Dette er mit sidste indlæg i denne tråd - det fører vist ingen steder at debattere på det niveau
Jo, der er masser af mærker, der har en distributør i Europa, men i det omfang der ikke er tale om eksklusivaftaler, er det fuldt legalt at købe de 'brandet' enten hos mærkevare-ejeren eller gorssister uden for EU (og det må da vist kaldes parallelimport).
Og ja, selvfølgelig er det ulovligt at købe fx Niek-sko hos producenten i Kina/Korea eller hvor det nu måtte være uden om mærkevareejeren. Men min pointe er, at der er masser af mærkevarer, der ikke har eksklusivaftaler eller egen distribution i EU, og der er paralleimport fuldt lovligt.
På det niveau? Det er dig der får denne debat ned på et niveau, fordi du ik selv har styr på dine begreber.
Men for at skære det totalt ud i pap, så kommer her en forklaring af paralleimport:
Parallelimport (parallel og import sammensat) er import der sker sideløbende med det lokale agentur eller distributøren i det pågældende land. Dvs for at der kan være tale om PARALLELimport, skal importen ske parallel med det allerede eksisterende distributionsnetværk.
Parallelimport sker kun i forbindelse med mærkevarer af forskellige arter, ene og alene fordi disse er de eneste der etablere lokale agenture eller distributionsnetværk, med salg af eget mærke/brand for øje. Ordet mærkevarer/brand dækker alt lige fra en der laver søm til store mega kendte brands som Apple, Microsoft, Adobe, Nike, Diesel, Gucci, Barbie (mattel generelt), Lego, Phillips, Sony, Heinz, Red Bull, Coca Cola, Rosendahl, Arne Jacobsen osv.
Import sker så snat man køber en varer i et andet land og importerer det til ens hjemmemarked. Det begreb gælder typisk kun noname varer eller mærkevarer uden agentur eller distributionsnetværk på dit hjemmemarked.
Som ovenstående tydelig beviser, så snakker du om import, mens trådstarter og undertegnede omtaler parallelimport. Og jeg har på intet tidspunkt nævnt et mærke eller andet, hvorfor jeg synes dit indlæg om, at det jeg beskriver er misvisende, blot understreger at du rodder rundt mellem de 2 forklaringer. Og påstår du jeg tager fejl, så tag endelig fat i en advokat med ekspertice indenfor området, da han med 200% sikkerhed kan bekræfte alt jeg har skrevet.