Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad sker der i Danmark?

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob Atzen:
hvorimod trafikdrab er en ulykke med forholdsvis få samfundsmæssige konsekvenser.

Mener du så hermed det er ok at slå andre ihjel bare det fåregår FULD og med en bil ?

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 13:06

skal jeg slå en ihjel jeg hader, så tager jeg fandme min bil, en flaske sprut, også hamre jeg den narrøv ned, også slipper jeg med en spiritusdom på cirka INGEN TING! Spiritus er vejen til at slippe fri for lange fængsle domme.. men hey, man ved jo ikke hvad man laver, så arme mand der har kørt en familie ned på 2 børn og kone, og lad manden stå alene tilbage og se spiritusbilisten få 18måneder eller whatever det nu ligger på..

ganske usmageligt.

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 13:15

Jacob Atzen:
hvorimod trafikdrab er en ulykke med forholdsvis få samfundsmæssige konsekvenser.

Glemte lige en ting du mener da seriøs ikke hvis HR X sætter sig i sin bil efter at have indtaget 20 genstande HR X køreud og slår familien Y ihjel er en ulykke ?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12963
Skrevet kl. 13:39

Bautik:
skal jeg slå en ihjel jeg hader, så tager jeg fandme min bil, en flaske sprut, også hamre jeg den narrøv ned, også slipper jeg med en spiritusdom på cirka INGEN TING! Spiritus er vejen til at slippe fri for lange fængsle domme..

Nu er der jo ikke kun tale om Spritkørsel men derimod planlagt mord.  Så du vil nu nok ikke slippe særligt billigt i restsystemet.

Men som tidligere nævnt giver mord i Danmark normalt mellem 10år og livstid.

Fra Næstved
Tilmeldt 26. Oct 08
Indlæg ialt: 562
Skrevet kl. 13:43

Fordelen ved at give en mand livstid eller dødsstraf for drab er, at så begår HAN i hvert fald ikke kriminalitet igen.

Jeg er tilhænger af hårdere straffe for vold og mord. Det ville være godt for min retsbevidsthed hvis jeg vidste at en eventuel morder fik en straf der står mål med den skade han har forvoldt. Øje for øje, tand for tand.

I øvrigt er jeg også en af dem der mener, at en spritbilist der mejer to folk ned burde dømmes for overlagt mord. Man ved fandeme godt hvad det kan ende med hvis man sætter sig bag rattet med en promille på 2,7. Hvis man ikke er klar over det, så er man da for alvor farlig for samfundet, og så skal man spærres inde alligevel!

Jeg tror faktisk at unge bandekriminelle ville tænke sig om en ekstra gang, hvis de vidste, at de risikerede et nakkeskud fra ordensmagten såfremt man fik fanget dem. Sammenholdt med at Danmark er et land der er så lille, at det er svært at skjule sig i, tror jeg nok det kunne resultere i lidt færre overlagte mord.

Mvh
Peter

Change the story of your business into a story of success - www.231milesfromberlin.com

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 13:46

Nu må I lige spænde hjelmen... Hvor skal vi hen? Øje for øje?

Med højere straffe kommer også værre forbrydelser - hvis jeg bliver idømt livstid for mord så skal jeg nok sikre mig at jeg ikke bliver fanget.

Fra København
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 14:05

Allan Hansen:

Jacob Atzen:
Hvis nogen kan fremvise dokumentation for at hårdere straffe virker i sager om mord, trafikdrab og voldtægt vil jeg gerne meget se det.

Nej men at forsøge at hjælper jo heller vejen frem ...... det er vi jo et godt bevis på i DK.

Er vi det? Jeg synes da ellers vi er et meget godt eksempel på, at det nytter noget at prøve at hjælpe folk. Alene det, at vores kriminalitetsrater er så meget lavere end i USA synes jeg da er et tegn på, at det virker.

Allan Hansen:

Jeg siger der findes personer der ikke kan/vil hjælpes disse personer er du nød til at afskærme fra den virkelige verden eller vil du have dem som nabo?

Hvem er det du mener, der ikke kan eller vil hjælpes? Hvem er det vi er nødt til at afskærme fra den virkelige verden?

Fra København
Tilmeldt 4. Mar 09
Skrevet kl. 14:06

Allan Hansen:

Jacob Atzen:

Mener du så hermed det er ok at slå andre ihjel bare det fåregår FULD og med en bil ?

Hvor i mit indlæg har jeg skrevet, at det er okay at køre spritkørsel?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9749
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:12

Jacob Atzen:

Hvis nogen kan fremvise dokumentation for at hårdere straffe virker i sager om mord, trafikdrab og voldtægt vil jeg gerne meget se det.

Netop! Jeg har læst mange artikler og omtaler af krimonologisk forskning gennem tiden og ikke i ET ENESTE tilfælde har jeg set at forskere har kunne påvise en sammenhæng mellem højere straf og lavere kriminalitet - i nogle tilfælde endda det modsatte.

Derimod har jeg set masser af forskning der tyder på, at sandsynligheden for at blive snuppet reducerer visse former for kriminalitet - men langt fra det hele. Kriminalitet der begås i "affekt", af fulde folk, i panik osv påvirkes hverken af højere straffe eller højere risiko for at blive snuppet.

Desværre er der intet krav i politik om, at man skal forholde sig til virkeligheden (det så vi et ekstremt, omend humoristisk eksempel på med Jacob Haugaard, der blev valgt på bl.a. bedre julegaver og medvind på cykelstierne). Hvis politikere vil stemme for at ophæve tungekraften, så må de gerne det. Og i forhold til kriminalitet er det lige præcis det de gør - de kræver alle højere straffe hver gang der sker noget skidt, i stédet for at give politiet flere resurser til at opklare forbrydelserne, selvom det er det sidste der i nogle tilfælde har vist sig at virke, ikke det første.

Der har også været lavet en række forsøg i Danmark, hvor almindelige borgere - som du og jeg, får alle facts omkring en konkret sag og skal så vurdere hvilken straf de mener er rimelig. I alle de forsøg jeg har set omtalt har almindelige borgere faktisk ment at den kriminelle skulle have MINDRE straf end det som dommeren gav dem. Så noget tyder altså på, at folk generelt ønsker højere straffe i sager hvor de IKKE kender facts - når de kender alle detaljerne i en sag, synes de ikke straffen er for høj, tværtimod. Påfaldende, ik?

I England overvejede de for en del år siden at genindføre dødsstaf. Et af de argumenter der blev brugt var en terrorhandling, som man mente var begået af "Burmingham Five". De havde på det tidspunkt været spærret inde i 17 år. De fleste mente at den slags udskud burde skydes. Men så kom der pludselig nye beviser i sagen, og det viste sig så, at dem der sad i fængsel for forbrydelsen slet ikjke havde begået den! De havde altså siddet i fængsel i 17 år for noget de ikke havde gjort. Nu kunne man så lukke dem ud, give dem en undskylding og en stor erstatning. Det kunne man ikke hvis man havde givet dem dødsstraf. Og dermed blev netop denne sag et vigtigt argument MOD dødsstraf i england. Forslaget faldt til jorden.

Fra København
Tilmeldt 4. Mar 09
Skrevet kl. 14:13

Allan Hansen:

Jacob Atzen:

Glemte lige en ting du mener da seriøs ikke hvis HR X sætter sig i sin bil efter at have indtaget 20 genstande HR X køreud og slår familien Y ihjel er en ulykke ?

Såfremt HR X ikke sætter sig ind i bilen med det formål at køre folk ned, så ja, så mener jeg det er en ulykke eller et uheld om du vil. Vi kan godt blive enige om, at HR X er uansvarlig og ikke burde køre bil i påvirket tilstand, men det ændrer ikke ved, at det er en ulykke, hvis han rammer personer eller andet under kørslen.

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)