Der er mange, der er blevet bidt voldsomt i enden af at sende udviklingsopgaver til udlandet. Den lave timepris kan virke lokkende, men det kræver virkelig meget af dig som kunde hvis du vil gå den vej. Hvis du ikke har rimelig erfaring med softwareudvikling er det bedste du kan gøre at finde en dansk virksomhed - eller i alt fald en virksomhed med danskere involveret, der tilbyder offshoring. Der er et par stykker af den slags herinde, som måske kan være gode bud på det.
Jeg har aldrig selv været med til at sende opgaver til udlandet, men jeg har set resultaterne af folk der har gjort det. Mit generelle indtryk er, at kvaliteten af det leverede ofte har været noget tvivlsom. Der er mange, der får udviklet en første udgave i fjernøsten for derefter at genudvikle den i Danmark, når de finder ud af at, det fundament man har bygget simpelthen har været for dårligt i forhold til de ønsker man har til platformen. Derudover er det mit indtryk, at kulturforskelle ofte gør, at projekter tager væsentligt længere tid i udlandet, end de gør i Danmark.
Så for at svare på dine spørgsmål:
- Man skal være meget obs på kulturforskellene, på at have en meget stram styring af projektet, på at have en helt klar og detaljeret specifikation af, hvad systemet skal kunne og endelig skal man være obs på, at der kan være en væsentlig tidsforskel afhængig af hvor langt væk man placerer opgaven, som gør at kommunikationen bliver meget sværere end, hvis udviklerne sad i Danmark.
- Priserne er reelt lavere end i Danmark. Gode danske udviklere koster let 10 gange, hvad man kan finde dem til i udlandet. Så selv, hvis der skal bruges dobbelt så lang tid i sparer man stadig en del på at lægge produktionen ud i verden.
- Kvaliteten har jeg meget svært ved at tro, at du kan finde ligeså god, som hvis du går til dygtige danske udviklere. Jeg vil gerne overbevises om det modsatte, men hidtil har jeg ikke haft grund til at tro andet.
- Spørg dine potentielle leverandører om referencer ligesom du ville gøre, hvis det var en dansk virksomhed.