dem, der har taget mod mit tilbud om en gratis bog. Det er i øvrigt ikke spam, og det er faktisk forkert at bruge den betegnelse. Spam er noget helt andet. Og der gøres meget, meget tydeligt opmærksom på, at der kommer denne type mails efterfølgende.
Jeg synes, det er en lille smule patetisk at hente en gratis bog - derefter modtage opfølgningsmails uden at afmelde dem og så ende med at beklage sig over det her. Men det er da OK, det kommer frem, for dte giver da mulighed for at ramme en pæl gennem en sejlivet myte om, at den slags ikke virker.
Jeg benytter samme model som både Martin og også Mikkel gør - og jeg kan for vores alle tres vedkommende sige, at der er endog meget tydeligt afmeldingslink i hver mail.
Min kalkulation er iskold: For hver 100 mails er der 2-4, der bliver "tøsefornærmede" over, at jeg faktisk gør det, jeg har sagt, jeg vil gøre (og som folk har accepteret): Sender opfølgningsmails. De resterende 96-98 mennesker enten køber eller afventer lidt endnu. Det er et regnestykke, jeg godt kan leve med ;-)
I sidste uge havde jeg så et rigtig surt uheld grundet en lille bug i det system, der sender opfølgningsmails ud - og det betød, at nogle modtagere (i alt 268) lige fik sig fire mails hver fra mig på en og samme dag. Jeg var ved at miste det sidste hår! Jeg skyndte mig at skrive ud til dem og beklage - og nu kommer så højdepunktet:
Én eneste person blev sur (og han er altid sur i forvejen på alt og alle og over alting). Mange (over 20) skrev tilbage, at det var helt OK. Nå ja - og så solgte jeg r.... ud af bukserne på fejlen hele weekenden her.
Jeg er jo en stor ynder af begrebet "det bevidste valg". Og uanset hvordan man vender og drejer det, så er det et yderst bevidst valg at downloade en gratis bog og samtidig acceptere opfølgningsmails. Og et mindst lige så bevidst valg at undlade at framelde sig listen, hvis man ikke er frisk på at modtage disse opfølgningsmails.
Spam: Det er mails, man IKKE har sagt ja til at modtage. Og den slags er der faktisk lovgivning om. Men det er en helt anden diskussion.
Så Bendtsen: Du bitcher over for mange mails - men du vil ikke afmelde dig, for du vil ikke gå glip af noget. Seriøst?