Hej alle,
Jeg sidder lige og er i gang med at starte på mit regnskab...
Jeg har haft en bogholder til at ordne regnskabet for 1. kvartal 09, men vil selv ordne det for 2. kvartal og frem. For at regnskabet skal passe, skal saldoerne på de forskellige konti naturligvis også passe - ligenu står de jo i 0... Hvordan kan jeg skrive saldoerne ind? |
Du skal ikke bare skrive banken og kassen ind men alle de aktiver og passiver, din virksomhed har. Din tidligere bogholder har nok givet dig en Resultatopgørelse og balance. Den kan du bruge som udgangspunkt. Aktiverne skal stå i debet og passiverne i kredit. Så hvis du har en bankbeholdning skal den stå i debet, men er der tale om en kassekredit, står den i kredit. Du kan evt læse mere her: http://anettesand.dk/2007/indtastning-af-abningsbalance-alle-programmer/
Hvis (når) du har tastet alle aktiver og passiver og det ikke stemmer, er det fordi resultatet af årets foreløbige drift skal med i egenkapitalen. Bedre ville det egentlig være ikke bare at overføre aktiver og passiver, men alle konti: Også salg og varekøb og den slags, så dit nye Summa-regnskab bliver komplet og du kan aflæse ikke bare momsen for 2. kvartal men hele årets resultat.